کارنامه بازار سکه در اردیبهشت؛

حباب قیمت‌ سکه بیش‌تر شد / کاهش قیمت در راه است؟

هر چند قیمت سکه در اردیبهشت ماه با کاهش قابل توجهی همراه بود اما برآوردها نشان از افزایش حباب قیمتی در بازار سکه دارد؛ موضوعی که پیش بینی کاهش بیش‌تر قیمت سکه را محتمل کرده است.

به گزارش سروس طلا و ارز جهان صنعت نیوز؛ قیمت انس جهانی در اردیبهشت ماه عملا ثابت بود و تنها ۱.۴ درصد افزایش را ثبت کرد. در نقطه مقابل قیمت دلار در بازار آزاد حدود ۹ هزار تومان معادل بیش از ۱۳ درصد کاهش یافت. ثبات نسبی در بازار جهانی طلا و افت قابل توجه قیمت دلار منجر شد تا قیمت انواع سکه در بازار آزاد در اردیبهشت ماه کاهش پیدا کند. با این وجود برآوردها نشان می‌دهد که قیمت سکه در بازار آزاد نسبت به قیمت واقعی سکه افت کم‌تری را تجربه کرده است. موضوعی که منجر به افزایش حباب قیمت سکه شده و سناریو کاهش بیش‌تر قیمت‌ها را با فرض ثبات نسبی در بازار جهانی طلا و بازار ارز را محمتل کرده است.

قیمت سکه امامی

سکه امامی هرچند اردیبهشت ماه را با قیمت ۴۳ میلیون و ۲۵۰ تومان آغاز کرد اما در پایان بر روی قیمت ۴۰ میلیون و ۳۵۲ هزار تومان به کار خود پایان داد. بنابراین قیمت سکه امامی در اردیبهشت بازدهی منفی ۶.۷ درصدی را ثبت کرد.

با این وجود باید توجه داشت که هر چند قیمت سکه امامی در بازار افت حدود ۳ میلیون تومانی را تجربه کرده است اما قیمت واقعی سکه امامی در این بازه زمانی حدود ۴ میلیون تومانی کاهش را نشان می‌دهد. به بیان دیگر حباب قیمت سکه امامی که در ابتدای اردیبهشت ماه حدود ۷ میلیون تومان بود در پایان اردیبهشت به بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید. بنابراین به نظر می‌رسد که همچنان سکه امامی پتانسیل کاهش بیش‌تر قیمت با توجه به قمیت دلار و انس جهانی را دارد.

قیمت سکه بهار آزادی

قیمت سکه بهار آزادی نیز با کاهش ۷ درصدی قیمت همراه بود. سکه بهار آزادی که در ابتدای اردیبهشت در محدوده ۴۰ میلیون تومانی معامله می‌شد، در آخرین روز اردیبهشت ماه به حدود ۳۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد.

همانند سکه امامی،‌ قیمت واقعی سکه بهار آزادی نیز در مقایسه با قیمت بازار آزاد کاهش بیش‌تری را تجربه کرده است. برآوردها نشان می‌دهد در حالی قیمت واقعی سکه بهار آزادی افت بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی را ثبت کرد، قیمت در بازار آزاد حدود ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. موضوعی که منجر شده تا حباب قیمت سکه بهار آزادی در اردیبهشت ماه حدود یک میلیون تومان افزایش پیدا کند. بنابراین به نظر می‌رسد در صورتی که شاهد تغییر محسوسی در روند قیمت دلار و همچنین انس جهانی نباشیم، قیمت سکه بهار آزادی نیز پتانسیل کاهش بیش‌تر را داشته باشد.

قیمت نیم سکه

قیمت نیم سکه نیز در اردیبهشت ماه افت ۹ درصدی را تجربه کرد و از سطح ۲۵ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان به ۲۳ میلیون و ۲۶۰ هزار تومان کاهش یافت.

بر خلاف سکه امامی و سکه بهار آزادی،‌ قیمت واقعی نیم سکه در اردیبهشت ماه نسبت به قیمت در بازار آزاد با کاهش بیش‌تری همراه بوده است. در حالی قیمت واقعی نیم سکه در دومین ماه سال ۱۴۰۳ کاهش یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی را ثبت کرد که در بازار آزاد افت ۲ میلیون ۳۰۰ هزار  تومانی را تجربه کرد. همین موضوع منجر شده است تا حباب قیمت نیم سکه در اردیبهشت ماه کاهش پیدا کند. بنابراین در مقایسه با سکه بهار آزادی و سکه امامی،‌ قیمت نیم سکه از پتانسیل کاهش کم‌تری برخوردار است.

قیمت ربع سکه

ربع سکه در مقایسه با سایر سکه‌ها افت قیمت کم‌تری را تجربه کرد. ربع سکه در اردیبهشت ماه تنها ۳.۴ درصد کاهش قیمت را ثبت کرد. قیمت ربع سکه که در اوایل اردیبهشت ماه در محدوده ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی قرار داشت در پایان این ماه به زیر سطح ۱۵ میلیون تومانی رسید.

قیمت ربع سکه در بازار آزاد در حالی کاهش حدود ۶۰۰ هزار تومانی را ثبت کرد که بر اساس برآوردهای صورت گرفته،‌ قیمت واقعی ربع سکه در اردیبهشت ماه بیش از ۹۵۰ هزار تومان کاهش یافته است. کاهش قیمت کم‌تر در بازار آزاد نسب به قیمت واقعی منجر شده که حباب قیمت ربع سکه در این ماه افزایش پیدا کند و سناریو کاهش بیش‌تر قیمت ربع سکه با ادامه ثبات در بازار ارز و بازار جهانی طلا از احتمال بیش‌تری برخوردار باشد.

اخبار برگزیدهطلا و ارز

شناسه : 427048
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا