آینده طلای سیاه؛

خودروهای برقی آخرین میخ تابوت نفت است؟

با افزایش تولید خودروهای الکتریکی در سطح جهانی، بحث سررسیدن پایان دوره سوخت‌های فسیلی و جایگزین شدن انرژی‌های تجدیدپذیر بالا گرفته‌است!

سارا پوردلجوجهان صنعت نیوز؛ روزگاری نه چندان دور،  باور جهان بر این بود که کشورهایی قدرت برتر اقتصاد جهان خواهند بود که بر منابع انرژی جهان به‌ویژه نفت ‌و گاز تسلط داشته‌باشند؛ اما هرچه جلوتر رفتیم، سخن از جایگزینی انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک با سوخت‌های فسیلی به میان آمده‌است.

باگذشت سال‌ها، چشم‌انداز آینده انرژی همچنان با چهار اختلال اصلی دست‌وپنجه نرم می‌کند. عوامل ژئوپلتیک، متغیرهای کلان اقتصادی مثل نرخ بالای بهره و افزایش هزینه‌های مواد، سیاست‌ها و مقررات درحال تکامل و ظهور فن‌آوری‌های جدید از جمله این دلایل هستند.

این اختلال‌ها می‌توانند تأثیر قابل توجهی بر تقاضا، عرضه، تجارت و سرمایه‌گذای در صنعت نفت خام و گاز طبیعی داشته‌باشند. چیزی که امروز بیشتر از همه در میان کشورها طرفدار پیدا کرده همین فن‌آوری‌های جدید است که شامل توسعه یافتن تولید خودروهای الکتریکی هم می‌شود.

در چنین شرایطی نگرانی‌هایی برای آینده کشورهای نفت‌خیز که در واقع موقعیت استراتژیک هم دارند، به‌وجود می‌آید. بحث بر سر به پایان رسیدن دوره طلای سیاه همچنان داغ است؛ آیا واقعا قرار است که خودروهای الکتریکی پایان سوخت فسیلی باشند؟

امید به کاهش تقاضای نفت با گسترش خودروهای الکتریکی

سیاست‌گذاران جهان، برای کاهش تقاضای نفت به  توسعه یافتن خودروهای الکتریکی امید دارند. تا چندی پیش آمارهای به‌دست آمده از کشورهایی که فروش بالایی در خودروهای الکتریکی مسافربری داشتند، از کاهش مصرف نفت حکایت می‌کردند؛ اما کاهشی که چندان هم چشم‌گیر نبوده‌است. برای مثال، خودروهای الکتریکی در نروژ، ۸۰ درصد از کل فروش خودروهای مسافربری را در سال ۲۰۲۱ به خود اختصاص دادند. با این نرخ، نروژ می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ به فروش ۱۰۰درصدی خودروهای الکتریکی برسد. اعداد به دست‌آمده از آمار نروژ ( SSB ) ، نشان می‌دهد که تقاضای گازوئیل و بنزین از سال ۲۰۱۷، تنها مقدار کمی کاهش یافته‌است. در نیمه اول نیمه اول سال ۲۰۲۳، فروش سوخت‌های جاده‌ای حدود ۶۲۰۰۰ بشکه در روز بود؛ یعنی کاهش ۱۰ درصدی نسبت به ۷۰۰۰۰ بشکه فروخته شده بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ که بعد از آغاز جهش تولید خودروهای الکتریکی اتفاق افتاده‌است. مصرف فعلی بین ۶۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ بشکه در روز ثابت مانده است. انتظار کاهش شدید مصرف بنزین هم در آینده نزدیک وجود ندارد. تقاضا برای نفت خام، مواد اولیه‌ای که برای تولید محصولات نفت و گازوئیل لازم است با ۲۰۰۰۰۰ بشکه در روز در نروژ ثابت مانده‌است. توضیحات بسیاری در خصوص جهش تقاضای نفت باوجود افزایش فروش خودروهای الکتریکی در نروژ وجود دارد.

 سیاست‌گذاران در سراسر جهان که به تحول سریع انرژی معتقدند، خواهان توجه ویژه به صنعت نفت هستند. چون باتوجه به توضیحات ارائه شده، نفت همچنان برای مدت طولانی‌ مورد نیاز اقتصاد جهان خواهد بود.

صنعت نفت و تأثیر چشم‌گیر آن بر  انرژی‌های تجدیدپذیر

اگرچه مصرف نفت با چالش‌های زیست‌محیطی از جمله آلودگی و تغییرات آب‌وهوایی و درگیری‌های ژئوپلتیک همراه است؛ اما برای ایجاد زیرساخت‌های انرژی‌ تجدیدپذیر، فرآورده‌های نفتی نقش بسزایی دارند.

پیش‌بینی می‌شود محصولات نفتی به عنوان یک منبع انرژی ضروری در آینده، باقی بمانند. در یکی از گزارش‌های اخیر موسسه انرژی بین‌المللی به نام (( چشم‌انداز انرژی جهانی ))، تقاضای نفت براساس سیاست‌های اعلام‌شده در حوزه تغییرات آب و هوا، رشد چشم‌گیری در دهه اخیر داشته‌است؛ اما برای برجسته کردن اهمیت آن، مؤسسه انرژی بین‌المللی پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۵۰ تقاضا برای نفت تنها ۵ درصد کمتر خواهد شد.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمی

شناسه : 427052
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا