راهنمای انتخاب جعبه کپسول آتش نشانی برای منزل

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، باکس یا جعبه آتش‌ نشانی یکی از تجهیزات آتش نشانی پرکاربرد است که وسایل داخل آن برای خاموش کردن آتش و جلوگیری از پیشرفت آن قبل از رسیدن تیم آتش‌ نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرند‌.

باکس کپسول آتش نشانی یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین تجهیزات سیستم اطفای حریق است که براساس قانون، نصب آن در مکان‌هایی که احتمال حریق یا آتش‌سوزی در آن‌ها وجود دارد، الزامی است. این نوع تجهیزات ایمنی با نام‌های جعبه آتش نشانی و فایرباکس (FIRE BOX) نیز شناخته می‌شود. با استفاده از این جعبه می‌توان آتش را در کوتاه‌ترین زمان ممکن مهار و خاموش کرد و مانع از بروز خسارت‌های مالی و جانی شد. در این مطلب قصد داریم درباره ویژگی‌ها و نکات مهم خرید جعبه آتش نشانی برای منزل را توضیح دهیم.

باکس کپسول آتش نشانی چیست و چه وسایلی در آن وجود دارد؟

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، باکس یا جعبه آتش‌ نشانی یکی از تجهیزات آتش نشانی پرکاربرد است که وسایل داخل آن برای خاموش کردن آتش و جلوگیری از پیشرفت آن قبل از رسیدن تیم آتش‌ نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرند‌. برای ساخت فایرباکس از ورق‌های مستحکمی از جنس فایبرگلاس، فولاد و استیل اسنفاده می‌کنند. باتوجه‌به قابل اشتعال بودن موادی مانند چوب و پلاستیک، استفاده از آن‌ها در ساخت جعبه ممنوع است. برای رنگ بدنه این محصول معمولا رنگ قرمر بهترین گزینه است؛ زیرا راحت‌تر تشخیص داده می‌شود.

نصب این نوع تجهیزات ایمنی از سال‌ها پیش در تمام ساختمان‌های اداری و تجاری، بیمارستان‌ها، سالن‌های نمایش، مدارس، واحدهای صنعتی، انبارهای کالا و … رایج است؛ اما در سال‌های اخیر در ساختمان‌های مسکونی نیز نصب می‌شود. در داخل این جعبه تجهیزاتی شامل کپسول آتش نشانی، قرقره آتش نشانی، شیلنگ آتش نشانی، شیرآلات آتش نشانی، نازل آتش نشانی فلزی یا نیمه فلزی سه حالته، شیر فلکه از جنس برنج و … وجود دارد.

آشنایی با انواع مختلف باکس کپسول آتش نشانی

باکس‌های کپسول آتش نشانی دارای انواع مختلفی هستند که مصرف‌کنندگان باتوجه‌به نیاز خود می‌توانند مناسب‌ترین باکس را انتخاب، خریداری و در منزل خود نصب کنند. در ادامه با انواع مختلف فایرباکس آشنا خواهید شد:

باکس تک کابین کپسول آتش نشانی

این نوع باکس یکی از پرکاربردترین جعبه کپسول آتش نشانی است که در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به‌صورت توکار یا روکار روی یکی از دیوارهای ساختمان نصب می‌شود. در نصب توکار، محفظه در داخل دیوار تعبیه می‌شود و فقط درب و فریم آن از روی دیوار قابل مشاهده است؛ اما درنصب روکار، اگر جایی برای نصب توکار وجود نداشته باشد، کل محفظه و درب جعبه روی دیوار نصب می‌شود. این جعبه بیشتر برای نصب در ساختمان‌های کوچک کاربرد دارد.

باکس دوکابین کپسول آتش نشانی

همان‌طور که از نام این باکس می‌توان متوجه شد، تعداد محفظه‌ها و درب‌های آن دو عدد است. در یکی از محفظه‌ها کپسول آتش نشانی و در محفظه دیگر تجهیزات آتش‌ نشانی نگهداری می‌شود. این محصول نیز درست شبیه به مدل تک کابین یا تک درب به‌صورت توکار یا روکار نصب می‌شود و بیشتر برای نصب در ساختمان‌های مسکونی بزرگ کاربرد دارد.

باکس دوطبقه کپسول آتش نشانی

در طبقه بالای باکس‌ کپسول آتش نشانی دو طبقه، تجهیزاتی مانند شیلنگ و اتصالات آبی و در طبقه پایین آن کپسول‌های آتش نشانی را قرار می‌دهند.

باکس محوطه‌ای کپسول آتش نشانی

باکس محوطه‌ای با نام باکس ایستاده و پایه‌دار آتش نشانی نیز شناخته می‌شود‌. این جعبه روی دیوار نصب‌ نمی‌شود؛ بلکه به‌صورت پایه‌دار است و به‌راحتی جابه‌جا می‌شود.

در خرید جعبه آتش نشانی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نکاتی که هنگام خرید انواع مختلف باکس‌ کپسول آتش نشانی باید مورد استفاده قرار بگیرد، شامل موارد زیر است:

بررسی نیازها و توجه به اندازه باکس هنگام خرید

اولین نکته‌ای که توجه به آن در زمان خرید جعبه کپسول آتش نشانی ضرورت دارد، این است که ابتدا باید نیازهای خود را مورد بررسی قرار دهید. اگر منزل مسکونی شما یک واحد است و تنها یک خانواده در آن زندگی می‌کنند، یک جعبه کوچک آتش نشانی را برای خرید انتخاب کنید. برای ساختمان‌های مسکونی بزرگ می‌توان تعداد بیشتری جعبه آتش نشانی با ابعاد بزرگ‌تر را خریداری کرد.

بررسی برچسب استاندارد و تاریخ انقضا

نکته دیگری که باید در زمان خرید جعبه کپسول آتش نشانی به آن توجه کنید، بررسی برچسب استاندارد و تاریخ انقضای این محصول است. جعبه‌ای که انتخاب می‌کنید، باید با استاندارد EN3 مطابقت داشته باشد.

توجه به نوع کپسول آتش نشانی

کپسول‌هایی که در داخل باکس کپسول آتش نشانی تعبیه می‌شوند، انواع مختلفی دارند. خریداران باید باتوجه‌به محیطی که در آن زندگی می‌کنند و نوع آتش‌سوزی از بین کپسول‌های آتش نشانی پودری، آبی، فوم، دی اکسیدکربن (CO2)، مرطوب و Clean Agent مناسب‌ترین نوع را انتخاب و خریداری کنند. کپسول شلنگ آبی برای خاموش کردن آتش‌‌سوزی ناشی از مواد جامد، کپسول فوم برای خاموش کردن آتش‌سوزی ناشی از مایعات قابل اشتعال، کپسول پودری برای خاموش کردن آتش‌سوزی ناشی از مایعات، گازها و مواد جامد قابل اشتعال، کپسول دی‌اکسیدن کربن و clean agent برای خاموش کردن آتش‌سوزی ناشی از تجهیزات الکتریکی و مایعات قابل اشتعال‌ و کپسول مرطوب برای آتش‌سوزی ناشی از روغن‌ها و چربی‌ها مناسب هستند.

بیشتر بدانید:  نرخ خدمات آتش نشانی ۳۵ درصد افزایش یافت

توجه به قیمت باکس کپسول آتش نشانی

قیمت جعبه نیز در زمان خرید اهمیت زیادی دارد. عوامل مختلفی مانند جنس جعبه، نحوه ساخت و جوشکاری، تجهیزات موجود در داخل جعبه، نوع کپسول آتش‌ نشانی، وزن کپسول، ابعاد جعبه و … قیمت این محصول را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

انتخاب یک فروشگاه معتبر برای خرید

قبل از خرید جعبه آتش نشانی باید از معتبربودن فروشگاه عرضه‌کننده این محصولات اطمینان حاصل کنید.‌ اگر یک فروشگاه اینترنتی را برای خرید انتخاب کرده‌اید، مطمئن شوید که فروشگاه مورد نظر دارای درگاه پرداخت امن و نماد اعتماد الکترونیک است.

خرید باکس کپسول آتش نشانی از معتبرترین مرکز فروش تجهیزات آتش نشانی و ایمنی

در این مطلب راجع‌به انواع مختلف باکس‌های کپسول آتش نشانی و ویژگی‌های آن‌ها صحبت کردیم و نکات مهم خرید جعبه‌های آتش نشانی را توضیح دادیم. برای خرید آنلاین این محصول کاربردی و مفید و نصب آن در ساختمان مسکونی خود، بهتر است به سایت معتبرترین مرکز فروش تجهیزات آتش نشانی و ایمنی نیکوکار مراجعه کنید. در این مرکز بهترین و باکیفیت‌ترین باکس‌های کپسول آتش‌نشانی با منصفانه‌ترین قیمت، به‌همراه گارانتی مادام‌العمر و خدمات پس‌ازفروش در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ثبت سفارش با پشتیبانی ۲۴ ساعته این مرکز تماس بگیرید.

 

** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست.

خواندنی

شناسه : 427103
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا