تورم ماهانه اردیبهشت نسبت به فروردین کاهش یافت

در اردیبهشت امسال، تورم ماهانه در 19 استان نسبت به فروردین کاهش یافته است. شدیدترین اُفت این شاخص در استان خوزستان دیده شده که منجر به اُفت تورم ماهانه این استان به زیر یک درصد شده است.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، تورم مصرف‌کننده پرکاربردترین شاخص قیمتی است که اگر به صورت ماهانه محاسبه شود، نشان می‌دهد که قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات در هر ماه چند درصد نسبت به ماه قبل تغییر کرده است.

این شاخص در کل کشور طی اردیبهشت ۱۴۰۳ افزایشی جزئی نسبت به فروردین ماه را تجربه کرده است. این اتفاق در ۱۳ استان دیگر نیز رخ داده است. در مقابل، تورم ماهانه در ۱۹ استان نسبت به فروردین کاهش یافته است. این کاهش در برخی استان‌‌ها شدید و قابل‌توجه و در برخی دیگر از استان‌ها ناچیز بوده است.

بالاترین تورم ماهانه در میان تمام استان‌های کشور نزدیک به ۴ درصد بوده که مربوط به خراسان جنوبی است. در مقابل، کمترین سطح این شاخص کمتر از یک درصد بوده و در خوزستان به ثبت رسیده است. این استان در اردیبهشت ماه با کاهش شدید تورم ماهانه نسبت به فروردین روبرو بوده است. تورم ماهانه استان‌ تهران نیز بیش‌ترین افزایش این نرخ را در میان استان‌هایی با روند صعودی تورم ماهانه تجربه کرده است.

بالاترین تورم در خراسان جنوبی

تورم ماهانه یک نسبت قیمتی است که نشان می‌دهد هزینه خرید یک سبد مشخص از کالا و خدمات توسط خانوارها در هر ماه چند درصد نسبت به ماه قبل تغییر کرده است. اگر این نرخ مثبت باشد، نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به ماه قبل افزایش یافته و اگر منفی باشد حکایت از کاهش قیمت‌ها دارد. همچنین، زمانی که گفته می‌شود نرخ تورم کاهشی شده یعنی قیمت‌ها با سرعت کمتری نسبت به ماه قبل افزایش یافته در حالی که تورم افزایشی حاکی از افزایش قیمت‌ها با سرعت بیش‌تری نسبت به ماه قبل است.

این نرخ در اردیبهشت امسال برای کل کشور ۲.۸ درصد اعلام شده در حالی که در فروردین ماه ۲.۶ درصد بوده است. به بیان دیگر، قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات مصرفی خانوارها ۲.۸ درصد نسبت به فروردین ماه گران‌تر شده و این گرانی با سرعت بیش‌تری نسبت به فروردین اتفاق افتاده است.

میان ۳۱ استان کشور، بالاترین تورم ماهانه ۳.۹ درصد بوده که مربوط به خراسان جنوبی است. در رتبه دوم و سوم نیز استان‌های خراسان رضوی و تهران قرار گرفته‌اند که تورم ماهانه آن‌ها به ترتیب ۳.۸ درصد و ۳.۷ درصد بوده است. در سوی دیگر این طیف، دو استان با تورم ماهانه کمتر از یک درصد و سه استان با تورم ماهانه کمتر از ۲ درصد قرار گرفته‌اند.

کمترین سطح این نرخ ۰.۵ درصد بوده که مربوط به خوزستان است. بوشهر نیز تورم ماهانه ۰.۸ درصدی را در اردیبهشت رقم زده است. استان‌های سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری و همدان نیز سایر استان‌های کشور با تورم ماهانه کمتر از ۲ درصد هستند.

تغییرات تورمی سال جاری

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، تورم در اردیبهشت سال جاری نسبت به فروردین ماه تغییر کرده است. به طور کلی در این ماه تورم ماهانه در ۱۳ استان صعودی و در ۱۹ استان نزولی بوده است. این نرخ که در خراسان جنوبی بالاتر از سایر استان‌ها بوده در اردیبهشت شاهد افزایش ۰.۶ واحد درصدی نسبت به فروردین بوده است. تهران نیز به عنوان سومین استان با تورم ماهانه بالا، افزایش ۱.۹ واحد درصدی را شاهد بوده و صعود این نرخ در آن از سایر استان‌ها شدیدتر بوده است.

از میان استان‌هایی که با کاهش تورم رو به رو بوده‌اند، شدیدترین اُفت ۴.۳ واحد درصد و مربوط به خوزستان بوده است. پس از آن نیز بوشهر با کاهش ۳.۳ واحد درصدی تورم قرار گرفته است.

اکوایران

اقتصاد کلان

شناسه : 427405
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا