بررسی رفتار جدید اروپایی در برابر اسرائیل؛

مثلث اروپایی علیه آپارتاید صهیونیسم

عرفان ناظریهجهان صنعت نیوز؛ هفته گذشته بود که ۳ کشور اروپایی- نروژ، جمهوری ایرلند و اسپانیا- خبر از قصد خود برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطینی دادند. موضوعی که از دیرباز مورد توجه برخی کشورهای اروپایی بوده و از زمان شروع عملیات ۷ اکتبر و تنش‌های مرتبط با آن، رنگ و بویی جدی‌تر به خود گرفته است.

دولت‌های اروپایی و حتی برخی کشورهای عربیِ خاورمیانه مدعی هستند که اجرای ایده دو کشوری باعث برقراری صلح و آرامش در منطقه و همچنین متضمن اعاده حقوق فلسطینیان بومی سرزمین زیتون برای تعیین سرنوشت و آینده مورد نظرشان می‌شود.

در همین راستا باید چنین عملی (اقدام اخیر ۳ کشور اروپایی مذکور) را در راستا و بر پایه مبنای نظری مطرح شده تحلیل کرد و البته توجه داشت که این تصمیم بدون بازخورد نیز نبوده و از طرف‌های آمریکایی و اروپایی گرفته تا طرف اسرائیلی به این موضوع واکنش نشان دادند.

نقطه شروع ایده دو‌ کشوری

هر چند طرح ایده دو‌کشوری در سرزمین‌های اشغالی، عمری به درازای بیش از نیم‌قرن دارد اما اقدام اخیر نروژ و کشورهای اروپایی همچون جمهوری ایرلند و اسپانیا را می‌توان در راستای عوامل متعددی دانست که از جمله آنها می‌توان به خشونت بیش از حد اسرائیل در نوار غزه، پیچیده شدن و عمیق شدن مناقشات امنیتی خاورمیانه و تضییع حقوق فلسطینیان اشاره کرد.

تکه‌های پازل حل و فصل مناقشات خاورمیانه

در همین راستا اسپین بارث اید، وزیر خارجه نروژ با دفاع قاطعانه از تصمیم اسلو برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین اعلام کرد که اقدام کشورش تنها یک تکه از پازل پیچیده مناقشات خاورمیانه است و وی گمان نمی‌کند که اقدام اسلو (یا می‌توان گفت تعداد معدودی کشور دیگر) به تنهایی باعث حل منازعات منطقه از جمله تنش‌ها میان فلسطین و اسرائیل شود.

همچنین از نظر او تکه‌های دیگر این پازل (حل و فصل مناقشات خاورمیانه) مربوط به عادی‌سازی روابط کشور‌های عربی با تل‌آویو، ضمانت صلح برای اسرائیل، از بین بردن حماس و تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین است.

حل مناقشه اسرائیل و فلسطین از طریق راه‌حل دوکشوری

از طرفی دیگر ایرلندی‌ها که خود نیز سالیان سال برای استقلال یافتن از زیر سلطه انگلیس مبارزه می‌کردند، ظاهرا در کنار دیگر عوامل عینی ذکر شده به لحاظ ذهنی و با رویکردی سازه‌انگارانه نیز به همدلی با فلسطینیان پرداخته و در این عرصه (به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین) دست به اقدام زده‌اند.

در همین جهت سیمون هریس، نخست‌وزیر جمهوری ایرلند نیز چهارشنبه گذشته ضمن اعلام تصمیم دوبلین برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین گفت که این یک اقدام از پیش هماهنگ‌شده با اسپانیا و نروژ بود. وی با تاریخی خواندن این تصمیم برای ایرلند و فلسطین اظهار داشت که چنین رویکردی با هدف کمک به حل مناقشه اسرائیل و فلسطین از طریق راه‌حل دوکشوری اتخاذ شده است.

ضلع سوم اروپایی

همچنین اسپانیا نیز دیگر ضلع این مثلث بوده و پدرو سانچز نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد که مادرید در روز ۲۸ ماه جاری میلادی، رسما فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهد شناخت. موضوعی که به گفته خوزه آلبارس، وزیر امور خارجه اسپانیا در اوایل ماه جاری به سمع طرف آمریکایی رسانده شده بود.

واکنش‌ها به تصمیم مثلث اروپایی

این اقدام واکنش‌های متعددی را در پی داشته که از جمله آن می‌توان به رویکرد اتحادیه اروپا در قبال این مساله اشاره کرد.

در همین راستا و به گزارش یورونیوز، جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «در چارچوب سیاست خارجی و امنیتی مشترک اتحادیه اروپا، من بی‌وقفه با همه کشورهای عضو برای ارتقای موضع مشترک اتحادیه اروپا براساس راه‌حل دوکشوری تلاش خواهم کرد.»

همچنین از طرفی دیگر قرار است نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در هفته آینده برگزار شود و طی آن، آینده روابط با اسرائیل در سایه عملیات نظامی این رژیم در رفح در دستور کار این شورا قرار گرفته و بررسی شود.

از طرفی دیگر جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز چهارشنبه گذشته در مصاحبه با خبرگزاری CNN اعلام کرد که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، یک حامی قدرتمند در خصوص راه‌حل دو ‌دولتی است. او (بایدن) معتقد است که یک دولت فلسطینی باید از طریق مذاکرات مستقیم بین طرف‌ها به ‌رسمیت شناخته شود نه به ‌رسمیت‌شناختن یکجانبه.

در همین رابطه جاسم محمد البدیوی دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس از به رسمیت شناختن کشور مستقل برای فلسطینیان از سوی اسپانیا، ایرلند و نروژ استقبال کرده و تاکید کرد این اقدام به مثابه گام محوری به سمت تحقق راهکار دو‌دولتی محسوب می‌شود.

استقابل حماس از اقدام کشورهای اروپایی

حماس نیز با صدور بیانیه‌ای از این اقدام استقبال کرده و آن را گامی مهم در مسیر تثبیت حق فلسطینیان در این سرزمین و برپایی کشور مستقل به پایتختی قدس شرقی می‌داند.

این جنبش همچنین کشورهای سراسر جهان را به اعتراف به حقوق ملی و مشروع ملت فلسطین و حمایت از مبارزات این ملت در مسیر رسیدن به آزادی و استقلال و پایان اشغالگری در سرزمین خویش فرا‌خواند.

همچنین تل‌آویو نیز در این خصوص ساکت ننشسته و کاتس وزیر امور خارجه این رژیم پس از فراخواندن سفرای خود از نروژ، اسپانیا و ایرلند به محکومیت اقدامات آنها پرداخت.

چشم‌انداز تحولات

به هرحال به نظر می‌رسد جدای از عواملی که پیش‌تر ذکر شد، باید موارد دیگری همچون تظاهرات دانشجویی در غرب در جهت حمایت از ساکنان غزه و قصد دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت آن هم در شرایطی که با حمایت برخی متحدین تل‌آویو همچون آلمان همراه بوده است را نیز مدنظر قرار داده و این‌گونه چنین احتمالی را مطرح کرد که صورت‌بندی جدیدی از فشار بین‌المللی بر اسرائیل در حال شکل گرفتن است.

در حالی که ایالات متحده آمریکا ( و البته برخی کشورهای اروپایی) هنوز هم به صورت بی‌قید و شرط به حمایت از اسرائیل و اقدامات آن در نوار غزه می‌پردازد، ظاهرا دسته‌ای دیگر از کشورهای قاره سبز با اتخاذ سیاست‌هایی متفاوت از واشنگتن برای منازعات خاورمیانه و نوعی دیگر از راه‌حل‌ها برای برطرف کردن آنها به دنبال تعقیب منافع خود از مسیری دیگر بوده و چنین مساله‌ای می‌تواند پیام شروع انفکاک میان دو متحد دیرینه (ایالات متحده و اروپا) را بدهد؛ مساله‌ای که انواع دیگری از آن را می‌توان از چندی قبل و در حوزه‌های متفاوت و مختلف دیگر مشاهده کرد.

اخبار برگزیدهسیاسی

شناسه : 427411
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا