پیش بینی بورس؛ نگاه انتخاباتی به بازار سهام

در حالی که عوامل متعددی این روزها بازار سهام را تحت تاثیر قرار داده، حالا باید متغییر کلیدی انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را نیز در پیش بینی بورس در نظر گرفت.

به گزارش سرویس بورس «جهان صنعت نیوز»؛ بازار سهام در دو ماه ابتدایی سال شرایط خوبی را سپری نکرده است؛ در چرایی این روزهای بورس، کارشناسان به عوامل متعددی اشاره می‌کنند که ریسک‌ تصمیمات خلق‌الساعه، عدم ثبات سیاست‌گذاری و البته سیاست‌های انقباضی از جمله مهم‌ترین آن‌ها هستند که نتیجه آن را می‌توان در کاهش سودآوری شرکت‌ها مشاهده کرد. در چنین فضایی حالا فعالان بازار سهام با یک متغییر کلیدی دیگری روبرو هستند و آن انتخابات زودهنگان ریاست جمهوری است؛ عامل که احتمالا وزن بالایی در پیش بینی بورس طی روزها و هفته‌های آینده خواهد داشت.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس بازار سرمایه به بررسی ابعاد مختلف این موضوع و همچنین پیش بینی بورس پرداخته است.

هیجان زودگذر اتفاقات اخیر

مریم محبی کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد:‌ یکی از موضوعاتی که بازارساز باید به آن توجه داشته باشد این است که اتفاقی که رخ داد از نوع اتفاقاتی است که قطعا هیجان زودگذر دارد، یعنی منفی‌ها و مثبت‌هایی که ممکن است در پیش ‌بینی بورس در نظرگرفته نشود. بر همین اساس بازارساز بهترین تصمیم را گرفت و بازار را در هفته قبل یک روز تعطیل و دامنه نوسان را هم محدود کرد.

او بیان کرد: محدود کردن دامنه نوسان تا تخلیه کامل هیجان از این بازار باید ادامه داشته باشد. زمانی بازارساز می‌تواند شرایط قبلی را به بازار برگرداند که شاهد ثبات نسبی در سایر بازارها به همراه از بین رفتن اثرات احتمالی این اتفاق باشیم.

محبی تصریح کرد: بازار ارز و بازار سهام شرایط متفاوتی با یکدیگر دارند. ما در بازار سرمایه شاهد هیجان خواهیم بود ولی در بازار ارز می‌توانیم شاهد تغییر روند باشیم. یعنی پتانسیلی که در بازار ارز دیده می‌شود می‌تواند به پتانسیل بالفعل تبدیل شود. در بازار ارز بین‌المللی شاهد تضعیف دلار در برابر سایر ارزها هم هستیم. این موضوع توانسته به بازارساز ما کمک کند که با تزریق و کنترل ارز شرایط را با ثبات نشان بدهد اما در بازار آنچه مشاهده می‌کنیم این است که پتانسیل رشد قیمت دلار به واسطه ریسک‌های سیاسی می‌تواند دیده شود. مثلا اگر در بازار داخلی در بین دولتمردان شاهد رقابت و قدرت‌نمایی گروه‌ها و احزاب مختلف و اظهار نظرهای جنجالی باشیم، این اتفاق می‌تواند، ثبات بازار را تضعیف می‌کند و همچنین می‌تواند باعث تضعیف ریال و قدرتمندتر شدن دلار شود.

پیش بینی بورس از دید انتخاباتی

این کارشناس بورس عنوان کرد: در مورد انتخابات پیش بینی بورس به این بستگی دارد که چه کسی پیروز شود. اگر پیروز کسی باشد که ادامه‌دهنده دولت فعلی باشد می‌تواند تضعیف قدرت ریال را به دلیل رویکردهای تند این گروه هموارتر کند. ما در مورد روابط خارجی شاهد بودیم که دولت روحانی نسبت به دولت رییسی تا حدودی معتدل‌تر بود. در حال حاضر در بحث‌های اقتصادی هم کشور از نداشتن روابط تجاری بین‌المللی ضربه می‌خورد. اگر نتیجه به ‌گونه‌ای باشد که مسیر قبلی ادامه داشته باشد، می‌توان پیش بینی بورس را بر این گذاشت که روند فعلی را قابل تداوم دید. اما اگر نتیجه متعادل باشد و فرد میانه‌روتری انتخاب شود، انتظار می‌رود احتمال گسترش روابط تجاری بین‌الملل وجود داشته باشد و کمی مسیر تضعیف ریال را به تاخیر بیندازد و همچنین شیب تورم آهسته‌تر شود.

اقتصاد کلان

شناسه : 427555
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا