۱۵ هزار واحد مسکونی جهادی در بافت فرسوده تهران افتتاح خواهد شد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از کلنگ‌زنی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی و افتتاح ١۵ هزار واحد مسکونی جهادی در بافت فرسوده تهران خبر داد.

به گزارش سرویس مسکن جهان صنعت نیوز، سید مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد. طی روزهای آتی ٢٠٠ هزار واحد مسکونی قرارگاه جهادی مسکن شهر تهران با رویکرد نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران. و استفاده از اراضی ناکارآمد با تأمین خدمات لازم و اجرای شعار سال ١۴٠٣ که جهش تولید (مسکن) با مشارکت مردمی کلنگ زنی خواهد شد. ضمن اینکه ١۵ هزار واحد مسکن در بافت فرسوده پایتخت در پروژه محله الگوی ۶٠ هکتاری تهرانسر بعد از اعمال مشوق‌ها و صدور پروانه به بهره برداری می‌رسد.

افزایش ۷۰ درصدی سهم مسکن در سبد هزینه خانوار به دلیل رکود ساخت و ساز در گذشته‌ایم

وی افزود: کلان شهری چون تهران با توجه به نیاز شهروندان به مسکن و ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد. سالانه به حدود ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدید احتیاج دارد. که در ده سال گذشته با توجه به رکود و قفل شدن ساخت و ساز به‌طور میانگین سالانه تنها برای ۶۵ هزار واحد مسکونی پروانه صادر شده است. همین امر سبب شده است. سهم هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار تا ۷۰ درصد افزایش یافته. و بخشی از شهروندان مجبور به حاشیه‌نشینی شوند.

هدایت ادامه داد: تحلیل‌ها نشان می‌دهد تولید ۱.۵ میلیون واحد مسکونی در تهران (سالانه ۱۵۰ هزار واحد). فقط نیازهای موجود فعلی به مسکن را پوشش می‌دهد. و مستلزم افزایش جمعیت نخواهد بود. با توجه به رکود ده ساله ساخت و ساز در تهران و مشکلات رو به تشدید حوزه مسکن که بخش عمده‌ای از شهروندان را در تنگنا قرار داده. شهرداری تهران در چارچوب برنامه‌ها و اولویت‌های ملی حوزه مسکن، سعی کرده‌است. با راه‌اندازی قرارگاه جهادی و با شناسایی و فعال‌سازی ظرفیت‌های تولید مسکن. گامی برای کاهش یکی از مهمترین دغدغه‌های مردم و بهبود رضایتمندی آنها بردارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران تصریح کرد. بر اساس همین رویکرد در وهله اول با توجه به وجود ۲۶۱ هزار پلاک ناپایدار مسکونی و امکان تولید ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در آنها. با اصلاح بند ۱۵ ضوابط طرح تفصیلی و تسری آن به کل بافت‌های ناپایدار. شرایط مناسبی برای تولید مسکن در تهران فراهم شد. که رونق نوسازی بافت‌های فرسوده در دو سال اخیر می‌تواند گواهی بر این مدعا باشد.

هدایت ادامه داد: توأم با اندیشه رونق‌بخشی به نوسازی بافت فرسوده، اراضی و عرصه‌های مستعد تولید مسکن نیز احصا شد. اغلب اراضی شناسایی شده دارای مشکلات متعدد از نظر اسناد توسعه شهری بوده. و در سال‌های گذشته امکان بهره‌گیری از آنها برای تأمین مسکن وجود نداشته است.

تهیه ۶۴ طرح بازآفرینی شهری به مساحت ۹ هزار هکتار

وی با اشاره به اینکه برای رفع موانع تولید مسکن در اراضی مذکور، طی مدت محدود ۶۴ طرح بازآفرینی شهری به مساحت ۹۰۰۰ هکتار و ۱۵ طرح اصلاح و تعریض معابر به طول ۲۵ کیلومتر تهیه شد تا ضمن رفع موانع نوسازی در محدوده‌هایی نظیر اسلام‌آباد، ده ونک، کن، فرحزاد، گلابدره، سیمین قلعه، تمامی اراضی و عرصه‌های بلااستفاده و درشت‌دانه‌ای مانند کوره‌های آجرپزی، پادگان‌ها، شن‌چاله‌ها، انبارها، باراندازها و سایت‌های متروکه صنعتی نیز وارد فرآیند باز توسعه شده و بخشی از آنها به مسکن اختصاص یابد، افزود: با عنایت به روال‌های قبلی، امکان اخذ مصوبات مورد نیاز برای این حجم از اراضی ناممکن بود. از این رو حرکتی تحولی در زمینه تهیه طرح و فرآیندهای مربوط به کمیسیون ماده ۵ اتفاق افتاد تا زیرساخت‌های لازم برای جلب مشارکت ذی نفعان جهت تولید مسکن فراهم شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه تقریباً تمام دستگاه‌ها، نهادها و سایر بزرگ‌مالکان شهر را پای کار آوردیم، تا زمینه یک تحول اساسی در تولید مسکن فراهم شود، تصریح کرد: ظرفیت‌های شناسایی شده، برای دستیابی به کیفیت‌های لازم و ارتقای سطح زیست شهری، حتی‌الامکان در قالب ایجاد محلات الگو برنامه‌ریزی شد تا همزمان با تأمین مسکن، احداث تمامی زیرساخت‌ها و خدمات مورد نیاز هم مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در برنامه مسکن تهران، ایجاد محلات الگو حاوی رویکرد بازتولید ارزش‌های هویتی و ساماندهی شهری بوده و با شاخص‌های تأمین خدمات مورد نیاز و کاهش ترافیک و آلودگی هوا، شکل دهی به فضاهای جمعی و تعامل اجتماعی در مقیاس‌های مختلف از حیاط اختصاصی برای هر واحد مسکونی تا فضاهای عمومی برای واحدهای همسایگی و کل محله، توجه به موضوع محرمیت و عدم اشراف، برخورداری واحدهای مسکونی از نور مطلوب و طبیعی، به کارگیری فناوری‌های نوین و معماری سبز و پایدار، استفاده از مفاهیم و مصادیق به روز معماری و شهرسازی ایرانی-اسلامی، عنایت به ویژگی‌های محیطی و واقعیت‌های اجرایی و رعایت تنوع متراژ واحدها برای افزایش استطاعت‌پذیری و برقراری انسجام اجتماعی میان ساکنان دنبال می‌شود.

به اجرا درآوردن برنامه‌های تدوین شده

هدایت با بیان اینکه به اجرا درآوردن برنامه‌های تدوین شده در صورتی می‌توانست مؤثر واقع شود که در زمان اندک به سرانجام برسد، ادامه داد: بهره‌گیری از شیوه‌های ساخت صنعتی اجتناب‌ناپذیر بود تا با پیشرفت مناسب پروژه‌ها، امیدواری لازم برای شهروندان ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران گفت: برنامه تأمین مسکن در تهران بر اساس سیاست‌های بازآفرینی شهری پیش می‌رود و در تعاملی هم‌افزا، از یک‌سو از نیروی محرکه مسکن برای احیای اراضی و عرصه‌های ناکارآمد استفاده می‌شود و از دیگر سو، عرصه مورد نیاز برای تأمین مسکن در شهری نظیر تهران که اراضی چندانی در اختیار ندارد، فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: در برنامه تأمین مسکن تهران، اراضی و عرصه‌های بلااستفاده و ناکارآمد که بعضاً مکان‌های بی‌دفاع شهری بوده و محمل آسیب‌های مختلف به‌شمار می‌آمده‌اند، ضمن برخورداری از ارزش افزوده و تولید ثروت، به محدوده‌هایی برای حیات آتی و رو به توسعه شهر تبدیل می‌شوند.

شهرداری تهران در راستای مسئولیت اجتماعی به حوزه مسکن وارد شده

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای اولین بار است که شهرداری تهران در راستای مسئولیت اجتماعی به حوزه مسکن وارد شده و در بدو امر توانسته است چنین ظرفیت قابل توجهی را بسیج کند، متذکر شد: این حرکت باعث خواهد شد شهرداری تهران نیز مثل شهرداری سایر شهرهای مهم جهان، به یکی از بازیگران و نقش‌آفرینان مهم بخش مسکن تبدیل شود. موضوعی که می‌شود از آن به عنوان یک تحول تاریخی در شهرداری پایتخت یاد کرد. اتخاذ رویکرد توسعه درونی و بازآفرینی شهری در تأمین مسکن، می‌تواند به شکاف تاریخی میان برنامه‌های ملی تأمین مسکن و رویکرد احیای شهرها که عموماً جریان‌هایی واگرا و رقیب هم محسوب می‌شوند، پایان دهد.

وی ادامه داد: سازمان نوسازی با تولی‌گری در حوزه مسکن توانسته است به مسئولیت تاریخی و کلان خود در نوسازی شهری عمل کند. چرا که ایجاد بافت‌های فرسوده، همیشه حاصل شکست در برنامه‌های تأمین مسکن بوده است. از این رو هدایت تولید مسکن به حوزه بازآفرینی شهری، نقطه عطفی در جریان نوسازی شهری به شمار می‌رود.

منبع: مهر

مسکن

شناسه : 427634
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا