جزئیات عرضه زعفران در بورس کالا اعلام شد

مدیرکل توسعه بازار سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: بزرگترین عرضه زعفران با ۶ هزار و ۵۷ کیلوگرم با نرخ پایه ۹۴ میلیون تومان، در رینگ صادراتی بورس کالا در روز سه‌شنبه هشتم خرداد ماه صورت می‌گیرد.

به گزارش سرویس بورس جهان صنعت نیوز، سید روح اله لطیفی در خصوص عرضه بزرگ زعفران در بورس اظهار کرد: در راستای استمرار در شفافیت عرضه کالا در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و عرضه های موفق محصول زعفران خریداری شده توسط تعاونی‌های روستایی در سال ۱۴۰۱ و نیاز بازار، سومین عرضه زعفران در سال جاری برای این محصول روز سه‌شنبه هشتم خرداد در رینگ صادراتی بورس کالا انجام خواهد شد.

وی افزود: ۶۰۰۰ کیلوگرم زعفران عرضه شده سبد زعفران خراسان رضوی، ۳۲ کیلوگرم سبد زعفران خراسان جنوبی و ۲۵ کیلوگرم سبد زعفران خراسان شمالی است که جزئیات کیفی هر سبد در اطلاعیه بورس کالا آورده شده است.

دبیر کمیته توسعه صادرات سازمان مرکزی تعاون روستایی در خصوص جزئیات این عرضه توضیح داد: کل زعفران در معرض فروش در این عرضه، می بایست صادر شود و اسناد مثبته گمرکی آن در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی قرار گیرد.

لطیفی افزود: از نکات مهم این عرضه امکان خرید نقدی و امکان خرید اعتباری است.

نحوه عرضه محصولات

وی گفت: زعفران‌های عرضه شده در بسته های نایلونی مخصوص پلمب شده با وزن حداکثر پنج کیلوگرمی است. خریدار قبل از خرید، مکلف به رویت کالا و کسب اطمینان از کیفیت محصول است.

لطیفی درباره نحوه خرید این عرضه در بورس از سوی صادرکنندگان توضیح داد: برای خرید هم نقدی و هم اعتباری از سوی صادرکنندگان می بایست ۱۰ درصد قیمت به صورت نقدی به حساب بورس کالای ایران در مهلت تسویه واریز شود. تسویه مابقی برای خرید نقدی بر اساس شرح مندرج در اطلاعیه بورس کالا، اما در خرید اعتباری مابقی حداکثر در ۴ ماه با کارمزد ۲ درصد ماهانه و ارائه ضمانتنامه بانکی و تعهد پرداخت صورت گیرد. خریداران برای اینکه مشکلی در فرآیند خرید پیدا نکنند می‌بایست با دقت اطلاعات مراحل مختلف خرید و تسویه را از بورس کالا دریافت کنند.

وی در خصوص تضمین صادرات این محصول گفت: برای تضمین انجام تعهدات صادراتی، خریدار موظف است یک فقره ضمانتنامه بانکی حسن انجام تعهدات معادل ۱۰ درصد ارزش کل قرارداد و به سررسید ۶۰ روز تقویمی همزمان با انجام امور تسویه به فروشنده ارائه کند. اظهار کالا به گمرک نیز با خریدار خواهد بود.

زمان تحویل کالا

لطیفی افزود: زمان تحویل کالا ۲۶ خرداد ماه سال جاری است. در صورت عدم حمل به موقع کالا توسط خریدار حداکثر تا ۱۰ روز کاری پس از مهلت مجاز تحویل، خریدار مشمول پرداخت هزینه انبارداری معادل ۴۰ ریال برای هر گرم در روز برای باقی مانده زعفران خریداری شده خواهد بود. افت کیفی ناشی از عدم خروج به موقع بر عهده خریدار خواهد بود.

او تاکید کرد: حداقل عرضه زعفران خراسان رضوی ۱۰۰ کیلوگرم، خراسان شمالی ۲۵ کیلوگرم و خراسان جنوبی ۳۲ کیلوگرم در نظر گرفته شده است. حداکثر عرضه نیز طبق نامه‌ای که به کارگزاری ارسال شده برای خراسان رضوی ۲۰۰۰ کیلوگرم خواهد بود.

لطیفی در پایان گفت: در سال گذشته ۲۲۱ تن زعفران توسط تجار به ۵۵ کشور جهان صادر شد. امارات با بیش از ۶۷ تن خرید، چین با ۴۹ تن، اسپانیا با ۴۴ تن، افغانستان با ۲۲ تن و قطر با حدود ۶ تن پنج مقصد صادرات زعفران ایرانی بودند.

ایسنا

بورسکشاورزی

شناسه : 427689
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا