نقدینگی فروردین‌ماه چند درصد کاهش یافت؟

رییس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه نظام بانکی همچنان نیازمند اصلاحات اساسی است گفت: خیلی از ناترازی هایی که الان در نظام بانکی می بینیم، ناشی از سیاست هایی است که دولت به بانکها تحمیل می کند.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی در سی و یکمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی با موضوع اصلی «بازآرایی سیاست‌های پولی و نظارتی؛ با نگاهی به قانون جدید بانک مرکزی» اظهارداشت: من هم وظیفه میدانم مجدد عرایضم را با گرامیداشت یاد و خاطره شهید جمهور شروع کنم؛ کمتر به ابعاد مدیریتی ایشان پرداخته شده است.

در قانون جدید بانک مرکزی به‌جای شورای پول هیات عالی داریم

وی افزود: در قانون جدید بانک مرکزی ما به جای شورای پول و اعتبار، هیات عالی داریم که به پیشنهاد رییس کل و با حکم رییس جمهور انتخاب می شوند؛ نهایتا چهارنفر در ذهنم جمع بندی شد، بعد از جلسه با رییس جمهور عرض کردم افرادی را انتخاب کردم و خواستم قبل رسمی شدن، نظر ایشان را بدانم؛ گفتند باید دو شرط داشته باشند یک کار بانکی بلد باشند و دوم افرادی باشند که با شخص خودت هماهنگ باشند. گفتند هرکسی این شرایط را داشت من حتما قبول می کنم.

فرزین گفت: ایشان در تمام موارد حرفه ای همیشه سمت قانون و مقررات می ایستادند و‌کمتر ورود غیرکارشناسی انجام می دادند.

او در ادامه گفت: علاوه بر ابعاد شخصیتی که آقای رییسی بعنوان یک سیاستمدار شرافتمند عمل میکردند در تصمیمات حرفه ای نیز دست افراد را باز میگذاشتند که تصمیمات حرفه ای گرفته شود؛ مردد بود همایش را برگزار کنیم یا به تعویق بیاندازیم‌نهایتا باتوجه به فرمایشات مقام‌معظم رهبری که هیچ کاری به تعویق نیفتاد، تصمیم به برگزاری همایش در تاریخ معین گرفتیم.

فرزین با بیان اینکه تلاش میکنیم با اصلاح ساختار در بانک‌مرکزی، اعمال قدرت بانک را در سیاست ها داشته باشیم، گفت: سیاست تثبیت را سال قبل اعلام و اجرا کردیم،از انجایی که تورم ما ۲۰ درصد بیش از امار بلند مدت بود، نقدینگی هم همینطور؛ و فعالان اقتصادی امکان پیش بینی اقتصاد را نداشتند. این سیاست را اجرا کردیم.

نظام بانکی همچنان نیازمند اصلاحات اساسی است

رییس کل بانک مرکزی با تاکید براینکه نظام بانکی همچنان نیازمند اصلاحات اساسی است، تصریح کرد: خیلی از ناترازی هایی که الان در نظام بانکی می بینیم، ناشی از سیاست هایی است که دولت تحمیل می کند به بانکها.

او در ادامه گفت: سال قبل خیلی فکر کردیم که هدفمان را اعلام کنیم یا خیر، نهایتا هدف رشد نقدینگی را اعلام کردیم؛ برای دولت هم خوب بود و همکاری شد به سمت ۲۵ درصد بریم ولی نهایتا ۲۴.۳ درصد شد و کمتر از هدفگذاری هم شد. رشد پایه پولی هم کاهش شدیدی داشت و ۲۸ درصد شد.

وی‌با اشاره به اینکه حفظ نرخ رشد کار سختی است ولی تلاش میکنیم در این محدوده حفظ کنیم، گفت: هر هفته حجم نقدینگی بازار را کنترل می کنیم؛ از سپرده قانونی هم استفاده کردیم؛ از مجموعه سیاست های متعارف و نامتعارف پولی در کنار هم برای کنترل نقدینگی استفاده کردیم.

رشد پول به ۱۲.۸ درصد در اردیبهشت ماه رسیده است

فرزین با اشاره به رشد پول گفت: رشد پول به ۱۲.۸ درصد در اردیبهشت ماه رسیده است و نشان میدهد انتظارات تورمی در ایران درحال کاهش است.

فرزین با اشاره به تفاوت تورم مرکز آمار و بانک مرکزی، گفت: اگر چه اعداد ما با مرکز آمار متفاوت است ولی تغییرات آن مشابه هم هست.

او گفت اگر میخواهیم جهش تولید محقق شود نیازمند جهش منابع خواهیم بود و ادامه داد: دولت باید بتواند خودش را تامین مالی کند؛ باید با پول بیرونی که وارد اقتصاد می شود، رشد را در سطح بالایی نگه داریم.

تسنیم

اقتصاد کلان

شناسه : 427804
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا