قیمت خرید تضمینی گندم ۲۵ هزار تومان می‌شود؟

15 روز از مرداد می گذرد اما هنوز دولت قیمت خرید تضمینی گندم و 31 قلم کالای دیگر را اعلام نکرده است. پیشنهاد گندمکاران برای خرید گندم نرخ تضمینی 25 هزار تومان است که امیدوارند دولت جدید آن را برای سال 1403-1404 بپذیرد.

به گزارش سرویس کشاورزی جهان صنعت نیوز، در روزهای اخیر گندم کاران همچون سایر کشاورزان به دنبال دو پرونده هستند. یکی پرونده تامین کود و دومی پرونده باز نرخ خرید تضمینی محصولشان که برای سال آینده تعیین شود. اما مشخص نیست چرا دولت در تعیین این دو امر تعلل میکند.

علی قلی ایمانی، مدیرعامل بنیادملی گندم‌کاران در جدیدترین اظهاراتش از پیشنهاد این بنیاد برای قیمت تضمینی گندم سال زراعی۱۴۰۳-۱۴۰۴ خبر می‌دهد و می‌گوید: پیشنهاد ما ۲۵هزار تومان در هر کیلوگرم است.

البته بعید است این نرخ مورد تایید قرار بگیرد؛ چون نرخ سال جاری ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده بود و این عدد برای گندم دورم ۱۸ هزار تومان است.

به گفته ایمانی نرخ تورم تولید بالاتر از نرخ تورم رسمی است که اعلام می‌شود و در تغییر قیمت‌ها قاعده مشخصی وجود ندارد؛ به عنوان مثال قیمت تراکتور ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند اما نرخ ادوات ۱۰۰ درصد که حاکی از این است که قانون مشخصی در این خصوص وجود ندارد.

خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰.۵ میلیون تن گذشته است

مدیرعامل بنیاد ملی گندم کاران با اشاره به نرخ بذر یادآور میشود: سال گذشته قیمت هر کیلو گرم بذر ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان بود. بر اساس روال هر سال، دولت یک‌سوم قیمت بذر مورد نیاز کشاورزان را به عنوان بذر گواهی شده تأمین می‌کند. به طور قطع برای سال زراعی جدید نرخ این محصول نیز تغییر می‌کند و ۳ تا ۴ هزار تومان افزایش خواهد یافت. یارانه دولت به این بخش حدود ۳ هزار تومان برای هر کیلو گرم بوده تا بذر ارزان‌تر به دست کشاورزان برسد.

ایمانی می‌افزاید: کود دولتی با توجه به میزان نیاز کشاورزان ۱۰۰ درصد تأمین نمی‌شود و کشاورزان ناگزیر هستند تا بخشی از کود مورد نیاز را دو برابر قیمت انواع یارانه دار از بازار آزاد خریداری کنند.

ایمانی با بیان این که خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰.۵ میلیون تن گذشته است، ادامه می‌دهد: روزانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تن از استان‌های قزوین، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، اردبیل و… خریداری می‌شود. مبلغ گندم تحویلی به دولت حدود ۱۸۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان است که از این مبلغ ۹۴.۲ همت یعنی معادل ۵۰ درصد پرداخت شده است.

او می افزاید: نگاه خوش‌بینانه این است که میزان گندم تحویل به دولت به ۱۲ میلیون تن برسد و این عدد نشان می‌دهد میزان تولید حدود ۱۵ میلیون تن خواهد بود.

منبع: مهر

کشاورزی

شناسه : 444083
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *