آزادراه تهران شمال چه زمانی تکمیل میشود؟
آزادراه تهران-شمال، یکی از پیچیدهترین پروژههای راهسازی کشور که ساخت آن از سال ۱۳۷۵ آغاز شده، هنوز بهطور کامل تکمیل نشده و پیشرفت آن بهدلیل موانع مالی و محیط زیستی همچنان کند است.
جهان صنعت نیوز – آزادراه تهران-شمال، با هدف کاهش زمان سفر و صرفهجویی در مصرف سوخت، از سال ۱۳۷۵ آغاز شد اما با گذشت حدود ۳۰ سال هنوز تکمیل نشده است. تاکنون قطعات یک، چهار و بخشی از قطعه دوم این پروژه به بهرهبرداری رسیدهاند. قطعه دوم نیز باوجود پیشرفت ۸۰ درصدی، به دلیل کمبود منابع مالی، با تأخیر روبهرو شده است. این آزادراه که از مسیرهای سختگذر و تونلهای متعدد میگذرد، بهعنوان یکی از مهمترین پروژههای مشارکتی میان دولت و بنیاد مستضعفان همچنان در انتظار تکمیل است.
تاریخچهای از پروژه آزادراه تهران-شمال
پروژه آزادراه تهران-شمال که ساخت آن در سال ۱۳۷۵ کلید خورد، به یکی از طولانیترین و پیچیدهترین پروژههای راهسازی کشور تبدیل شده است. این آزادراه در چهار قطعه تعریف شده که تاکنون قطعات یک، چهار و بخشی از قطعه دوم آن به بهرهبرداری رسیده است. قرار بود این پروژه طی مدت کوتاهی به پایان برسد، اما مشکلات مالی، محیط زیستی و مسیر سختگذر منطقه، تکمیل آن را بارها به تأخیر انداخته است.
وضعیت کنونی قطعات آزادراه
قطعه اول: این قطعه در سال ۱۳۹۸ در دولت حسن روحانی افتتاح شد و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
قطعه دوم: بخش باند رفت این قطعه سال گذشته افتتاح شد و باند برگشت آن هنوز در دست ساخت است. این قطعه به دلیل پیچیدگیهای فنی، از مسیرهای صعبالعبور و ۶۰ تونل مختلف عبور میکند. تاکنون ۸۰ درصد از عملیات اجرایی آن انجام شده است.
قطعه چهارم: پیشتر تکمیل و افتتاح شده است.
قطعه سوم: هنوز بهصورت عملیاتی وارد فاز ساخت نشده و نیازمند تأمین مالی و تضمینهای دولتی است.
چالشهای مالی و اجرایی
براساس اعلام مدیران پروژه، برای تکمیل قطعه دوم آزادراه، ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است. تاکنون دولت حدود ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده است. این کمبود منابع مالی، دلیل اصلی تأخیر در بهرهبرداری از باند برگشت قطعه دوم بوده است. همچنین بنیاد مستضعفان بهعنوان شریک پروژه، خواستار تعهد دولت به تأمین منابع مالی برای ادامه همکاری است.
ویژگیهای فنی و زیستمحیطی پروژه
آزادراه تهران-شمال به دلیل عبور از مناطق کوهستانی و ساخت تونلها و پلهای متعدد، بهعنوان یکی از پیچیدهترین پروژههای راهسازی ایران شناخته میشود. از جمله ویژگیهای برجسته این پروژه، ساخت تونل البرز بهعنوان بزرگترین تونل خاورمیانه است که تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و قرار است تا سال ۱۴۰۵ تکمیل شود. با این حال، رعایت ملاحظات زیستمحیطی در طول اجرای پروژه از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و باعث تأخیرهای متعدد در مراحل ساخت شده است.
ضرورت تسریع در تکمیل پروژه
محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور، اخیراً در جلسهای بر لزوم تکمیل سریعتر آزادراه تأکید کرد و از سازمان برنامه و بودجه خواست تا منابع مالی لازم را برای این پروژه تأمین کند. وی همچنین بر رعایت اصول زیستمحیطی در ساخت این آزادراه تأکید کرد و آن را گامی مهم در کاهش زمان سفر، صرفهجویی در سوخت و بهبود کیفیت سفرهای جادهای دانست.
آینده آزادراه تهران-شمال
با وجود همه مشکلات، دولت و بنیاد مستضعفان بر ادامه همکاری برای تکمیل آزادراه تأکید دارند. امید است با تأمین منابع مالی و حمایتهای دولتی، این پروژه تا تابستان سال ۱۴۰۴، بهجز تونل البرز، به بهرهبرداری کامل برسد و تأثیرات مثبتی بر اقتصاد، محیط زیست و سفرهای جادهای کشور داشته باشد.
مسکن
لینک کوتاه :
در امد حاصل از رفت وامد این راه چقدر است چرا اعلام نمیکنید مثل بقیه امور شفاف نیست اگر در دست ضعیف ترین حکومت ها قرار داشت تا کنون سالیان پیش ساخته شده بود
اگر بجای ازاد راه.متروراجای گزین میشدگذشته از صرفه جوی ملیونها لیتر بنرین درسال واصتحلاک خودروها وحوادث جاده
ای وریزش سنگ کوه های فرسوده وتحمیل هزینه های سنگین جهت راهداری ومانه از تخریب کمتر طبیعت و ایجاد فهوخانه ها واش فروشی و پنچری وغیره که خودمعضل بزرگی برای حفظ طبیعت خواهند شد جلوگیری میشد.با هیچ منطقی پروژه اقتصادی وعقلانی در مقایسه با مترو نخواهد بود.مفت زمین دارن حاشیه ازاد راه.
بعد از آباد شدن لبنان و غزه