هم صدایی اروپا با امریکا

حسن هانی زاده * در این بیانیه  شاهد در خواست کشور اروپایی از ایران  برای مذاکره با امریکا بودیم خواسته ای که نوعی دخالت در مسائل داخلی ایران تلقی می شود در حالیکه این امریکا بود که بصورت یکجانبه از توافق نامه برجام خارج شدو رییس جمهور او طی سه سال گذشته تحریمهای ظالمانه و سنگینی علیه ایران اعمال کرد .

متاسفانه سه کشور اروپایی یعنی انگلیس فرانسه و المان سعی کردند در مقابل آمریکا نقش پلیس خوب را ایفا کنند در این راستا سعی کردند که با گرفتن زمان و همچنین بازی در زمین ایران وقت کشی کنند و شرایطی فراهم کنند که ایران بعد از این همه تحریم ها ناچار شود در برابر اراده کاخ سفید تسلیم شود و به شرایط آمریکا تن دهد.

اکنون مشخص شده که نوعی هماهنگی دقیقی بین اروپا و امرکیا در رابطه با ایران وجود دارد تنها تفاوت این است که ادبیات امریکا با کشورهای اروپایی متفاوت است و کشورهای اروپایی در برخورد با ایران شیوه های ملایم تری اتخاذ می کنند به همین دلیل به نظر می رسد که هرگونه مذاکره بین ایران و امریکا در این شرایط بدین مفهوم است که ایران شرایط امریکا را پذیرفته و در برابر ایران تسلیم شده است تا زمانیکه رییس جمهور آمریکا به توافق نامه برجام برنگردد و تا زمانیکه تحریم و تهدیدهای انها علیه ایران ادامه پیدا کند هیچگونه مذاکره ای بین روسای جمهور دو کشور صورت نخواهد گرفت .

اتحادیه اروپا نیز با این بیانیه ها علیه ایران ثابت کرده است که خون مردم یمن برای جامعه اروپایی ارزشی ندارد و تنها نفت است که برای این کشورها مهم است بعد از اینکه ارتش یمن شرکت نفتی ارامکورا مورد هدف قرار داد ما مشاهده می کنیم که کشورهای اروپایی با صدور بیانیه هایی این حمله ها را محکوم می کنند در حالیکه ۴سال است که عربستان خون کودکان و زنان یمنی را می ریزد و هیچکونه واکنشی از سوی کشورهای اروپایی دیده نمی شود و این نوعی دوگانگی در رفتار کشورهای اروپایی و امریکا در رابطه با جهان اسلام تلقی می شود.

جدا از بیانیه کشورهای اروپایی شاهد مواضع سخت بورس جانسون نسبت به ایران هستیم. با رویکرد نخست وزیر انگلیس احتمالا این کشور از برجام خارج می شود . واقعیت این است که اقای جانسون نخست وزیر انگلیس دنبال این است که بهانه ای بدست اورد که از برجام خارج شود اکنون مقدمات این خروج فراهم شده است جانسون از طریق اتهام زنی و فشار علیه ایران افکار عمومی را علیه ایران اماده کرده است و همچنان که امریکا از برجام خارج شد او هم خارج می شود .

باید اذعان داشت که سالهاست که مذاکره بین ایران و کشورها وجود دارد ونتیجه ان توافق نامه جامعی است که بدست آمد اما باردگیر تکرار این مذاکرات قابل قبول نیست و بدین مفهوم است که شرایط جدیدی خارج از برجام به ایران تحمیل می شود. تاکنون کشورهای اروپایی هیچ یک از بندهای برجام را عملیاتی نکردند این در حالی است که هرگونه مذاکره با کشورهای اروپایی مستلزم این است که حق ایران مورد تاکید مجدد قرار گیرد.

اما موضع ایران در برابر انلگیس  حائز اهمیت است . ایران تاکنون رفتاری کاملا هوشمندانه مخصوصا انگلیس داشته و با وجود اینکه بریتانیا سعی کرد نوعی جریان سازی یکسویه علیه ایران انجام دهد  اما تهران خویشتنداری کرده است ولی دولت جانسون دنبال این است که ایران را منزوی کند وشرایطی فراهم کند که بهانه ای برای خروج از برجام داشته باشد قطعا این کشور به زودی از این توافق نامه خارج می شود و سیاست خود را بیش از گذشته با امریکا هماهنگ خواهد کرد اگر انگلیس به سیاست تهاجمی علیه ایران ادامه دهد قطعا ایران واکنش مناسبی در برابر این دولت خواهد داشت.

*کارشناس سیاسی

یادداشت
شناسه : 50754
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا