آلودگی صوتی و نقش آن در سلامت شهری

جهان صنعت نیوز: آلودگی صوتی در نواحی شهری بیش از هر محیط دیگری بر فرد اثر منفی خواهد گذاشت. زندگی در پایتخت همواره صداهایی نظیر ترافیک و همچنین صدای انواع وسایل حمل و نقل مانند ماشین، قطار ، هواپیما و … صداهای آزاردهنده بسیاری را به همراه دارد که این سر و صداها از جنبه های متفاوتی منجر به آزردگی افراد شده و خود به نوعی باعث تخریب کیفیت زندگی شهری می‌شوند. بیماری های روحی و روانی، شنوایی، قلبی، گوارش، کم حوصلگی، بدخوابی و بی خوابی، پرخاشگری، اضطراب، استرس، افزایش نزاع و درگیری و بالا رفتن فشار خون، از پیامدهایی است که به گفته کارشناسان می تواند با مقوله آلودگی صوتی در ارتباط مستقیم باشد.اما با برنامه ریزی مناسب می‌توان تا حدی این اثرات منفی را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داد. 

مدیر مطالعات و برنامه‌ریزی خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در گفتگویی اذعان داشته است: طی قرن اخیر، همگام با پیشرفت تکنولوژی و تولید اقسام مختلف وسایل حمل‌ونقل و اقلام متنوع صنعتی، میزان تولید صدای ناخواسته و آلودگی صوتی به سرعت افزایش یافته و اثرات زیانباری بر بهداشت روانی شهروندان داشته است؛ به‌طوری ‌که سازمان بهداشت جهانی (WHO) آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ را به عنوان سومین نوع آلودگی‌های خطرناک بعد از آلودگی آب و هوا معرفی می‌کند.

او همچنین اضافه کرده است: بدیهی است که این میزان از آلودگی می‌تواند موجب بروز بیماری‌های متعدد جسمی و روحی در میان شهروندان گردد و نتیجه آنکه توجه به این معضل و کنترل آن را بیش از پیش ضروری می‌سازد؛ لذا لازم است در یک مطالعه جامع و تمام‌ شمول و با تأکید بر عوارض آلودگی صوتی در شهر تهران، تأثیر آن بر سلامت جسم و بهداشت روانی شهروندان به دقت مورد بررسی قرار گرفته و پس از شناسایی ابعاد مختلف آن، با آگاهی‌رسانی صحیح به آحاد جامعه، از طریق کنترل منابع انتشار و کاهش مواجهه با این منابع، در جهت کاهش این عوارض گام برداشت.

راه های کاهش اثرات آلودگی صوتی:

پلیس راهنمائی و رانندگی و شرکت های کنترل کیفیت و سازمانهای نظارتی باید با نظارت کامل بر اساس قانون با کسانی‌که باعث آلودگی صوتی می‌شوند و یا از وسایل آلوده کننده صوتی استفاده می‌نمایند برخورد جدی نمایند.

برای عدم استفاده مردم از خودروهای شخصی و موتور سیکلتهای که باعث افزایش آلاینده های صوتی می شوند و همچنین جایگزینی جهت استفاده از خودرو های عمومی که با استاندارد های جهانی ساخته شده اند از طریق رسانه‌های عمومی فرهنگ سازی شود.

از تردد ماشین‌های سواری و باری؛ قطارهای شهری و بین شهری؛ هواپیماهای و بقیه وسایل حمل و نقل که به دلیل طول عمر زیاد از رده خارج شده‌اند جلوگیری شود.

باید مشاغلی که باعث آلودگی صوتی در مناطق مسکونی می‌شوند مانند کارگاههای آهنگری، صافکاری،جوشکاری، پرسکاری، تراشکاری و غیره به خارج از مناطق مسکونی اقدام شود.

در مناطق مسکونی از نصب و استقرار کارخانجات صنعتی که باعث افزایش آلودگی صوتی می‌شود جلوگیری شود.

و در آخر با توجه به این‌که بیشتر آلودگی صوتی در شهرها ناشی از تردد موتورسیکلت‌ها ؛ ماشین‌های سواری و باری می‌باشد باید در هنگام ساخت این وسایل استاندارد جهانی آلودگی‌صوتی در این وسایل لحاظ شود.

همواره این نکته را به یاد داشته باشید که آلودگی‌صوتی نیز مانند آلودگی هوا می‌تواند عواقب بدی را برای انسان به همراه داشته باشد و مخصوصا” تاثیر سوء بر روی نسل آینده داشته باشد لذا با مراعات نکات زیست محیطی به کاهش آلودگی صوتی کمک کنیم. آلودگی محیط زیست، یعنی توقف تدریجی زندگی.

مهناز نظارت

 

عمومی
شناسه : 52774
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا