ضرورت برنامه ریزی برای مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی در حوزه امنیت غذایی

جهان صنعت نیوز:   اما از آنجایی که وضعیت آب و منابع آبی در ایران به یک بحران تبدیل شده و برنامه ریزی مناسبی هم در حوزه کشاورزی برای مقابله با بحران های پیش رو در حوزه های مختلف همچون تغییرات اقلیم وجود ندارد، به نظر می رسد که تامین امنیت غذایی تا چند سال دیگر کاری غیر ممکن خواهد بود. چرا که به گفته کارشناسان موضوع امنیت غذایی نیازمند افزایش دانش در این حوزه و همچنین برنامه ریزی مناسب برای مقابله با بحران های آینده است.

در واقع اثرات تغییر اقلیم در رابطه با آب، مسائل سیل و خشکسالی است که می تواند تولید محصولات استراتژیک ایران از جمله گندم، برنج و … را تحت تاثیر قرار دهد اما آنطور که کارشناسان می گویند، مسوولان وزارت کشاورزی و همچنین سازمان دامپزشکی کشور به عنوان تامین کنندگان سلامت کالاهای مورد نیاز مردم از جمله گوشت ولبنیات، توجهی به بحران های آینده ندارند و درگیر ساختن چند واکسن هستند.

از طرفی سکوت وزارت کشاورزی در مقابل تعیین نرخ های پایین برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی شورای اقتصاد نشان می دهد که حتی وزارتخانه متولی حقوق کشاورزان نیز موضع خاصی در مقابل بی توجهی به تولید محصولات استراتژیک ندارد و در نهایت راه جبران کمبود بازار داخلی را واردات می داند.  

موضوعی که در مراسم روز ملی دامپزشکی که با شعار امنیت غذایی و رونق تولید برگزار شد، مورد انتقاد قرار گرفت و در مورد آن هشدار داده شد. به گفته نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، دولت می‌خواهد وزارت بازرگانی را تشکیل دهد اما اگر بخواهد نیاز مردم را با تکیه بر واردات تامین کند ضربه بزرگی بر کشور خواهد زد.

در این مراسم همچنین در مورد تغییرات اقلیم به صورت قاطعانه هشدار داده شد. به گفته رئیس سازمان محیط زیست،  اثرات تغییر اقلیم در ایران گسترده تر از متوسط جهانی است. به همین دلیل باید همه بسیج شویم و دانش فنی خود را ارتقا دهیم. این در حالی است که اگر به شرایطی که وجود دارد راضی باشیم، دچار فاجعه خواهیم شد. عیسی کالانتری معتقد است که سازمان دامپزشکی در شرایط فعلی باید سیاستگذاری را متوقف کند و توان علمی خود را افزایش دهد.

در واقع وظیفه دامپزشکی ساختن چهار عدد واکسن نیست،  و باید در بخش تحقیقات فعالیت بیشتری صورت گیرد. در مرایم روز ملی دامپزشکی که وزیر بهداشت نیز حضور داشت، همچنین آخرین خبرها و اقدامات این وزارتخانه درباره ابتلای افراد به بیماری HIV در روستای چنارمحمودی نیز تشریح شد.

کشاورزی ضربه می بیند

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در مراسم روز ملی دامپزشکی که دیروز برگزار شد، گفت:‌ اگر با تشکیل وزارت بازرگانی قرار باشد نیاز به کشور با واردات تامین شود، ضربه بزرگی به کشور می خورد.  

حجت‌الاسلام رضا تقوی امروز با انتقاد از تشکیل وزارت بازرگانی گفت:‌ دولت می‌خواهد وزارت بازرگانی را تشکیل دهد اما اگر بخواهد نیاز مردم را با تکیه بر واردات تامین کند ضربه بزرگی بر کشور خواهد زد. تقوی در ادامه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی در سال‌های گذشته تلاش می‌کرد نیاز کشور را با تولید تامین کند، بیان کرد:‌ وای به آن روزی که بخواهیم بازار را با واردات پر کنیم که دیگر تولیدی در داخل نخواهیم داشت و کشاورزی نیز ضربه می‌بیند.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه در سال‌های گذشته توانستیم خودکفایی گندم را محقق کنیم و به آستانه خودکفایی در شکر برسیم، گفت:‌ مردمی که گندم نداشته باشند نمی‌توان انتظار داشت که مرگ بر آمریکا بگویند و یا از آنها بخواهیم که مقاومت داشته باشند.

وی گفت: هشدار می‌دهم که باید تمام تلاش ما این باشد نیاز کشور در داخل تولید شود و به سمت واردات کمتر برویم.

به فرهنگ سازی بها نمی دهند

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: اشکال بزرگی که در وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد آن است که اقدام به فرهنگ سازی نمی‌کند. در اصل به فرهنگ سازی یک ذره هم بها داده نمی شود. به عنوان مثال از ۱۲۰ میلیون تن محصول تولیدی، ۲۰ میلیون تن آن از بین می‌رود. اگرچه مسائل دیگری مانند صنایع تبدیلی نیز در نابودی محصولات کشاورزی نقش دارد اما باید برای مقابله با آن فرهنگ سازی شود زیرا بخش زیادی از آنها مربوط به اسراف است.

تقوی ادامه داد: در مورد کاهش مصرف آب نیز همین طور است . به این معنا که بخش کشاورزی ما آب زیادی مصرف می‌کند و باید در باره آن فرهنگ سازی شود.

وی در ادامه امنیت غذایی را برای کشور بسیار مهم خواند و گفت: سازمان دامپزشکی کشور نقش اساسی در تامین امنیت غذایی دارد به طوری که سلامتی گوشت و فرآورده‌های لبنی که هر روز استفاده می‌کنیم، در گرو فعالیت‌های این سازمان است. نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: بدون داشتن امنیت غذایی در کشور نمی‌توان دم از استقلال و آزادی زد و باید در این مسیر تلاش کنیم تا به تحقق برسد.

عامل بیماری HIV در روستای چنارمحمودی

در این همایش همچنین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آخرین خبرها و اقدامات این وزارتخانه درباره ابتلای افراد به بیماری HIV در روستای چنارمحمودی را تشریح کرد. سعید نمکی اظهار کرد: در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در چند بخش مانند بیماریهای مشترک بروسلو، سیاه‌زخم و هاری شاهد همکاری مشترک هستیم و امیدواریم در آینده شاهد کاهش کیفی این بیماریها باشیم. وی افزود: دامهای آلوده‌ای نیز ممکن از مرز کشور وارد شوند و عوامل بیماری‌زایی به کشورمان بیاورند که با همکاری دامپزشکی و نیروی انتظامی برنامه مفصلی در این ارتباط در دست داریم.

وزیر بهداشت با اعلام خبر ریشه‌کنی بیماری سرخک در کشور گفت: سازمان بهداشت جهانی حذف بیماری سرخک را در کشورمان تایید کرده است؛ در اوج تحریم‌ها و با ایجاد گستردگی فضای کشور این گواهی‌نامه به کشورمان ارسال شده است. این در حالی است که خود آمریکا هنوز درگیر این بیماری است؛

نمکی درباره حوادث روستای چنار، محمودی لردگان اظهار کرد: در این ارتباط نیازمند زمان هستیم؛ از ۴۰ روز قبل گزارشی از موارد آلودگی به HIV در این روستا داشتیم که همکاران ما بسیار آرام و بی‌سر و صدا و با حفظ حرمت مردم منطقه در حال پیش بردن کار بودند تا اینکه دو روز قبل یکی از مقامات محلی، اظهارات غیرکارشناسی مطرح کرد مبنی بر اینکه سرنگ آلوده عامل بیماری در این منطقه است!

وی افزود: براساس مستنداتی که در دست داریم، مطمئن هستیم که هرگز چنین اتفاقی نیفتاده است.

نمکی تصریح کرد: سرنگ آلوده، عامل بیماری HIV در روستای چنارمحمودی نیست و ما عوامل این بیماری را مشخص کرده‌ایم؛ وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم آرامش را به منطقه چنارمحمودی برگردانیم، خاطرنشان کرد: هزینه‌های درمان افراد آلوده به طور صددرصد رایگان انجام می‌شود و کوچکترین هزینه‌ای را به مردم تحمیل نخواهیم کرد.

هشدار درباره تغییرات اقلیمی

رئیس سازمان محیط زیست نیز در این مراسم با بیان اینکه اثرات تغییر اقلیم در ایران گسترده تر از متوسط جهانی است، گفت: اکثر مرجان های خلیج فارس به همین دلیل مرده اند. عیسی کلانتری اظهار کرد: متوسط تغییر اقلیم در کشور ما بیشتر از جهان است به همین دلیل باید همه بسیج شویم و دانش فنی خود را ارتقا دهیم. اگر به شرایطی که وجود دارد راضی باشیم، دچار فاجعه خواهیم شد.

وی خطاب به رئیس سازمان دامپزشکی گفت: اینکه اعلام می کنید امنیت غذایی کشور را به طور کامل تأمین می کنید و به خودکفایی در این زمینه می رسید، قول بسیار بزرگی است، چرا که باید توجه داشته باشید ما در کشورمان با مسئله آب و چالش در این زمینه مواجه هستیم.

رئیس سازمان محیط زیست با تأکید بر اینکه سیاست گذاری های دامپزشکی فقط باید در این سازمان صورت بگیرد، گفت: کسانی که بهره بردار هستند تنها در اجرا نقش دارند. زمانی دامپزشکی در کشور می تواند سیاستگذاری متمرکز داشته باشد که دانش خود را افزایش بدهد و برای این منظور باید ارتباطات بین المللی را به روز نگه داشت.

کلانتری با بیان اینکه اثر تغییر اقلیم در مسائل ژنتیکی هنوز بررسی نشده است، افزود: وقتی که تا پایان قرن قرار است سه تا چهار درجه به دمای هوا افزوده شود، باید از همین حالا تدابیری برای آن اندیشید، چرا که همان گونه که اشاره شد اثرات تغییر اقلیم در کشور ما گسترده تر از متوسط جهانی است.

وی اضافه کرد: امروز شاهد این هستیم که اکثر مرجان های خلیج فارس مرده اند و بیش از ۸۰ درصد این مرجان ها سفید شده اند. اینها مسائلی است که در آینده بشر را گرفتار خواهد کرد.

کلانتری تصریح کرد: اگر خودمان را برای مقابله با تغییر اقلیم آماده نکنیم، دچار گرفتاری های بزرگ می شویم. بنابراین سازمان دامپزشکی هم باید سیاستگذاری را متوقف کند و توان علمی خود را افزایش دهد. این در حالی است که در بسیاری از حوزه ها در محیط زیست شاهدیم که به دلیل عدم توان علمی لازم، مشکلات زیادی ایجاد شده است. وی با بیان اینکه دامپزشکی ساختن چهار عدد واکسن نیست،  افزود: بخش تحقیقات دامپزشکی باید گسترده تر شود.

ایجاد مقاصد جدید صادراتی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این همایش گفت: در اوج تحریم‌ها موفق به ایجاد مقاصد جدید صادراتی برای تولیدکنندگان شدیم که این امر نشان از مزیت جنگ اقتصادی است.

علیرضا رفیعی‌پور  با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی مسئولیت بی‌نظیری در حوزه امنیت غذایی، تجارت بین‌الملل و حوزه اشتغال دارد، اظهار کرد: ما در اوج تحریم‌ها و جنگ اقتصادی با حمایت همه‌جانبه از تولیدکنندگان موفق شدیم در حوزه تولیدات شاهد رونق باشیم و در چنین شرایطی کرسی مهم دبیرکل سازمان بهداشت جهانی دام را کسب کنیم.

وی افزود: در اوج جنگ اقتصادی، کشور‌های زیادی حاضر به امضای پروتکل با جمهوری اسلامی شدند و در چنین شرایطی مقاصد صادراتی جدیدی برای تولیدکنندگان ایجاد شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی گام‌های متعددی را در حوزه اقتصاد مقاومتی برمی‌دارد، بیان کرد: جنگ اقتصادی هرنوع وابستگی به تکنولوژی، نهاده و تجهیزات تولید باید در کشور از بین رود و به آن سمت و سو رویم تا همکاری تشکل‌ها و وابستگی در حوزه‌های مختلف حتی دانش از بین رود و همواره متکی بر تولید داخل باشیم.

این مقام مسئول با تأکید بر واگذاری امور در حوزه دامپزشکی به مردم، گفت: باتوجه به نیروی جوان علمی و تخصصی بودن دامپزشکی به دنبال آن هستیم که با واگذاری امور به مردم در تمامی زمینه‌های محصولات خام دامی به خوداتکایی و خودکفایی در گام دوم انقلاب دست یابیم.

جلوتر از بحران ها هستیم

به گفته رفیعی‌پور، هم‌اکنون سازمان دامپزشکی با گذر از بحران‌ها در سال ۹۸ جلوتر از بحران‌هاست این در حالیست که طی سال‌های گذشته بحران‌های زیادی داشتیم.  وی با بیان اینکه علم و تخصص دامپزشکی متفاوت از دیگر مشاغل است، افزود: با توجه به آنکه سازمان دامپزشکی در امنیت غذایی، بهداشت عمومی و تجارت مسئولیت دارد، از این رو علم و تخصص آن با دیگر مشاغل قابل مقایسه نیست.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: ما تضمین‌کننده اهداف حاکمیت هستیم. از این رو دامپزشکی را نمی‌توان از قوه قضاییه، وزارت بهداشت، محیط زیست و دیگر ارگان‌ها جدا کرد چراکه هریک از این دستگاه‌ها مسئولیت‌های مهمی دارند که همکاری دامپزشکی را باید در دستگاه خود منعکس کنند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 53165
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا