وزير خارجه قطر تاكيد كرد

امارات و عربستان عامل بی‌ثباتی در منطقه

وزیر خارجه قطر در مصاحبه‌ای با حمله به امارات و عربستان تاکید کرد، این دو کشور از فعالیت‌های مشکوک در تعدادی از کشورها با هدف برهم زدن ثبات آنها حمایت می‌کنند‌.
محمد بن عبدالرحمان آل ثانی در گفت‌وگو با سی‌ان‌بی‌سی که یکشنبه‌شب گذشته پخش شد، خاطرنشان کرد، امارات و عربستان ناظر بر فعالیت‌هایی مشکوک در سومالی،‌ یمن و لیبی با هدف برهم زدن ثبات منطقه هستند‌. علاوه بر اینکه دست به سرکوب فعالان و نقض حقوق بشری در حق شهروندان خود می‌زنند‌.
وزیر خارجه قطر افزود: سیاست‌های ریاض منجر به وقوع تنش‌هایی در منطقه شده و این کشور از طریق سلسله تصمیم‌گیری‌هایی در بی‌ثباتی منطقه سهیم است و از نظر ما ریاض مسوول تنش‌های روزافزون در خاورمیانه است‌. رییس دستگاه دیپلماسی قطر تاکید کرد: ما در حال حاضر موافق عربستان نیستیم چراکه آنها قطر را محاصره کرده، بدون هیچ دلیلی دست به جنگ در یمن زده و نخست‌وزیر لبنان را ربودند‌.
وی افزود: سیاست قطر کاملا با سیاست‌ امارات هم فرق دارد به طوری که ابوظبی از کودتاهای نظامی در لیبی و سازمان‌های وحشی حمایت می‌کند و حامی بی‌ثباتی در سومالی و گروه‌های مسلح و اختلافات در یمن است. از این رو این سیاست باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود‌. امارات و عربستان صدها مزدور و شورشی و اعضای گروه‌های تروریستی را در صفوف ائتلاف ضد یمن وارد کرده‌اند‌. امارات در سال ۲۰۱۷ به گروه‌های مسلح در لیبی از طریق هوایی سلاح داد و با هدف تغذیه درگیری‌ها در سومالی از شبه نظامیان منطقه «سومالی لند» حمایت می‌کند‌.
وزیر خارجه قطر درباره نقش آمریکا در حل بحران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تاکید کرد: دولت آمریکا نقش مهمی در میانجیگری این بحران داشت به خصوص رییس‌جمهوری آمریکا تماس‌هایی برقرار کرد و پیام‌هایی برای کشورهای محاصره‌کننده به منظور حل بحران فرستاد اما این تلاش‌ها به در بسته خورد و تا امروز آمریکا به نقش خود در این زمینه ادامه می‌دهد و خواهان شکستن محاصره و مذاکره است‌. اگر مشکل حل نشده به نظر من به دلیل نبود تعهد واقعی در زمینه حل مشکلات است‌.
وزیر خارجه قطر ادامه داد، اتهام قطر به حمایت از تروریسم و افراط‌گرایی سناریوهایی تکراری و بی‌معنی هستند و آنچه در یک سال و نیم گذشته رخ داده تنها این بوده که مردم را حامی تروریسم معرفی کرده‌اند‌.
وی گفت: قطر هیچ‌وقت از فعالیت‌ها و برنامه‌های شورای همکاری خلیج فارس غایب نبوده است. سال گذشته امیر قطر رهبران شورا را به نشست درباره بررسی مشکلات پیچیده دعوت کرد اما این کشورها نمایندگان‌شان را فرستادند. چرا انتظار دارند امیر قطر برای حضور در اجلاس سران در کنار کشورهای محاصره‌کننده حضور یابد، در صورتی که خودشان به دعوت امیر کویت در سال گذشته احترام نگذاشتند‌. هر بار قطر نماینده عالی‌رتبه به اجلاس سران شورای همکاری فرستاده است‌.

عمومی
شناسه : 5541
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا