ونس: ایران پذیرفته که بازرسان آژانس اتمی بازگردند

معاون رئیس‌جمهور آمریکا امروز مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران پذیرفته که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این کشور بازگردند.

جهان صنعت نیوز، جی دی ونس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، امروز (دوشنبه) اول تیرماه در کنفرانسی خبری در بورگن اشتوک سوئیس درباره گفت‌وگوهای دیروز و بامداد امروز با ایران با طرح این ادعا که «در گفت‌وگوهای هسته‌ای پیشرفت داشته‌ایم»، مدعی شد که ایران پذیرفته که بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بار دیگر به این کشور بازگردند و آن را گامی بسیار مهم توصیف کرد.

ونس همچنین ادعا کرد که مذاکرات با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در بورگن‌اشتوک آغاز خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اسماعیل بقائی که همراه تیم مذاکره‌کننده ایران در این گفت‌وگوها حضور داشت، امروز در پاسخ به سوالی درباره صحت گزارش‌های رسانه‌ایی مبنی بر طرح موضوع هسته‌ای در چارچوب جلسات و مطرح شدن ابعاد یک توافق هسته‌ای در جریان مذاکرات سوئیس، گفت که «هیأت آمریکایی در بخشی از سخنان خود، مواضعش درباره موضوع هسته‌ای را به‌صورت بسیار کوتاه بیان کرد. هیأت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران هم مواضع خود را مطرح کرد. این مذاکره نبود، بلکه صرفاً بیان مواضع بود و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران نیز بسیار صریح و روشن بیان شد».

ونس در بخش دیگری از سخنانش درباره تنگه هرمز گفت که در نتیجه مذاکرات انجام شده، سازوکاری برای باز نگه داشتن تنگه هرمز ایجاد شد.

ونس اظهار داشت: در حال ایجاد سازوکاری برای حذف مین‌ها از تنگه هرمز هستیم.

این مقام ارشد آمریکایی در بخش دیگری از این کنفرانس خبری اعلام کرد که سازوکاری برای جلوگیری از تشدید تنش ایجاد کرده‌ایم.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت که مذاکرات فنی در طول هفته ادامه خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرد: پایه خوبی برای توافق نهایی گذاشته شد.

معاون دونالد ترامپ همچنین در تشریح مذاکراتی که دیروز در بورگن اشتوک سوئیس آغاز و تا بامداد امروز ادامه یافت هم گفت: مذاکرات در بورگن‌اشتوک علیرغم برخی شکایات ادامه یافت و پیشرفت‌هایی داشته‌ایم اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد.

ونس همچنین عنوان کرد: امیدواریم به توافق نهایی و حل‌وفصل دائمی برسیم.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس خبری ضمن بیان این که «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد»، گفت که سازوکاری برای کاهش تنش در مورد لبنان ایجاد کرده‌ایم تا از تشدید تنش‌ها جلوگیری کنیم.

وی همچنین گفت که «ایران باید حزب‌الله را مهار کند» و افزود: وضعیت لبنان به‌طور مستمر در دستور گفت‌وگوها و بررسی‌ها خواهد بود.

فارس

سیاسی
شناسه : 594410
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *