آیا شِکر واقعاً «سم» است

بسیاری از تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی شِکر را مضر و سمی می‌دانند، اما متخصصان تغذیه تأکید دارند که شکر به خودی خود سمی نیست و حذف کامل آن ممکن است به معنای محروم‌شدن از مواد مغذی مفید باشد.

جهان صنعت نیوز، وبگاه گاردیَن در گزارشی آورده است:

در شبکه‌های اجتماعی، شکر اغلب به‌عنوان ماده‌ای سمی و مضر معرفی می‌شود. اما دکتر امیلی لیمینگ (Emily Leeming)، متخصص تغذیه در کینگز کالج لندن، این باور را یک افسانه رایج می‌داند که در فضای مجازی بسیار رواج پیدا کرده است.

به گفته او، این تصور غلط معمولاً از اینجا ناشی می‌شود که افراد با حذف مواد قندی از رژیم غذایی خود احساس بهتری پیدا می‌کنند. اما این بهبود اغلب به این دلیل است که با حذف شیرینی‌های فرآوری‌شده، کیفیت کلی رژیم غذایی بالا می‌رود و جای بیشتری برای غذاهای طبیعی و فرآوری‌نشده باقی می‌ماند.

شکر ذاتاً مضر نیست

لیمینگ می‌گوید تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی که شکر را سمی می‌نامند، معمولاً آن را به‌عنوان عامل اصلی افزایش وزن، مشکلات قندخون و بیماری‌های قلبی معرفی می‌کنند. اما در مطالعات کنترل‌شده‌ای که میزان کالری دریافتی ثابت نگه داشته می‌شود، رژیم‌های غذایی حاوی شکر بالا تأثیر منفی چشمگیری بر کاهش وزن، سوخت‌وساز بدن یا عوامل مهم سلامت ندارند.

او تأکید می‌کند: اگر میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را از رژیم خود حذف کنید، این از نظر تغذیه‌ای مطلوب نیست، اما شکر به خودی خود در آن شرایط مستقیماً مضر نیست.

چرا شکر شهرت بدی پیدا کرده است؟

دلیل شهرت بد شکر تا حدی به این برمی‌گردد که مواد غذایی حاوی شکر معمولاً کالری بالایی دارند و مصرف بیش از حد کالری می‌تواند باعث افزایش التهاب در بدن شود. همچنین، بالابودن مداوم قندخون در طولانی‌مدت، تولید مواد سمی مرتبط با پیری (AGEs) را افزایش می‌دهد که با پیری و برخی بیماری‌ها در ارتباط است.

لیمینگ توضیح می‌دهد: آسیب‌ها ناشی از افزایش مزمن قندخون است، نه خوردن گهگاه کمی قند اضافه.

همه شیرینی‌ها یکسان نیستند

طبق دستورالعمل‌های بریتانیا، مصرف روزانه قندهای آزاد (قندهای افزوده‌شده به مواد غذایی مانند شیرینی‌ها و بیسکویت‌ها و همچنین قند موجود در آبمیوه‌ها) نباید از ۳۰ گرم بیشتر شود؛ اما قند موجود در میوه‌های کامل به دلیل ساختار فیبری و ریزمغذی‌های همراه، در این دسته قرار نمی‌گیرد.

لیمینگ در پایان می‌گوید: خیلی ناراحت می‌شوم وقتی می‌شنوم کسی می‌گوید نباید میوه بخوری چون قند بالایی دارد. این یک توصیه کاملاً اشتباه است.

منبع: ایرنا

دانش و فناوری
شناسه : 595120
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *