عراقچی: مسئولیت بازگشایی تنگه هرمز تنها بر عهده جمهوری اسلامی ایران است

سیدعباس عراقچی امروز یکشنبه 7 تیر در نشست خبری مشترک با همتای عراقی در بغداد گفت: «بر اساس یادداشت تفاهم، تنگه هرمز تحت مدیریتی که ایران اتخاذ خواهد کرد، ظرف ۳۰ روز و بعد از رفع موانع توسط جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت قبل از جنگ خود برمی‌گردد.»

جهان صنعت نیوز، «سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه که صبح امروز یکشنبه ۷ تیرماه، وارد بغداد پایتخت عراق شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت پس از دیدار با فواد حسین، وزیر خارجه کشور میزبان در نشست خبری به همراه وی حاضر شد.

سیدعباس عراقچی در این نشست خبری گفت: ما مصمم هستیم که همکاری های خودمان با دولت جدید عراق همچون دولت‌های گذشته در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و غیره گسترش دهیم.

وی ادامه داد: من این را به صراحت امروز در دیدارم با نخست‌وزیر محترم عراق اعلام خواهم کرد و مراتب تبریک رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری را به ایشان خواهم رساند.

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطر نشان کرد: هدف سوم سفر من هماهنگی‌های لازم برای تشییع پیکر مطهر رهبر شهید ایران در شهرهای بغداد، کاظمین، کربلا و نجف است. میلیون‌ها عراقی برای شرکت در این تشییع اعلام آمادگی و درخواست کرده بودند و نهایتا با تدبیر و همکاری بسیار شایسته دولت عراق، مقرر شد که تشییع پیکرمطهر در شهرهای عراق، به ویژه در عتبات مقدسه برگزار شود.

وی افزود: ما از دولت عراق و نخست‌وزیر عراق که ستادی را برای همین هدف تشکیل دادند، تشکر می‌کنیم و امروز جلسات مشترکی با آن ستاد خواهیم داشت تا آخرین هماهنگی‌ها و همکاری‌های لازم مشخص شود و انشالله این حرکت بزرگ با شکوه کامل انجام شود.

عراقچی ادامه داد: هدف آخر من از این سفر مرور روابط دوجانبه‌ ماست. همکاری‌های ما در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی ابعاد بسیار زیادی دارد که امروز در ملاقات‌ها به آن پرداختم و خواهم پرداخت.

وی افزود: گفت‌وگوی خوبی با جناب آقای فواد حسین داشتم و درباره همه موارد مذکور صحبت کردیم. روابط راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و عراق بسیار ارزشمند است و ما مصمم به ادامه این روابط هستیم. در ملاقات‌های مهمی که امروز خواهم داشت، بر این نکته تاکید خواهم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: من جناب آقای فواد حسین را در جریان آخرین تحولات مربوط به جنگ تحمیل شده بر مردم ایران، مذاکراتی که صورت گرفت، یادداشت تفاهمی که بین ایران و آمریکا امضا شد، قرار دادم. به خصوص تحولات اخیر در تنگه هرمز و لبنان. بر اساس یادداشت تفاهم، تنگه هرمز، این تنگه تحت مدیریتی که ایران اتخاذ خواهد کرد، ظرف ۳۰ روز و بعد از رفع موانع توسط جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت قبل از جنگ خود برمی‌گردد.

عراقچی خاطرنشان کرد: این ترتیبات در حال اتخاذ و اجراست و مسئولیت آن با جمهوری اسلامی ایران است و هیچ نهاد یا کشور دیگری براساس یادداشت تفاهم در این خصوص مسئولیتی ندارد. هرگونه دخالت در این امر و هرگونه تلاش برای اتخاذ ترتیبات جدید یا جداگانه نسبت به آنچه که توسط جمهوری اسلامی در جریان است؛ تنها منجر به پیچیده‌تر شدن اوضاع و تاخیر در بازگشایی تنگ هرمز خواهد شد و ضریب تنش را بالا خواهد برد.

وزیر خارجه خاطر نشان کرد: همانطور که در دو شب گذشته ما شاهد سانحه‌هایی در تنگه هرمز بودیم که منجر به بالا رفتن تنش و درگیری‌ها شد. من از همه طرف‌ها درخواست می‌کنم که در موضوع مدیریت تنگه هرمز و ترتیباتی که برای بازگشایی بازگشایی تنگه هرمز از سوی جمهوری اسلامی ایران اتخاذ می‌شود، دخالت نکنند و به یادداشت تفاهم امضا شده پایبند باشند و اجازه ندهند این یادداشت تفاهم از مسیر خود خارج شود.

عراقچی ادامه داد: همچنین بر اساس بند یک یادداشت تفاهم جنگ در همه جبهه‌ها از جمله در لبنان باید خاتمه پیدا کند. و ما متاسف هستیم که رژیم صهیونیستی به حملات خود همچنان ادامه داده و می‌دهد.

این مسئولیت دولت آمریکاست که بنا به تعهدی که در یادداشت تفاهم از طرف خود و رژیم صهیونیستی قبول کرده، باید حملات این رژیم را متوقف کرده و اجازه دهد خاتمه جنگ در آنجا هم مستقر شود و از مناطق اشغالی عقب نشینی صورت گیرد که این هم یکی از مفاد بند یک یادداشت تفاهم است. امروز با جناب آقای فواد حسین در این خصوص صحبت کردم.

مهر

سیاسی
شناسه : 595558
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *