تسلا از وانت الکتریکی اش در مراسمی پرحاشیه در شهر لس‌آنجلس رونمایی کرد

جهان صنعت نیوز: تسلا پس از سال‌ها صحبت از ساخت یک وانت الکتریکی، این ماشین را در مراسمی پرحاشیه در شهر لس‌آنجلس رونمایی کرد.

وانت تسلا که نامش سایبرتراک است، ظاهری جنجالی دارد. بدنه ماشین با خطوطی زاویه دار طراحی شده و بیشتر به ماشین‌های فیلم‌های علمی-تخیلی شبیه است. سقف ماشین با شیبی تند به عقب خودرو وصل می‌شود و چراغ‌ها به شکل خط طراحی شده است.

واکنش‌ها به ظاهر ماشین متفاوت بود. در حالی که طرفداران، جسارت تسلا در نوآوری را تحسین کردند، بسیاری ظاهر ماشین را مسخره کردند و گفتند که ماشین بیش از اندازه متفاوت است.

بدنه وانت از آلیاژی بسیار محکم ساخته شده که به گفته کارخانه در برابر شلیک گلوله با کالیبر ۹ میلی‌متری مقاوم است. شیشه ماشین هم در برابر ضربه مقاوم است. اگرچه هنگامی که فرانتس وان هولتزهاوسن، طراح ماشین قصد داشت این قابلیت را نمایش دهد، شیشه ماشین در برابر پرتاب گوی آهنین تاب نیاورد و ترک برداشت.

ایلان ماسک،‌ مدیر تسلا که اجرای مراسم را برعهده داشت، غافلگیر از این حادثه زیر لب ناسزایی گفت اما تلاش کرد با شوخی از آبروریزی جلوگیری کند. او بعدا فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که آزمایشی مشابه را پیش از مراسم نشان می‌داد که موفق بود و شیشه ماشین در برابر ضربه مقاومت می‌کرد.

ترک برداشتن شیشه ماشین باعث سقوط شش درصدی سهام تسلا شد و با محاسبه مجله اقتصادی فوربس، ۷۶۸ میلیون دلار از ثروت ایلان ماسک کم کرد. ثروت ایلان ماسک بیست میلیارد دلار برآورد می‌شود.

در ادامه مراسم رونمایی، فیلم‌هایی نمایش داده شد که در آن وانت تسلا در مسابقه طناب‌کشی از وانت فورد F150، پرفروش‌ترین وانت آمریکا، قوی‌تر و از پورشه ۹۱۱ سریع‌تر بود.

شتاب صفر تا ۶۰ مایل (۹۷ کیلومتر) در ساعت سایبرتراک زیر سه ثانیه و حداکثر سرعتش بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت است. ماشین با سه باتری مختلف به بازار عرضه می‌شود که ضعیف‌ترین مدل با هر بار شارژ می‌تواند بیش از ۴۰۰ کیلومتر حرکت کند. حداکثر برد ماشین با قوی‌ترین باتری حدود ۸۰۰ کیلومتر است.

به گزارش نشریه فوربس، ترک برداشتن شیشه‌های وانت تسلا در مراسم رونمایی ۷۶۸ میلون دلار از ثروت ایلان ماسک کم کرد
قیمت‌ ارزان‌ترین مدل ۳۹ هزار و ۹۰۰ دلار و قیمت گران‌ترین مدل ۶۹ هزار و ۹۰۰ دلار است. پیش‌فروش ماشین با پرداخت ۱۰۰ دلار آغاز شده و ایلان ماسک می‌گوید بیش از ۱۴۶ هزار نفر برای خرید ثبت نام کرده‌اند. تولید ماشین از اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد.

ایلان ماسک در طول مراسم رونمایی بارها به وانت فورد F150 اشاره کرد و به وضوح نشان داد قصد دارد با این ماشین نه تنها به پرسود‌ترین بخش از بازار خودرو در آمریکای شمالی وارد شود، بلکه می‌خواهد پرفروش‌ترین ماشین آمریکا در ۴۲ سال گذشته را هم به چالش بکشد.

برای این کار تسلا باید ورای طرفداران متعصب خود برای سایبرتراک مشتری پیدا کند. کاری که با این ظاهر بسیار متفاوت آسان نخواهد بود.

پیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 64350
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا