افزایش نمایندگان مسلمان در مجلس عوام

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از عرب نیوز: شورای مسلمانان بریتانیا (MCB) در بیانیه ای هشدار داد، پس از انتخاب مجدد بوریس جانسون در انتخابات عمومی در روز ۱۲ دسامبر و پیروزی محافظه کاران طرفدار برگزیت، به طرز قابل ملموسی اسلام هراسی در این حزب افزایش یافته است.

هارون خان، دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا تصریح کرد: «ما با نگرانی های دیرینه درباره تعصبات حزب حاکم در سیاست هایش وارد انتخابات شدیم. اکنون نگرانیم که آش اسلام هراسی مجددا روی اجاق گاز دولت بار گذشته شود.» وی افزود: «با اعتماد مردم به جانسون قدرت عظیمی سپرده شده است و ما دعا می کنیم که بوریس جانسون برای همه بریتانیایی ها به یک اندازه مسوولیت پذیر باشد.»

این هشدار پس از آن ابراز شد که اتهامات اسلام هراسی در حزب محافظه کار مانند یک مرض مسری در حال گسترش است. به رغم اینکه اسلام هراسی ممکن است هر آن شعله ور شود، تعداد ورود نمایندگان مسلمان به مجلس عوام انگلیس رکورد زده و ۱۹ مسلمان رسیده است. این در حالی است که در سال ۲۰۱۷ تعداد نمایندگان مسلمان در سال ۲۰۱۷، تنها ۴ تن بوده است. از این ۱۹ نفر، ۱۵ تن به حزب کارگر و ۴ تن به حزب محافظه کار تعلق دارد. از محافظه کاران مسلمان معروف می توان به ساجد جاوید که وزیر خرانه داری این کشور است، اشاره کرد.

انتخابات روز ۱۲ دسامبر موارد قبال توجه دیگری نیز داشته است. در انتخابات ۱۲ دسامبر تعداد زنان نماینده به ۲۲۰ تن رسید و از این تعداد نیز ۱۰ کرسی به زنان مسلمان اختصاص یافته است.با این وجود هنوز این انتقاد وجود دارد که تعداد مسلمانان در مجلس عوام بریتانیا متناسب با جمعیت آنها نیست. تنها ۳ درصد از کرسی های پارلمان ۶۵۰ نفری بریتانیا به مسلمانان رسیده است. این در شرایطی است که جمعیت مسلمانان این کشور به ۵ درصد از جمعیت کل بریتانیا می رسد.

دغدغه های شورا در مورد تعصبات و اسلام هراسی پس از آن بالا گرفت که روز پنجشنبه بارونز سعیده حسین وارثی، عضو مجلس اعیان بریتانیا و از اعضای حزب محافظه کار نسبت به گسترش اسلام هراسی در این حزب هشدار جدی داد. او گفت: «حزب محافظه کار باید رابطه خود را با جامعه مسلمانان بریتانیا اصلاح کند. اما واقعیت این است که افرادی مانند تامی رابینسون و کتی هاپکینز، در توییتر مطالب اسلام هراسانه منتشر می کنند». وارثی ادامه داد: « باید تحقیقات مستقلی درباره رشد اسلام هراسی در حزب محافظه کار صورت بگیرد و ریشته های نژادپرستانه شناسایی شود.»

این همتای توری ها (حزب محافظه کاران) بارها خواستار تحقیق درباره اسلام هراسی در حزب محافظه کار شده و به رادیو بی بی سی ۴ هم در سی ام نوامبر گفت که حزب از مشکل اساسی اسلام هراسی رنج می برد. وارثی ادامه داد: «به یاد داشته باشید که ما چهار سال از این مسائل رنج می بریم اما این اولین بار است که درخواست تحقیق شده است». این نماینده مجلس اعیان همچنین خاطر نشان کرد که حتی وقتی بحث از تحقیقات می شود، راست نمی گوییم و دو پهلو در مورد آن سخن می گوییم.

در ماه نوامبر جانسون، نخست وزیر بریتانیا به دلیل و توهینی که از طریق اسلام هراسی در حزب محافظه کار رخ داده بود عذرخواهی کرد و گفت که تا کریسمس تحقیقاتی را در خصوص افزایش اسلام هراسی در درون حزب آغاز خواهد کرد. اما این هشدار وی چندان جدی گرفته نمی شود. به گفته مخالفان بوریس جانسون خود وی پیشتر در ماه اوت به دلیل نوشتن یک مطلب توهین آمیز به زنان مسلمان در روزنامه دیلی تلگراف مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود. او در آن مطلب توهین آمیز زنان مسلمانانی که نقاب به صورت می زنند را به دزدان بانک تشبیه کرده بود. با این حال عضویت ۱۴ تن از اعضای حزب محافظه کار در ماه مارس به دلیل گرایش های اسلام-هراسانه و نژادپرستانه شان به حالت تعلیق در آمده است. اما برخی از این تعلیق ها روند معکوس به خود گرفته اند. برای مثال پیتر لمب، یکی از معروف ترین افراد نفرت پراکن حزب مجددا به عضویت حزب درآمده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 71752
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا