بریتانیا اجازه نمی دهد ائتلاف دریایی آمریکا تبدیل به وسیله فشار حداکثری شود

به گزارش جهان صنعت نیوز دریادار دین بَسِت معاون فرماندهی نیروی دریایی مشترک در خلیج فارس می‌گوید اگر ائتلاف دریایی با آمریکا برای محافظت از کشتیرانی در تنگه هرمز “تبدیل به کارزار فشار حداکثر شود، بریتانیا از آن خارج خواهد شد.”

پس از آنکه در تیر امسال نیروی دریای سپاه پاسداران نفتکش استنا ایمپرو و ٢٢ خدمه آن را در خلیج فارس توقیف کرد، دولت بریتانیا نیروی دریایی‌اش را موظف کرد کشتی‌های حامل پرچم بریتانیا را در عبور از تنگه هرمز، همراهی کند.

بریتانیا برای محافظت از کشتیرانی به ائتلافی به رهبری آمریکا پیوسته که جز این دو کشور، اردن، عربستان، بحرین، آلبانی و استرالیا هم در آن شرکت دارند.

کشورهای اروپایی که نگران رویکرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در قبال ایران هستند به این ائتلاف ملحق نشده‌اند و فرانسه با دیگر کشورهای اروپایی ائتلاف دیگری را شکل داده است.

دریادار بست نگرانی کشورهای اروپایی را قابل درک دانست و گفت بریتانیا از ابتدا برای آمریکا روشن کرده که این ائتلاف نباید برای فشار حداکثر به کار گرفته شود.

ایران حضور نیروهای خارجی را در منطقه عامل تنش و بی‌ثباتی می‌خواند و تامین امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را حق قانونی و تاریخی خود می‌داند. سپاه پاسداران گفته بود نفتکش استنا ایمپرو را به دلیل “رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی” توقیف کرده است.

“عملیات کیپون”، نام عملیاتی نیروهای بریتانیایی در منطقه خلیج فارس و دریای عمان است که به گفته دولت بریتانیا هدفش “برقراری صلح و ثبات و تامین امنیت برای جریان آزاد تجاری و مقابله با قاچاق مواد مخدر و دزدی دریایی” است.

ناومحافظ مونتروز، ناوشکن دیفندر و ناومحافظ کنت برای محافظت از کشتیرانی در تنگه هرمز و دریای عمان حضور دارند.

حضور بریتانیا در خلیج فارس و دریای عمان سابقه طولانی دارد و واحدهای نیروی دریایی بریتانیا یا ناوگان کمکی سلطنتی (یکی از پنج واحد تشکیل دهنده نیروی دریایی بریتانیا) در چهل گذشته در این منطقه حضور داشته‌اند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 72165
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا