رخ دادن تحولات اجتماعی مشابه آمریکا در ایران دور از انتظار نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از مهر: محسن آقایی ، درباره انگیزه اصلی ساخت مستند ایکسونامی، گفت: قصد اصلی برای ساخت این مستند از زمانی آغاز شد که برخی تحرکات و تغییرات در لایحه‌های فرهنگی و اجتماعی کشور حس می‌شد و از سوی دیگر یک سو تفاهم جدیدی در میان داده‌های جمع‌آوری کرده داخلی وجود داشت. به همین دلیل به فکر ساختن مستندی برای بررسی تغییرات اجتماعی آمریکا و به موازات آن روشن شدن برخی حقایق در کشور افتادیم.

آقایی درباره مهمترین دلایل انتخاب کشور امریکا برای ساخت مستند ایکسونامی توضیح داد: اولین دلیل ما برای انتخاب این کشور شباهت فرهنگی آمریکا با ایران بود. بنده پیش تر شنیده بودم که آمریکا یک جامعه مذهبی است اما هیچ گاه پذیرش اینکه پایتخت شیطان پرستی و پورن می‌تواند یک جامعه مذهبی باشد، برایم ممکن نبود. اما در روند ساخت مستند، بررسی دقیق تاریخ آمریکا و رویارویی با موضوعاتی نظیر ممنوعیت‌های مشروع و غیره مذهبی بودن جامعه آمریکا را برایم روشن و انگیزه ما را برای کار کردن بر روی تاریخ این کشور بیش‌تر کرد.

وی با بیان اینکه تاکید ما بر استفاده از تاریخ معاصر آمریکا بود، افزود: خوشبختانه درباره تاریخ تحولات معاصر این کشور اسناد تاریخی فراوانی وجود دارد و این دست مستندساز را برای پرداختن به موضوعات مختلف باز می‌کند.

کارگردان مستند ایکسونامی، با اشاره بر یکی دیگر از علل ساخت مستندی بر اساس تاریخ آمریکا، اظهار داشت: در کشور ما مفهوم خاصی از غرب برای مردم وجود دارد و زمانی که نام غرب را می بریم اولین تصور مردم آمریکا است. به همین دلیل به این نتیجه رسیدیم که پرداختن به جامعه آمریکا احتمالاً برای مردم ملموس‌تر خواهد بود. از سوی دیگر از یک دوران خاص به بعد مردم آمریکا در برهه‌های تاریخی در خط مقدم تحولات اجتماعی و فرهنگی دنیا قرار داشتند.

آقایی تاکید کرد: به دلیل اینکه ما بر روی تحولات آمریکا تمرکز کرده بودیم، امکان پرداختن به سوژه‌های ناب و جذاب دیگر کشورها را نداشتیم و امکان پرداختن به مصادیق اروپا را نداشتیم. حتی در کشور انگلیس روندی بسیار مشابه ایران و در اغلب کشورهای دنیا و کشورهایی که جهانی شدن را پذیرفته‌اند این اتفاق به اشکال مختلف رخ داده است به طوری که ما آمارهای عجیبی از آسیب‌های اجتماعی و حوزه زنان در اروپا داشتیم اما برای عدم پراکندگی روایت، به آن‌ها نپرداختیم.

وی در پاسخ به این سوال به نظر شما ممکن است تحولاتی نظیر انقلاب جنسی آمریکا در ایران نیز رخ دهد، بیان کرد: در حال حاضر بخشی از قشر جامعه از استایل ها و سبک‌های غربی و آمریکایی پیروی می‌کند و بررسی مطالعاتی مردم جامعه نیز گواه این موضوع است در نتیجه رخ دادن چنین اتفاقی در ایران نیز دور از انتظار نیست. به علاوه به عقیده بنده این تحولات تا حدودی در کشور رخ داده است.

اخبار برگزیده
شناسه : 77319
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا