خودروسازی از نبود هدفگذاری مشخص رنج می‌برد

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: «امیرحسن کاکایی» امروز (سه‌شنبه) در همایش «فریادهای ناشنیده از صنعت خودروسازی»‌ در محل دانشگاه تهران افزود: خودروسازی، صنعتی بزرگ و پیچیده و یک صنعت تولیدی ناپیوسته است.

وی با بیان اینکه در جهان دیگر خودروساز کوچک معنی ندارد، یادآوری‌کرد: کره‌ای‌ها یک برند «کیا- هیوندایی» دارند و تنها چند برند مطرح در آلمان، فرانسه و آمریکا فعالیت می‌کنند، همچنین دو هفته پیش کمپانی‌های فیات- کرایسلر و پژو- سیتروئن برای هر چه بزرگتر شدن با یکدیگر ادغام شدند تا بتوانند بهتر در رقابت با سایر خودروسازان بزرگ ظاهر شوند.

کاکایی گفت: ‌این در حالی است که در کشورمان، به جای ایجاد یک خودروساز بزرگ، دو خودروساز متوسط و بیش از ۳۰ خودروساز کوچک ایجاد کرده‌ایم که ایجاد خودروسازی کوچک نیز در حقیقت «کلاه شرعی برای انجام واردات است».

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: امروز شاهدیم دولت با وجود سهم اندک در خودروسازی‌ها در امور آنها، همچنین قیمت‌گذاری خودروها و غیره دخالت می‌کند.

وی بیان‌داشت: نتیجه سیاست غلط قیمت‌گذاری دستوری، افزایش قیمت خودروها و زیان بالای ۳۵ هزار میلیارد تومانی ایران خودرو و سایپا بود.

این استاد دانشگاه به طور نمونه به کرمان موتور اشاره کرد که یک خودرساز خصوصی است، اما وقتی به دلیل بدعهدی خارجی‌ها و اعمال تحریم‌ها ناچار به تعدیل نیرو می‌شود، شورای تامین امنیت استان کرمان با این تصمیم آنها مخالفت می‌کند.

وی ادامه داد: در نتیجه پس از چند ماه این شرکت به زیاندهی می‌رسد و به ناچار از دولت و بانک‌ها تقاضای پول می‌کند.

کاکایی، خودروسازی ایران را صنعتی انحصاری اما با بازاری رقابتی توصیف‌کرد و گفت: هر چند از حدود ۲۵ سال پیش بحث رقابت در این صنعت مطرح شد، اما به اسم رقابت بیش از ۳۰ خودروساز کوچک ایجاد کردیم و اکنون نیز مجوزهایی برای ایجاد خودروسازی‌های جدید به وزارت صنعت واصل شده است.

استاد گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در ادامه فعالیت در زمینه طراحی خودرو در دهه ۷۰ را یادآور شد و گفت: وقتی خودروی ملی با طراحی خارجی متولد شد، یا زمانی که از موتور ملی رونمایی شد همه شروع به مسخره کردن کردند که در نتیجه اکنون بسیاری از آن افراد به شرکت‌های آمریکایی، کانادایی یا آلمانی مهاجرت کردند.

وی افزود: در یک سال اخیر نهضت داخلی‌سازی خودرو اوج گرفته، اما همگان نگرانند اگر وضعیت ارز و درآمدهای نفتی خوب شود آیا دولت پای حرف‌های خود می‌ایستد و جلوی واردات را می‌گیرد یا خیر؟

کاکایی بیان داشت: سیاستگذاران ما در دولت و مجلس، شعار زیاد می‌دهند اما بعد از مدتی حرف‌های خود را فراموش می‌کنند، بر این اساس هیچ وقت اجازه تکمیل زنجیره ارزش صنعت خودرو داده نشد.

وی ادامه داد: اکنون در زمینه طراحی خودرو، طراحی فرآیند تولید و تامین خطوط تولید ضعف داریم، اما در زمینه موتور، تزئینات و بدنه توانمندیم.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: صنعت خودروسازی ایران واردکننده فناوری تولید است، به همین دلیل اگر حتی بهترین طراحی را انجام دهیم باید همه فرآیند تولید را از خارج وارد کنیم.

وی تاکید کرد:‌ سیاستگذاران کشورمان هیچ‌گاه همه مجموعه صنعت خودرو را به صورت یکپارچه ندیده‌اند و هیچ یک از برنامه‌های این صنعت برای ۱۰ سال دوام نیاورده است.

کاکایی خاطرنشان کرد: پتانسیل زیادی در صنعت خودروسازی کشورمان وجود دارد، اما از آنجایی که ثبات سیاستگذاری نداشتیم و حتی برای دوره ای معقول برنامه‌ای مشخص را دنبال نکردیم، به موفقیت دست نیافته ایم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 78193
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا