وزیر خارجه سابق بریتانیا گزارش روزنامه دیلی تلگراف را تکذیب کرد

به گزارش جهان صنعت نیوز: وزیر خارجه سابق بریتانیا گزارش ‘نقشه سوءقصد به سردار قاسم سلیمانی در ۲۰۰۷’ را تکذیب کرد

دیوید میلیبند، وزیر خارجه پیشین بریتانیا در کابینه گوردون براون، گزارش روزنامه دیلی‌تلگراف درباره نقشه سوءقصد به سردار قاسم سلیمانی در سال ۲۰۰۷ و سپس لغو این حمله ادعایی را تکذیب کرده است.

آقای میلیبند در توییتر خود نوشته است: “جهت ثبت می‌گویم که ادعای مطرح‌شده در دیلی‌تلگراف درباره نقشه سوءقصد با آنچه من و همکاران ارشدم در یاد داریم تطابق ندارد.”

وزیر خارجه پیشین بریتانیا تاکید کرده است: “من عمیقا معتقد بودم و هستم که تعامل دیپلماتیک با ایران تنها راه یک خاورمیانه باثبات است.”

پس از آن که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در حمله پهپادی آمریکا (روز جمعه ۱۳ دی) شهید شد، روزنامه دیلی‌تلگراف در گزارشی نوشت که نیروهای ویژه بریتانیا در سال ۲۰۰۷ طرحی برای ترور سردار قاسم سلیمانی داشتند، اما دیوید میلیبند، وزیر خارجه وقت، شخصا مانع از انجام آن شد.

روزنامه دیلی‌تلگراف نوشت نیروهای ویژه بریتانیا برای این برنامه سوءقصد به سردار سلیمانی را داشتند که او را به عنوان مغز متفکر حملات علیه نیروهای بریتانیایی در بصره شناسایی کردند.

پیش از این ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در عراق، در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی فاش کرد که سردار  سلیمانی در سال ۲۰۰۷ به او پیغام داد تا برای وضعیت بصره مذاکره کند.

دیلی‌تلگراف نوشته یک مقام ارشد نظامی بریتانیایی که در آن مقطع در بصره ماموریت داشت به آنها گفته است: “وزیر امور خارجه گفت که می‌خواهد با ایرانی‌ها صحبت کنند، نه اینکه آنها را بکشند. سلیمانی در مگسک ما بود، اما ناچار شدیم به خاطر حساسیت‌های لندن نسبت به چنین عملیاتی آن را لغو کنیم.”

اما وزیر خارجه وقت بریتانیا این گزارش را تکذیب کرده است.

دیوید میلیبند، که سال‌ها است از سیاست بریتانیا فاصله گرفته، گفته: “اگر الان در دولت بریتانیا بودم خیلی بابت خطری که در سراسر جهان متوجه جان بریتانیایی‌ها است نگران می‌شدم، چه نظامی و چه غیرنظامی. برای بدترین شکل بی‌ثباتی در خاورمیانه آماده می‌شدم، منطقه‌ای که همین حالا نمی‌تواند این همه جنگ را تاب بیاورد.”

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 80014
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا