ضربه مهلک به جنایت آمریکا

حسن هانی‌زاده*این طرح می‌تواند بیانگر اراده عمیق دولت و ملت عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور باشد.از سال ۲۰۰۳ تاکنون یعنی نزدیک به ۱۷ سال است که نیروهای آمریکایی در عراق حضور دارند و در این مدت نقش تخریبی نیروهای آمریکایی برای ایجاد ناامنی در عراق کاملا آشکار بوده و هست.

در طول سال‌های گذشته نیروهای آمریکایی در پادگان عین‌الاسد در الانبار صدها گروهک تروریستی داعشی را آموزش دادند و در شهرهای عراق مستقر کردند. اینها باعث شد عراق شاهد ناامنی باشد و حضور به موقع سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس برای تشکیل حشدالشعبی برای مبارزه با داعش امنیت را به عراق بازگرداند.

بعد از آن آمریکایی‌ها پروسه و بحران اجتماعی را در عراق کلید زدند و از آبان‌ماه تاکنون سعی داشتند از طریق گسترش راهپیمایی‌ها و تظاهرات عراق را دچار ناامنی و فرسایش و این‌گونه ارتباط ایران با عراق را قطع کنند که البته موفق نشدند.

اما آخرین پروژه آمریکایی‌ها ترور شخصیت‌های تاثیرگذار در مبارزه با گروهک‌های تروریستی بود که این موضوع بخشی از تصمیم‌گیری‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در رابطه با حذف فیزیکی سران محور مقاومت است. بنابراین به نظر می‌رسد اقدام پارلمان عراق کاملا قانونی است و در صورت تصویب آن، نیروهای آمریکایی باید در یک فرآیند زمانی مشخص خاک عراق را ترک کنند.

البته بعد از تصویب نمایندگان این طرح باید به امضای رییس‌جمهور برسد. باید اذعان داشت که یکسری مقاومت‌هایی از سوی جریان‌های سیاسی ضدمقاومت در عراق وجود دارد تا مانع از ترک نیروهای آمریکایی در عراق شوند. اما این اقدام پاسخ دیپلماتیک به جنایات آمریکاست گرچه مردم عراق قانع نیستند و انتظار دارند پاسخ کوبنده‌تری به تجاوز آمریکا بدهند.

طبیعی است که ایران هم انتظار داشت فراکسیون‌های عراقی طرح سریعی را در مجلس به تصویب برسانند تا نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند. اگر نیروهای آمریکایی با وجود تصویب مجلس در عراق همچنان باقی بمانند از نظر قوانین بین‌المللی به عنوان نیروهای تجاوزگر تلقی می‌شوند و هدف مشروعی برای نیروهای عراقی و سایر کشورهای عضو نیروهای مقاومت خواهند بود.

اگر این طرح تصویب شود قطعا نیروهای آمریکایی نخواهند توانست در عراق به سادگی باقی بمانند و مردم عراق این حق را دارند که علیه نیروهای تجاوزگر آمریکا مقابله کنند همچنان که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ مردم الجزایر با نیروهای اشغالگر فرانسه جنگیدند. مردم عراق نیز اکنون می‌توانند به سمت تقابل فیزیکی با نیروهای آمریکایی مقیم عراق حرکت کنند.

اکنون ایران با تأنی و بدون شتابزدگی همه مسائل را در تقابل با اقدام آمریکا در نظر خواهد گرفت ولی الان یکسری رویکردهایی در محور مقاومت و جهان اسلام برای تقابل با نیروهای آمریکایی در غرب، شمال آفریقا و شرق و غرب آسیایی وجود دارد که در واقع نیروهای ضدآمریکایی هستند.

به هر حال کنترل حرکت‌های خودجوش مردمی برای ایران امکان‌‌پذیر نیست زیرا آمریکا برخلاف قوانین‌ بین‌المللی یک شخصیت تاثیرگذار نظامی را ترور کرده و حالا جهان اسلام باید انتقام آن را بگیرد. به همین دلیل الان موضوع تقابل با آمریکا از حوزه جغرافیای ایران خارج و به جهان اسلام کشیده شده است. بعدها شاهد خواهیم بود که اقداماتی علیه نیروهای آمریکایی شکل خواهد گرفت که ارتباطی به ایران ندارد چرا که خارج از اراده ایران است به اعتبار اینکه دونالد ترامپ با اقدامات تجاوزکارانه خود و قتل شخصیت‌های تاثیرگذار حوزه جهان اسلام قانون جنگل را حاکم کرد.

دیروز شاهد بررسی طرح خروج آمریکا از عراق در پارلمان عراق بودیم. باید تاکید کنم که این موضوع بیشتر واکنش عراق نسبت به اقدامات تجاوزگرانه آمریکا بود و باید منتظر پاسخ ایران و جهان اسلام بمانیم.

* کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 80196
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا