پنتاگون: هیچ قصدی برای ترک عراق نداریم

به گزارش جهان صنعت نیوز: وزیر دفاع آمریکا در واکنش به درز نامه‌ای از سوی فرمانده نیروهای ائتلاف در عراق، گفته آمریکا هیچ تصمیمی برای ترک عراق نگرفته است.

ساعتی پیش گزارش شد که فرمانده آمریکایی نیروهای ائتلاف مبارزه با داعش در عراق در نامه‌ای رسمی به دولت عراق اطلاع داده است که این نیروها آماده ترک خاک این کشور می‌شوند.

خبرگزاری فرانسه گزارش کرده بود این نامه را ژنرال ویلیام سیلی فرمانده ستاد مشترک نیروهای ائتلاف ضدداعش در عراق به وزیر دفاع عراق داده است.

فرمانده نیروهاى آمریکایى در عراق به عادل عبدالمهدى اطلاع داده که ظرف هفته هاى پیش رو در “احترام به خواست دولت عراق” این کشور را ترک خواهند کرد. در این نامه آمده در روزهاى آینده براى جابجایى امن نیروها پرواز هلى کوپترهاى نفربر بر فراز بغداد بیشتر خواهد شد.

با وجود این دیوید مارتین، خبرنگار حوزه دفاعی شبکه سی‌بی‌اس می‌گوید رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا در واکنش به این نامه گفته که آن پیش نویس نهایی نشده یک نامه بوده و تایید کرده که ایالات متحده هیچ برنامه‌ای بر خروج نیروهایش از عراق ندارد بلکه در این نامه که به گفته او “عبارات آن به دقت تنظیم نشده بودند” تنها به مقام‌های عراقی از جابجایی نیروها از منطقه سبز بغداد خبر داده شده بوده است.

همزمان گزارش‌هایی از پرواز هلی‌کوپترهای آمریکایی بر فراز بغداد طی ۲۴ ساعت گذشته مخابره شده که به همین نقل و انتقالات و جابجایی نیروهای آمریکایی نسبت داده شده است.

در متن نامه منسوب به ژنرال سیلی هم به وزارت دفاع عراق اطلاع داده شده است که نیروهای ائتلاف پروازهای هلی‌کوپترهای خود بر فراز بغداد را افزایش خواهند داد تا از منطقه بین‌المللی به اماکن دیگر انتقال یابند.

نیروهای آمریکایی چند سال پیش و به دعوت دولت عراق برای کمک به این کشور در نبرد با داعش وارد خاک عراق شدند.

اخبار مربوط به جابجایی و تحرکات لجستیکی نیروهای آمریکایی در حالی مخابره شده که پنتاگون طی دو روز گذشته از اعزام هزاران نیروی جدید به خاورمیانه خبر داده بود و گفته بود این اعزام‌ها همسو با افزایش تنش بی سابقه میان تهران و واشنگتن صورت گرفته است.

روز گذشته، یکشنبه پنجم ژانویه، خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق در مجلس این کشور به تصویب رسید. طبق این مصوبه درخواست کمک عراق برای مقابله با داعش لغو می‌شود و حضور هر نیروی خارجی و استفاده از حریم دریایی، هوایی و زمینی این کشور غیرقانونی است. علاوه بر این اجازه استفاده از سلاح فقط در انحصار دولت عراق خواهد بود.

با وجود این، بسیاری از ناظران معتقد بودند که از آنجا که دولت فعلی عراق یک دولت مستعفی و موقت است، این لایحه در حال حاضر لازم الاجرا نخواهد بود و حتی ممکن است جناح کردها و سنی‌ها در مجلس عراق خواستار تغییر محتوای آن شوند.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر مستعفی عراق، روز گذشته در جلسه اضطراری مجلس عراق گفته بود هم به نفع عراق هم به نفع آمریکا است که حضور نیروهای آمریکایی در عراق خاتمه پیدا کند.

پیشنهاد ویژه
شناسه : 80643
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا