پیش‌شرط آرامش بازار سکه

آیت محمدولی*به نظر می‌رسد دولت می‌تواند در این برهه تاریخی نقش پررنگی در کنترل قیمت‌های داخلی داشته باشد. از همین رو مسوولان دولتی می‌توانند با کنترل عرضه و تقاضای ارز و تامین نیازهای بازار، در جهت به آرامش رسیدن بازار ارز و سکه قدم بردارند.

به نظر می‌رسد نوسانات قیمتی این روزهای بازار ارز و سکه مشابه نوساناتی است که در سال گذشته و به دنبال تحریم‌های آمریکا شکل گرفت. با این حال از ابتدای سال جاری دستگاه دولتی توانست با اعمال سیاست‌هایی آرامش را به بازار ارز برگرداند تا به تبع آن روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار داخلی نیز آغاز شود.

از این رو آنچه می‌تواند نوسانات این روزهای بازار در نتیجه حادثه ترور پیش آمده را کنترل کند، اتخاذ سیاست‌هایی مشابه سیاست‌های ابتدای سال جاری است. به این ترتیب تنها با درایت بانک مرکزی و دستگاه دولتی است که می‌توان در جهت به آرامش رسیدن بازار قدم برداشت.اما سوای از تحولات سیاسی منطقه و حادثه ترور پیش آمده، عوامل دیگری نیز توانسته‌اند بر نوسانات و تغییرات قیمتی در بازارهای جهانی و داخلی تاثیرگذار باشند. در این خصوص می‌توان به فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی دولت آمریکا در طول این مدت و تحولاتی که این کشور در عراق رقم زده اشاره کرد.

این عوامل سیگنال‌های مثبتی را روانه بازارهای جهانی کرده که در پی آن بازار داخلی ایران نیز متاثر شده است. اما همان‌طور که دولت در نیمه اول سال جاری توانست با سیاست‌هایی از افزایش مجدد قیمت‌ها در بازار ارز و سکه جلوگیری کند، نوسانات اخیر پیش آمده نیز با تصمیمات و سیاستگذاری‌های دولت به راحتی قابل کنترل است.

به این ترتیب امیدواریم التهابات و نوسانات جهانی نیز کاهش یابد تا به تبع آن بازار داخلی ایران نیز به آرامش نیمه اول سال جاری بازگردد و مردم از مزایای این آرامش منتفع شوند. به این ترتیب این انتظار وجود دارد که دستگاه دولتی عوامل تاثیرگذار بر بازار ارز و سکه را خنثی کند و در جهت به آرامش رسیدن بازار و ثبات قیمت‌ها گام بردارد.

*رییس اتحادیه طلا و جواهر

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 80824
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا