نعمت به نقمت تبدیل نشود

محمد باسط‌درازهی*بیشتر خانه‌ها در روستاهای مهرستان، عورکی و دشتیاری که خود این روستاها در کنارشان چند روستای دیگر وجود دارد همگان در سیل فرو رفتند به ویژه در عورکی و دشتیاری که وضعیت بسیار نگران‌کننده است. در حوزه سرباز در بخش‌هایی از مهرستان، سوران و سایر شهرستان‌ها خانه‌ها با خشت و گل هستند که با وجود حجم آب در حال فرو ریختن هستند. بعضی از مدارس روستا‌ها هم پایداری و مقاومت لازم را نداشتند. به همین دلیل ریزش کردند.

در مدت‌های اخیر با کمک مجمع خیرین مدارس ، توانستیم بیشتر این مدارس را نوسازی و ایمن‌سازی کنیم. اما باز هم عقب‌افتادگی و معلولیت در روند کار بسیار مشهود است. باید در نظر داشت که اکثر مردم استان سیستان‌و‌بلوچستان مخصوصا سراوان جمعیت غالب آنان، جمعیت روستایی است. خب طبعا هر روستا یک مدرسه دارد که نیاز به رسیدگی دارد.

در این مدت با وجود کمبود منابع دولتی بیشتر با کمک مالی خیرین توانستیم اکثر مدارس را ایمن‌سازی کنیم. امیدوارم در ادامه راه مدارس بیشتری را ایمن‌سازی کنیم به ویژه در حوزه روستاها که مدارس هم کوچک‌ترند زودتر می‌توان آنجا را ایمن کرد.

خبرهای سیل در استان حاکی از این است که خیلی از مردم آواره و مضطرب هستند. البته ستاد بحران و سایر نیروهایی که در آنجا حضور دارند سریعا سالن ورزشگاهی را برای اسکان مردم در اختیارشان قرار دادند ولی سیل پل‌های ارتباطی با روستاهای اطراف را قطع کرده و حدود ۱۲ تا ۱۳ تا روستا غرق در آب شدند. در آن مناطق مردمان کپرنشین زیادی هم داریم که از دسترس همه خارج شدند که این بسیار نگران‌کننده است. مشکل اساسی که این سیل را به وجود آورده طراحی غلط کانال‌های مسیر هدایت آب در شهرستان‌هاست. منطقه دشتیاری که کلا کف و یکدست است به همین دلیل سطح آب به شدت بالا آمده و راه خروجی برای آب وجود ندارد.

بعضی از مناطق هم مثل سراوان و مهرستان در کنار رودخانه‌های بزرگ و وحشی قرار دارد که سطح آب رودخانه‌ها بسیار بالا آمده و به سمت خانه‌های مردم سرازیر شده است. اکثر این روستاهایی که خسارت دیدند در مجاورت مزارع کشاورزی بودند، خب مزارع و باغات در حاشیه رودخانه‌ها شکل گرفتند. همه مزارع موز، گوجه‌فرنگی، هندوانه و سایر میوه‌های فصلی در چابهار و سرباز از بین رفتند.

بعد از بارندگی سد‌ها هم باز شده و به همین دلیل سطح آب از رودخانه‌ها بالا آمده است. وقوع سیل خسارت مالی زیادی را به استان وارد کرده. امیدوارم هر چه سریع‌تر امدادرسانی شود تا خطرات جانی در پی نداشته باشد.

* نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 82126
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا