خروج سرمایه‌گذاران از تولید سیمان به علت عدم سوددهی  

به گزارش خبرنگار جهان صنعت نیوز: علی اصغر گرشاسبی مدیر عامل سیمان آبیک درخصوص انتقاد تولیدکنندگان سیمان به قیمت‌گذاری دستوری و تاکید بر افزایش مجدد قیمت محصولات سیمانی درحالیکه مازاد تولید و  کاهش صادرات در  قیمت‌های کنونی باعث رقابت منفی و فروش با نرخ های پایین تر از قیمت مصوب شده است گفت: واقعیت آن است که قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت به نحوی بوده که درحال حاضر قیمت فعلی عرضه این محصول مطابق با ارزش واقعی نیست و همین امر نیز تولیدکنندگان این حوزه را متضرر کرده است. اما به علت مازاد تولید گاهی برخی تولیدکنندگان برای کسب سهم بیشتری از بازار اقدام به فروش محصول با قیمت‌هایی کمتر از قیمت تعیین شده نیز می‌کنند، اما این موارد محدود بوده و قابل تعمیم به تمام تولیدکنندگان نیست.

وی افزود: صنعت سیمان کشور علاوه بر قیمت‌گذاری دستوری با مشکلاتی همچون هزینه‌های بالای حمل و نقل، مشکل در صادرات و تولید پایین‌تر از ظرفیت اسمی کارخانه‌ها مواجه بوده که تمامی این موارد از سوددهی این بنگاه‌ها کاسته است.

گرشاسبی گفت: بالا بودن  هزینه‌ها حمل‌ونقل ضعفی ساختاری در کشور است که موجب بالا رفتن قیمت تمام شده محصول شده و تولیدکننده برای جبران هزینه‌های غیر استاندارد حمل مجبور به کاهش سود خود می‌شود. همچنین شرایط تحریم از دیگر موارد تحمیلی به بنگاه‌های اقتصادی کشور است که ازسویی بازار صادراتی تولیدکنندگان را محدود کرده و ازسوی دیگر با افزایش هزینه صادرات زمینه کاهش سود تولیدکنندگان را فراهم کرده است.

مدیر عامل سیمان آبیک در ادامه به کاهش سرمایه‌گذاری در بخش سیمان اشاره کرد و افزود: این کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان به دلیل کاهش سود این بخش در سال‌های گذشته ایجاد شده است. درواقع در تمامی صنایع سیاست قیمت‌گذاری دستوری و کاهش سود به خروج سرمایه‌گذاران از صنعت منتج می‌شود. همچنین عدم ورود سرمایه گذاری جدید به بخش سیمان در این سال‌ها باعث شده تا نوسازی در تکنولوژی واحدهای تولیدی به‌وجود نیاید و امروز این صنعت مستهلک شود. در این شرایط لازم است که تمهیدات جدیدی از سوی مسئولین امر درنظر گرفته شود.

گرشاسبی در خصوص میزان تولید سیمان در کشور گفت: صنعت سیمان در کشور از سال ۱۳۱۲ و با ایجاد اولین خط تولید با ظرفیت تولید ۱۰۰ تن در روز در شهر ری فعالیت خود را آغاز کرد. باتوجه به روند طی شده در ۱۰ ماه ابتدایی سال جاری در نهایت تولید بیش از ۸۷ میلیون تن محصول تا پایان سال عملی می‌شود.

وی افزود: و برنامه ریزی منسجم برای ایجاد توسعه در این صنعت به نحوی بوده که میزان تولید فعلی سیمان در کشور بیش از نیاز کشور در زمینه انجام هر پروژه استراتژیک و زیرساختی است. البته صنعت سیمان کشور برنامه‌هایی بلندمدت در پیش داشت که به دلیل رکود نتوانست به آن‌ها دست پیدا کند. کاهش مصرف سیمان در کشور باعث شد که این صنعت در سال‌های گذشته با حدود ۶۰ درصد ظرفیت اسمی به تولید محصول بپردازد، هرچند که با افزایش صادرات میزان تولید در سال جاری به ۷۵ درصد ظرفیت اسمی رسید. 

گرشاسبی در خصوص میزان صادرات این صنعت گفت: همچنین باوجود شرایط تحریم اما تولیدکنندگان سیمان موفق به افزایش صادرات شدند به گونه‌ایکه پیش بینی می‌شود در سال جاری صادرات ۱۹ میلیون تن محصول محقق شود. همچنین براساس آمار میزان صادرات سیمان در ۹ ماه ابتدایی سال جاری ۵/۲ برابر مدت مشابه سال قبل بوده است.

گرشاسبی درخصوص بازارهای صادراتی صنعت سیمان کشور گرفت: عمده صادرات کلینکر از بندر شهید رجایی به شرق آسیا، آفریقا و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صورت می‌گیرد. همچنین صادرات سیمان به روسیه از آذرماه امسال آغاز شده که تا به حال تحویل ١۵ هزار تن محصول به این کشور محقق شده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 87280
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا