برند سازی چای لاهیجان در گرو تغییر ذائقه مصرف کننده است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  امیر عباس افشار امین کارشناس اقتصادی و سرمایه گذاری با واکنش به اعلام کسب رتبه نخست خرید چای هند توسط ایران از سوی ازم مونم، رئیس موسسه چای هند و مدیر شرکت مک لئود راسل که از بزرگترین صادرکنندگان چای هند است، گفت:  دلیل اینکه ایران به عنوان بزرگترین وارد کننده چای هند در دنیا شناخته شده به خاطر تحریم‌هایی است که مانع دریافت پول حاصل از فروش نفت می‌شود بنابراین چاره ای جز واردات کالا از کشورهای خریدار نفت باقی نمی ماند 

افشار امین با اشاره به ایجاد صندوق پولی  بین ایران و هند گفت:کشور هند در راستای تحریم ها با فشار اهرمهای بین المللی و آمریکایی ها از خرید نفت ایران سرباز زد و با تغییر در سیستم پالایشگاه‌هایش خود را از خرید نفت ایران بی نیاز کرد و در حال حاضر نفت مورد نیاز خود را از عربستان تامین می‌کند، از سوی دیگر  این کشور  با خرید چای لاهیجان و فرآوری آن با طعم‌های بابا طبع مصرف کنندگان ایرانی محصول را به کشور صادر می کند.

وی با نقش تعیین کنندگی هند در مبادلات کالا  افزود:اخیرا هند صادرات برنج به ایران را ممنوع کرده که این اتفاق تحت فشار آمریکا بود اما چرا در زمینه چای این کار را نمی کند چون ایران این طرفیت را دارد که در زمینه تولید چای به خودکفایی برسد ،تحریم های آمریکایی ها با مطالعه بر روی نیازهای درجه یک مردم است تا با فشار آوردن به قاطبه مردم ایران را واردار به عقب نشینی از مواضعش کند.

افشار امین بااشاره به اینکه چرخه فرآوری و تولید چای در کشور هزینه بالایی دارد گفت: فرهنگ تجارت در ایران بازرگانی محور است و همین خصوصیت باعث شده تا از صنعت و تکنولوژی های روز دنیا نتوانیم بهره ببریم،تولید در ایران باید رقابتی باشد و ایجاد این شرایط به قوانین و تسهیلاتی نیاز دارد که دولتی‌ها باید زمینه آن را فراهم کنند.

این فعال بازار سرمایه‌گذاری گفت:تغییر ذائقه مردم  از مصرف چای هندی به چای ایرانی بسیار سخت است و یکی از دلایل افزایش واردات آن افزایش تقاضا در کشور است که توانسته ما را در واردات چای برند کند.

وی با اشاره به ایجاد زمینه‌های تولید چای مورد پسند مردم در کشور گفت: این موضوع نیاز به جذب سرمایه‌گذاری، ایجاد فرهنگ اقتصادی و و گسترش بازرگانی دارد.دولت باید با افزایش مالیات بر واردات و ارائه تسهیلات سرمایه گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این حوزه کنند.چای هندی در جهان برند است و اگر بخواهیم چای لاهیجان را برند کنیم باید عزم ملی در این زمینه ایجاد شود.

 

 

 

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 88575
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

  1. کاملا موافقم، افزایش توان رقابتی با بهبود کیفیت تولیدات داخلی و فرهنگ اقتصادی مقدور خواهد شد و در این راستا قطعا حمایت دولت و عزم ملی ضرورت دارد.

دکمه بازگشت به بالا