فرار مشتری از بازار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کرونا نه تنها تجارت خارجی کشور بلکه بازارهای داخلی را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است. در حالی که اصناف در حوزه های گوناگون منتظر روزهای پایانی سال بودند تا رکود موجود در ماه های قبل را در ایام پیک مصرف مردم یعنی شب عید جبران کنند، شیوع ویروس کرونا این فرصت را هم از آنها گرفت.

بر این اساس چند روزی می شود شاهد این هستیم که شیوع ویروس کرونا در کشور باعث ترس مردم از حضور در اماکن پر تردد و بازارها شده به طوری که فروش بسیاری از اصناف در آستانه شب عید به نسبت روزهای معمولی نیز پایین تر آمده است. آنطور که مغازه دارها می گویند، کرونا مشتریان شب عید را هم از بازار فراری داده و کسادی بازار آنها را تشدید کرده است. این در حالی است که دخل و خرج اصناف این روزها چندان با هم همخوانی ندارد و اگر رونق به بازار نیاید، شاهد تعطیل شدن بسیاری از کسب و کارها خواهیم بود.

کاهش فروش نسبت به روزهای عادی سال

در همین خصوص یکی از فعالان بازار پوشاک به «جهان صنعت نیوز» گفت: به دنبال شیوع کرونا در کشور، بازار در وضعیت بغرنجی به سر می برد به طوری که میزان فروش در روزهای پایانی سال نسبت به روزهای دیگر سال که با رکود مواجه بودیم نیز پایین تر آمده است.

سجاد اسلامی اظهار کرد: طبق روال هر  سال، خرید شب عید مردم باید از روزهای ابتدایی اسفند ماه آغاز شود اما متاسفانه در سال جاری به دلیل شیوع این ویروس، بازار در کسادی به سر می برد.

این تولیدکننده و عرضه کننده پوشاک افزود: پارچه بسیاری از مانتوهای تولیدی ما با چک تامین شده است اما اگر این وضعیت در بازار ادامه پیدا کند، نمی توانیم این چک ها را پاس کنیم.

وی با اشاره به اینکه حتی پرداخت اجاره مغازه نیز با شرایط فعلی امکانپذیر نیست،  بیان کرد: در حال حاضر مردم از تردد در بازارها و اماکن عمومی واهمه دارند که نمی توان نسبت به این اقدام آنها خرده ای گرفت اما این وظیفه مسوولان است که باید اقدامات لازم برای جلب اطمینان مردم را انجام دهند.

تا فروردین نمی توانیم اجاره مغازه بدهیم

اسلامی افزود: برای پرداخت اجاره بهای مغازه و  پاس کردن چک ها با شرایط فعلی کاری از دست ما بر نمی آید مگر اینکه صاحبان مغازه  و همچنین عرضه کنندگان پوشاک، شرایط فعلی را درک کنند.

این فعال بازار پوشاک بیان کرد: فروش مغازه داران در حوزه های مختلف در سایه کرونا به شدت پایین آمده است به طوری که آنها توان پرداخت اجاره بها را ندارند. به همین دلیل اصناف در این پاساژ نامه ای را امضا کرده اند که به دنبال آن صاحبان مغازه ها دست کم تا فروردین ماه  از دریافت اجاره خودداری کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که صاحبان مغازه ها معتقدند تا زمانی که مغازه ها باز است، باید اجاره آنها نیز پرداخت شود. مگر اینکه مغازه ها به کلی تعطیل شوند.

به گفته اسلامی، اصناف در پاساژها تا ۱۰ شب در مغازه ها هستند اما متاسفانه ترس مردم به آنها این اجازه را نمی دهند که به مراکز خرید بیایند.

این فعال بازار معتقد است در حال حاضر با توجه به اینکه در شب عید قرار داریم، باید مغازه ها پر از مشتری باشد اما متاسفانه شیوع این ویروس در کشور حتی رونق بازار شب عید را نیز از بین برده است.

ترس مردم از کرونا

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به دلیل شیوع ویروس کرونا قیمت ها در بازار پایین آمده است یا خیر، گفت: مشکل فعلی بازار ترس مشتری در حضور در اماکن پرتردد است . در واقع اصناف به دلیل رکود بازار کالاهای خود را با قیمت های مناسب ارائه می کنند و مشتری مشکلی با قیمت ندارد. اما آنچه در شرایط فعلی باعث رکود بازار شده، به دلیل ترس مردم از کرونا است.

 به گفته این فعال بازار پوشاک، تا شیوع کرونا متوقف نشود و نگرانی مردم در این خصوص کاهش پیدا نکند، کاری نمی توان انجام داد .

اسلامی اظهار کرد: امسال به دلیل تحولاتی که در کشور رخ داد از جمله شلوغی های مربوط به گرانی بنزین، بازار مدام با رکود مواجه بود. این در حالی است که تصور می کردیم از روزهای ابتدایی اسفند ماه، بازار با رونق روبرو شود اما متاسفانه کرونا تمام برنامه ریزی های فعالان اقتصادی را خراب کرد. از این رو انتظار می رود که فعالان اقتصادی برای درک شرایط موجود با یکدیگر همکاری داشته باشند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 91651
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا