کمک به اصناف به شرط هماهنگی نهادهای دولتی  

به گزارش جهان صنعت نیوز:   تعامل و همکاری سازمان‌هایی همچون  تامین اجتماعی، شرکت‌های آب، برق، گاز، امور اقتصادی و دارایی و نیز امور مالیاتی شاید کمترین کاری باشد که دولت می تواند در شرایط فعلی برای کمک به اصناف و کسب و کارهای خرد انجام دهد.

بر همین اساس حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی با ارسال نامه‌ای به دولت پیشنهاداتی را برای جبران بخشی از آسیب‌ها و دل‌نگرانی‌های کسب و کارهای خرد آسیب‌دیده متأثر از شیوع بیماری کرونا ارائه داد که از جمله آن می توان به بخشودگی مالیات همه صنوف و کسب و کارهای خرد مشخص در اسفندماه اشاره کرد.

نظر همتی در مورد تعطیلی کسب و کارها

همچنین عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی خطاب به مدیران و همکاران بانکی خود اعلام کرد: با توجه به تعطیلی یا کاهش فعالیت برخی از کسب و کارهای کشور که ممکن است کاهش عایدی برخی واحدها و صنوف و حتی اشخاص حقیقی را درپی داشته باشد، به مدیران بانک ها توصیه می‌کنم شرایط امروز اشخاص حقیقی و حقوقی که از این بابت دچار وقفه درآمدی می‌شوند را در نظر گرفته و در خصوص تمدید زمان و نحوه وصول اقساط وام‌ها، همراهی لازم را با مشتریان به عمل آورده و مراعات وضعیت آنها را بکنند.

البته این اظهارنظرها در حالی می تواند از ضربه ای که در روزهای پایانی سال به اصناف وارد شده است بکاهد که تمام سازمان ها و ارگان ها در این خصوص هماهنگی لازم را با یکدیگر داشته باشند. در غیر این صورت موارد مطرح شده رنگ و بوی اجرایی به خود نخواهد گرفت و در عمل نمی تواند کمکی به اصناف آسیب دیده کند.

رکود ۷۰ درصدی بازار

در همین خصوص نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند با بیان اینکه بازار در حال حاضر با رکود ۷۰ درصدی روبرو شده است،  به «جهان صنعت نیوز» گفت: شیوع ویروس کرونا در کشور موجب کاهش تردد مردم در خیایان ها و همچنین مراکز خرید شده است.

پرهام رضایی افزود: در واقع در شرایط فعلی همه صنوف در بخش غذا تعطیل هستند و تراکنش خاصی انجام نمی شود. این در حالی است که رستوران ها باید هزینه های مربوط به مالیات، اجاره ها، حقوق کارمندان و … را پرداخت کنند در حالی که به دلیل توقف فروش، از پس پرداخت این هزینه ها بر نمی آیند.

به گفته وی، شرایط برای دیگر صنوف و کسب و کارهای خرد نیز تعریفی ندارد به طوری که بیشتر صنف ها درست در زمانی که تصور می کردند با رونق در بازار روبرو می شوند، دچار رکود شدیدتری نسبت به ماه های گذشته شدند.

رضایی با بیان اینکه سونامی چک های برگشتی در راه است، خاطرنشان کرد: اصناف به اعتبار رونق شب عید، چک های وعده ای چندماهه به تامین کنندگان کالاهایشان داده اند که باید در اوایل سال ۹۹ پاس شود اما با توجه به شرایط فعلی این چک ها پاس نمی شود. در واقع نقدینگی مورد انتظار اصناف در ماه های پایانی سال به حساب آنها واریز نخواهد شد.

اهمیت هماهنگی سازمان ها

رییس کمیسیون بازرگانی اتاق البرز بیان کرد: به طور حتم آنچه در پی شیوع کرونا برای کشور به وجود آمده است، اوضاع را برای اصناف بحرانی کرده و تبعات خوبی به دنبال ندارد اما در حال حاضر باید تمام سازمان ها و ارگان ها دست به دست یکدیگر بدهند تا وضعیت کمی بهتر شود.

رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ۶ درخواست ارائه شده از سوی وزارت صنعت به دولت می تواند به اصناف کمک کند یا خیر، گفت: آنچه در این خصوص اهمیت دارد این است که آیا بانک ها ، سازمان امور مالیاتی و دیگر ارگان ها نیز با وزارت صنعت در این خصوص موافق و هماهنگ هستند یا خیر.

به گفته این فعال بخش خصوصی، اگر سازمان ها مرتبط با این موضوع با یکدیگر همکاری نکنند، موارد مطرح شده نمی تواند کمکی به صاحبان کسب و کارها کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند با بیان اینکه بخشی از بودجه دولت در سال آینده بر پایه همین مالیات های پایان سال تامین می شود، افزود: با توجه به شرایطی که برای اصناف پیش آمده، دولت باید همکاری لازم را داشته باشد اگرپه بعید به نظر می رسد که بانک ها در خصوص پرداخت تسهیلات بلاعوش همکاری کنند.

وی اظهار کرد: این در حالی است که سازمان امور مالیاتی می تواند با بخشودگی مالیات اصناف در ماه های اسفند و فروردین تا حد زیادی به مشاغل آسیب دیده کمک کند.

روند کاهشی فروش در تمام بخش‌ها

در حالی که  اصناف روی بازار شب عید حساب ویژه ای باز کرده بودند، شیوع ویروس کرونا در کشور تمام برنامه ریزی های آنها را خراب کرد. در همین خصوص  قاسم نوده فراهانی رییس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه در روزهای اخیر روند کاهشی فروش در تمام بخش‌های اصناف به خصوص مواد غذایی مشهود بوده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم این روند در روزهای پیش رو نیز ادامه داشته باشد.

به گفته علی‌اصغر میر ابراهیمی رئیس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس،  حدود ۶۰ درصد فعالیت این صنف کاهش پیدا کرده و این در حالی است که هزینه‌های هر واحد صنفی افزایش زیادی داشته است. محمدعلی فرخ مهر رییس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان نیز از کاهش ۹۸ درصدی فعالیت صنف هتلداران خبر داده و اعلام کرده است که تقریبا همه هتل‌ها و هتل آپارتمان ها به دلیل شیوع ویروس کرونا به حالت تعطیل در آمده است.

حمید محمدی کمسرخ، رئیس اتحادیه قالیشویان نیز از کاهش ۷۰ درصدی فعالیت صنف قالیشویان خبر داده و معتقد است که مردم به دلیل شیوع ویروس کرونا تقاضای خود را  در بیشتر صنف ها به یک‌سوم کاهش داده اند.

نهادهای دولتی به اصناف کمک کنند

بر اساس آنچه گفته شد، کارشناسان بر این عقیده هستند که رکود و مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا قابل انکار نیست و باید نهادهای دولتی از طریق کاهش ضرایب مالیاتی و سایر شیوه های حمایتی به کمک اصناف سراسر کشور بیایند.

بخشودگی یا اعمال تخفیف بیشتر مالیاتی صنوف، معافیت ازپرداخت بیمه خویش و کارگران تحت پوشش صنوف، تخصیص تسهیلات و اعتبارات بلاعوض و کم‌بهره بانکی، معافیت از پرداخت هرگونه هزینه‌های جانبی در حوزه‌های شهرداری‌ ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها نظیر پسماند و غیره از عوامل موثری است که می تواند در شرایط فعلی کمک شایانی به صنوف کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 92003
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا