بازار سیاه مواد غذایی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  اگرچه در حال حاضر فروش واحدهای صنفی به دلیل نگرانی مردم از تردد در اماکن عمومی به شدت کاهش یافته است اما حدود ده روز پیش زمانی که اخبار ورود ایران به لیست سیاه FATF ، افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور و همچنین نوسان نرخ ارز منتشر شد، مردم برای تامین مایحتاج مورد نیاز خود همچون مواد غذایی، ماسک و مواد ضدعفونی کننده به مراکز عمده فروشی هجوم بردند. اقدامی که سودجویان را بر آن داشت تا از بحران به وجود آمده تا می توانند سو استفاده کنند.

این موضوع در کنار افزایش قیمت ارز شرایطی را به وجود آورده که قیمت بیشتر اجناس از جمله حبوبات با افزایش زیادی طی یکی دو هفته اخیر روبرو شد. به طوری که حتی عمده فروشان بازار نیز این روزها به سختی و با افزایش قیمت قابل توجهی اجناس مورد نیاز مغازه های خود را تامین می کنند. در واقع برخی عرضه کنندگان کالا در شرایط فعلی از بحرانی که در پی کرونا و افزایش قیمت ارز برای بازار به وجود آمده است، نهایت استفاده را می کنند و در حال ماهی گرفتن از آب گل آلود هستند.

عرضه محدود برخی کالاها

در همین خصوص یکی از فعالان بازار عمده‌فروشی کالا در خیابان انبار نفت که در نزدیکی میدان راه آهن تهران قرار دارد،  به «جهان صنعت نیوز» گفت: حدود ۱۰ روز پیش مردم برای خرید مایحتاج مورد نیاز خود به صورت عمده از جمله مواد غذایی، دستکش و مواد ضد عفونی کننده به بازار هجوم آوردند.

حسین معقولی با بیان اینکه با توجه به افزایش نرخ ارز موج افزایش قیمت کالاها در بازار ایجاده شده است،  اظهار کرد: پس از افزایش قیمت ارز و عبور دلار از کانال ۱۵ هزار تومان، اجناس خارجی گران شد.

وی افزود: در حال حاضر عرضه برخی اجناس به بازار محدود شده است و تعدادی از شرکت ها به مغازه های عمده فروشی، کالا نمی دهند. در واقع طی روزهای اخیر بازار سیاه شکل گرفته است.

بازار متشنج

به گفته معقولی، اگرچه برخی فروشنده ها به سود عرف راضی هستند اما برخی از آنها از هول دریافت افزایش سود بیشتر، بازار سیاه ایجاد می کنند. این در حالی است که برخی از شرکت ها هم بار کمی به بازار عرضه می کنند تا بازارشان شیرین شود.

این فعال بازار بیان کرد:  بسته ۲۴ عددی نوشابه انرژی زای ایرانی ( هایپ) که تا ده روز پیش ۱۳۲ هزار تومان بود، در حال حاضر به ۱۶۰ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که هایپ خارجی در بازار یافت نمی شود چراکه شرایط بازار این روزها متشنج است و جنس قاچاق کاهش پیدا کرده است.

معقولی افزود: بسته ۱۲ عددی هایپ خارجی ۲۹۰ هزار تومان است اما به صورت خیلی محدود عرضه می شود.  

گرانی حبوبات خارجی و داخلی

این فعال بازار همچنین با اشاره به افزایش قیمت قابل توجه حبوبات گفت: انواع حبوبات حدودا با افزایش قیمت ۴ هزار تومانی در هر کیلو روبرو شده است به طوری که قیمت عمده فروشی لوبیا قرمز که کیلویی ۱۱ هزار تومان بود، در حال حاضر به ۱۴ تا ۱۶ هزار تومان رسیده است. همچنین لپه نیز از ۱۸ هزار تومان به ۲۱ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

معقولی با اشاره به اینکه بیشتر حبوبات کشور از راه واردات تامین می شود،  افزود: زمانی که حبوبات خارجی گران می شود، جنس مشابه داخلی آن نیز با افزایش قیمت روبرو می شود. بر این اساس بعد از افزایش قیمت ارز شاهد آن هستیم که هم حبوبات خارجی و هم حبوبات ایرانی گران شده است.

واردات کالاهای ضعیف

به گفته وی، حبوبات درجه یک ایرانی معمولا به کشورهایی مثل عراق و افغانستان صادر می شود و در مقابل حبوبات درجه چندم خارجی از کشورهایی مثل اتیوپی، تایلند، گرجستان، بنگلادش و … وارد کشور می شود. به این ترتیب زمانی که دلار با افزایش قیمت روبرو می شود، واردات حبوبات خارجی نیز برای تجار گرانتر تمام می شود و در نهایت این اجناس نیز با افزایش قیمت روبرو می شود. از طرفی حبوبات ایرانی نیز که کیفیت آن بالاتر از حبوبات خارجی است، با گرانی اجناس خارجی، گران می شود.

معقولی با بیان اینکه حبوبات ایرانی همیشه گرانتر از حبوبات خارجی است، افزود: اگر حبوبات ایرانی گران شود، مسوولان با تزریق اجناس ایرانی به بازار، قیمت ها را متعادل می کنند اما زمانی که حبوبات خارجی با توجه به افزایش قیمت دلار گران شده، نمی توان کار خاصی انجام داد.

افزایش تقاضا برای خرید تن ماهی

وی همچنین با اشاره به اینکه تن ماهی و کنسرو نیز با افرایش قیمت روبرو شده است، گفت: با توجه به افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور و همچنین نگرانی مردم از تردد در اماکن عمومی، تقاضا برای خرید غذاهای آماده و کنسرویجات افزایش یافته است.

به گفته معقولی، کنسرو ماهی تن ۲۴ عددی یکی از برندها که تا یک هفته پیش ۲۶۷ هزار تومان بود، در حال حاضر به ۲۸۰ هزار تومان رسیده است.

این فعال بازار اظهار کرد: قیمت هایی که تا کنون به آن اشاره شد، قیمت عمده فروشی اجناس بود. این در حالی است که این کالاها تا به دست مصرف کننده برسد، با افزایش قیمت بیشتری روبرو می شود.

وی همچنین به کمبود ژل ضد عفونی کننده در بازار نیز اشاره کرد و گفت: شرکت ها از کمبود الکل برای تولید ژل انتقاد دارند.

ترس مردم

معقولی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شیوع کرونا در کشور این افزایش قیمت ها را رقم زده است، گفت: در واقع کرونا تا حد زیادی افزایش قیمت دلار را پوشش می دهد. به این معنا که اگر در شرایط فعلی که ایران به لیست سیاه کارگروه ویژه اقدام مالی ورود کرده و دلار با افزایش قیمت روبرو شده است، کرونا باعث ترس مردم و هجوم آنها به سمت مواد غذایی نشده بود، مردم به سمت بازار ارز و خودرو هجوم می بردند.

وی ادامه داد: در این صورت  دلار با افزایش قیمت بیشتری روبرو می شد و حتی به ۲۰ هزار تومان هم می رسید. به این ترتیب اجناس خارجی نیز  با افزایش قیمت بیشتری روبرو می شد.

به گفته این فعال بازار ، این در حالی است که اگر جنس خارجی گران شود، جنس مشابه داخلی آن نیز گران می شود . همان اتفاقی در حال حاضر در بازار به وقوع پیوسته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 92875
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا