خط تولید ماسک پزشکی در اراک طراحی شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در ایران نیز کمبود ماسک به یک مسئله مهم تبدیل شد و نگرانی برای نبود آن در جامعه کاملا محسوس است.در چنین بحران‌هایی استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان راهکار بسیار کارآمدی هم برای رفع مشکل و هم برای شناخت ظرفیت‌های این شرکت‌های توانمند توسط مسئولان، دیگر تولیدکنندگان و مردم است، هرچند شکل بهتر این فرایند آنست که ظرفیت‌های موجود، قبل از بروز بحران شناسایی و بکار گرفته شوند تا در صورت رخداد چنین بحران‌هایی دست و پا بسته نباشیم.

یکی از شرکت‌های دانش بنیان عضو مرکز رشد و شکوفایی جهاد دانشگاهی استان مرکزی که مجموعه‌ای از جوانان ایده‌پرداز و خلاق را دور هم جمع کرده توانسته است با طراحی خط تولید ماسک پزشکی به عرصه رفع بحران کمبود زیرساخت تولید ماسک در کشور وارد شود.

محمدرضا اسدی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آریافناوران با بیان اینکه این شرکت در حوزه ساخت تجهیزات مکاترونیک فعالیت دارد، گفت: تیم این شرکت از مخترعان، مبتکران و نوآورانی تشکیل شده که رتبه های بسیاری در حوزه های تخصصی خود کسب کرده و صاحبان ایده و خلاقیت در این حوزه تخصصی هستند.

وی درخصوص طراحی خط تولید ماسک‌های پزشکی اظهار کرد: با توجه به نیاری که در این خصوص در کشور احساس می‌شود، به این شرکت پیشنهاد شد که خط تولید این ماسک‌ها را طراحی و تولید کند.

اسدی با بیان اینکه دستگاه‌های این خط تولید، طراحی شده است، اظهار کرد: برخی قطعات این دستگاه‌ها به کشور وارد می‌شده که قطعات خاصی هستند، ولی در حال حاضر با شرکت‌های دانش‌بنیان دیگری مذاکراتی را به انجام رسانده‌ایم که تولید برخی قطعات را انجام دهند تا از این پس نیازمند واردات این قطعات نباشیم.

وی افزود: طراحی و ساخت کلی دستگاه و خط تولید، کانسپت‌ها و ایده‌ها توسط این شرکت صورت گرفته و تفاهم نامه های اولیه نوشته شده است. امیدواریم ظرف چند ماه آینده خط تولید نیز ساخته شده و آماده بهره‌برداری شود .

اسدی با بیان اینکه طراحی‌های دستگاه‌ها و خط تولید توسط تیم‌های مختلف در شرکت به صورت شبانه‌روزی انجام و کانسپت‌ها آماده شد، افزود: کیفیت این دستگاه‌ها برابر نمونه‌های خارجی و قیمت آن ۵۰ درصد نمونه خارجی است، البته قطعات و آپشن‌های بکار رفته در این خطوط تولید بر قیمت آنها بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه خط تولید طراحی شده در این شرکت می‌تواند تقریبا بین ۴۰ تا ۵۰ عدد ماسک در دقیقه تولید کند، افزود: در حال حاضر تفاهم روی تولید ماسک‌های ساده است.

به گفته وی، تیم طراحی کننده این دستگاه هفت نفر از اعضای شرکت‌های مرکز رشد و شکوفایی جهاد دانشگاهی استان هستند. این افراد، همچنین جزو منتورها و مشاورین کسب و کار جهاد دانشگاهی استان در حوزه مکاترونیک، رباتیک و فناوری اطلاعات نیز هستند.

اسدی ابراز امیدواری کرد که این خط تولید جزو محصولات دانش‌بنیان به حساب آید و افزود: حتما این محصول را به صندوق نوآوری و شکوفایی معاونت علمی ریاست جمهوری معرفی خواهیم کرد.

وی همچنین از برنامه‌های این شرکت برای ورود به حوزه صادرات این خط تولید خبر داد و گفت: قرار است جهاد دانشگاهی تیم‌هایی را برای تامین مواد اولیه مورد نیاز این خط تولید به ما لینک کند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 92954
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا