خسارت کرونا به اقتصاد جهان

به گزارش جهان صنعت نیوز: از تبعات اقتصادی شیوع کرونا می‌توان به ریزش ۷ هزار میلیارد دلار ی بورس‌های جهان اشاره کرد. در همین هفته اخیر تنها کشور ایتالیا که با شیوع کرونا مقابله می‌کند حدود ۲۰۰ میلیون دلار زیان گردشگری داشته است و از همه  مهمتر بازار جهانی نفت در هفته گذشته  تنها ۳ تریلیون دلار تنزل کرده است،چین ۳/۷میلیون بشکه نفت در روز از واردات خود را کاهش داده است و سازمان جهانی که رشد اقتصادی چین را حدود ۶ درصد پیش بینی کرده بودند اینک تخمین خود را به حدود ۴ درصد کاهش دادند در این راستا محمود جامساز اقتصاددان و مدرس دانشگاه به جهان صنعت نیوز می گوید بانک جهانی و صندوق بین المللی پول قبلا در مورد کاهش رشد اقتصادی خبر داده  بودند که به منزله کاهش تقاضای جهانی انرژی  است.

جامساز با تاکید بر کاهش مصرف انرژی که عامل کاهش قیمت نفت است ادامه می‌دهد: خارج شدن صادرات نفت ایران از چرخه جهانی نیز نتوانسته عاملی در افزایش قیمت باشد زیرا روسیه و عربستان و آمریکا  حاضرند بیش از صادرات معمول ایران نفت را جایگزین کنند.

وی در ادامه افزود: بی تردید این کاهش تقاضا به رکود اقتصادی جهانی منجر می شود و تمام اقتصاد جهان را تحت شعاع قرار می دهد.اکنون wti آمریکا به حدود ۵۱ دلار رسیده که البته ایران با توجه به تحریم صادرات نفت و صدور روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ بشکه آن هم از طریق دور زدن تحریم ها  که با تخفیف هم انجام می‌شود چندان تاثیر کاهش در منابع درآمدی اش از نفت ایجاد نخواهد شد.

وی با اشاره به تحت الشعاع قرار گرفتن اقتصاد جهانی بر اثرشیوع کرونا ویروس که از شهر ووهان چین شروع شده و ۶۰ میلیون جمعیت را بلافاصله در قرنطینه قرار داد و افراد زیادی جان باختند. کرونا به ایران و کره جنوبی حمله ور شد و تعداد زیادی قربانی گرفت و در حال حاضر ۸۶ کشور جهان  به این ویروس مبتلا شده اند. آمار جانباختگان در ایران شفاف نبوده ، بر اساس گزارشات مختلف بیش از ۳ هزار نفر در جهان مبتلا هستند که نزدیک به ۲ هزار نفر جان خود را در اثر ابتلا  به این بیماری از دست دادند.

وی با اشار به تبعات جامعه شناختی این بحران گفت: همچنین این ویروس مردم کشور آمریکا را دچار وحشت کرده است. به طوری که آقای پمپئو و وزیر بهداری این کشور از سوی سناتورهای دموکرات متهم به کم کاری و پنهانکاری شده است و به شدت  مورد سئوال قرار گرفتند علی ایحال ویروس کرونا به شدت در حال گسترش  است و عزم جدی جدی جهانیان را در ریشه کردن آن می‌طلبد سازمان بهداشت جهانی و سایر کشورها به ایران کمک رسانی مالی و تجهیزاتی کرده اند و نیمی از کارشناسان متخصص سازمان بهداشت جهانی  به ایران سفر داشتند  که به قرار اطلاع یکی از آنان نیز از همین بیماری جان سپرده اند اکنون زمانی است تمام  کشورهای جهان  در راستای حفظ  امنیت شهروندان خود فارغ از دیدگاههای و منازعات سیاسی با یکدیگر  همکاری کنند زیرا این خطر به همه کشورها سرایت می کند. پیشنهاد آمریکا در ایجاد کانال بشر دوستانه سوئیس و فرستادن تجهیزات پزشکی به ایران و عدم پذیرش  آن توسط سیاستمدران ایرانی و همچنان تقاضای خرید تجهیزات پزشکی و دارو از روسیه از سوی ایران جای بسی تامل است .

وی با یش بینی وضع اقتصادی دولت در سال آینده گفت: اقتصادایران  یک اقتصاد سیاسی است و تحلیل آن بسیار دشوار است زیرا سیاستمداران همواره سیاستگذاری‌های خود را تغییر می‌دهند همواره بنای اقتصادی سال آینده بسیار نگران کننده است و می‌توان گفت علی رغم هدف گذاری آقای همتی رئیس بانک مرکزی برای ۲۰ درصدی تورم در سال آینده با توجه به تورم ۴۰ درصدی سالجاری یک هدف‌گیری در غیر واقعی است زیرا مختصات و متغیرهای کشور دلالت بر تحقق چنین تورمی ندارد.

او با اشاره به  رشد ۳۸ درصدی  نقدینگی که در سالهای آینده با توجه به تخمین های کسری بودجه ۱۵۰ هزار دلاری پیش بینی می‌شود افزود: سال آینده تورم از مرز ۵۰ درصد هم عبور می‌کند. در نظر داشته باشید که تورم ۵۰ درصدی میانگین ۳۷۵ قلم کالاست وگر نه این تورم خود را در سبد معیشتی مردم بسیار بیشتر از این نشان می‌دهد و احساس می‌شود.

جامساز با  تاکید بر کمبود بودجه منابع ارزی و ریالی دولت افزود: فشار ناشی از منابع ریالی و ارزی، دولت را در انجام وظایف و وعده‌های خود بسیار ناتوان کرده است.بدهی دولت به سیستم بانکی و صندوق‌های باز نشستگی و دیگر نهادها افزایش یافته و بودجه عمرانی دولت متوقف شده است.هزینه‌های دولت نفس اقتصاد را گرفته و مردم در فقر بیشتری فرو  رفته‌اند از رفاه آموزش و بهداشت کاسته می‌شود مضاف اینکه بیماری کرونا بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط بخش خصوصی واقعی نظیر کارگاهها،حمل و نقل ،کارخانه ها و مشاغل غیر رسمی دیگر مانند دست فروشی را از نفس انداخته است و معلوم نیست خیل عظیم این افراد نهادها و منابعی حمایت می‌شوند یا خیر، چنانچه در کشورهایی که درگیر این بیماری شدند هزاران میلیارد به بودجه‌های رفاهی خود افزودند تا از شهروندانشان در مقابل فقر و تنگدستی ناشی از بیماری کرونا حمایت کنند.اصولا رکود اقتصادی حمایت و صیانت کننده تمام عوامل فوق باعث می شود ظرفیت و پتانسیل اعتراض اقشار جامعه بالا رود و دولت و حاکمیت با آنکه دو نهاد متفاوتند اما به قدری در هم تنیده شدند که در واقع یکی شده اند و باید پاسخگو باشند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 93075
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا