چالش نبود مدیریت واحد

به گزارش جهان صنعت نیوز:نگرانی‌ها از اپیدمی کرونا در کشور چنان بالا رفته است که جمعی از پزشکان با انتشار بیانیه‌ای به روسای سه قوه خواستار مدیریت واحد ستاد کشوری اپیدمی بیماری کووید-۱۹ (کرونا) شدند، در این راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم طی نامه‌ای از رئیس جمهور خواستند تا کنترل ستاد کرونا را به دست بگیرد بعد از رسیدن این درخواستها به روحانی وی از پذیرفتن چنین مسئولیتی امتناع کرد و به حضور هفته ای یک بار در جلسات و کسب اطلاع از مجرای وزیر بهداشت در این خصوص اکتفا کرد.

همچنین مجید فراهانی  عضو شورای شهر تهران با انتقاد از نحوه مدیریت کرونا در توئیتی گفته رئیس جمهور ما کجاست و از رئیس جمهور خواسته تا کنترل اوضاع را به دست بگیرد وضعیت جنگی اعلام کند و همه امکانات کشور در همه حوزه ها و‌حتی نیروهای مسلح را برای مبارزه همه جانبه با کرونا بسیج کند. اما چرا باید روحانی کنترل اوضاع را در دست بگیرد در این خصوص بهرام پارسایی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی به جهان صنعت نیوز گفت: در شرایط جنگی مرزی وجود دارد و حملاتی انجام می شود که قابل دفاع است اما در این بحران نه مرزی وجود دارد و نه دشمن قابل شناسایی و شرایط ما از شرایط جنگی بدتر است حتما باید رئیس جمهور با تمام قوا و اختیارات تام در این زمینه کنترل را در دست بگیرد تا بتواند چرخه گسترش ویروس کرونا را متوقف کند.

پارسایی در ادامه گفت:رئیس جمهور اولین مقام اجرایی کشور است ،همه نهادها و قوا باید  تحت مدیریت  و کنترل وی باشند در حال حاظر با دشمنی روبه رو هستیم که مرز نمی شناسد ، مسئولین  نباید کمک‌های جهانی را رد کنند و در این شرایط امکانات کشور برای کمک به کشورهای دیگر هزینه نشود.

وی با تاکید برلزوم مدیریت واحد در این زمینه گفت: تمام قوا و امکانات باید در اختیار بدون چون و چرای یک مدیریت واحد باشد و همه موظف باشند از یک مقام دستور بگیرند و تبعیت کنند.

اختصاص ۲ هزار میلیارد از صندوق ذخیره ملی

وی با اشاره به اقدامات کشور چین و ایتالیا دراجرای قرنطینه شهرهایشان گفت: در این دو کشور با اجرای قرنطینه از گسترش ویروس جلوگیری کردند و در ایتالیا در حمایت از مردم ۱۲ هزار دلار و معافیتهای دیگری برای مردم قائل شده است، در همین خصوص ایران نیز به صورت فوری از صندوق ذخیره ملی ۲ هزار میلیارد دلار برای پیشگیری از ویروس کرونا تخصیص داده  است.

پارسایی با اشاره به مشارکت همگانی دستگاهها ونهادهای اقتصادی در کمک به گذر از این بحران افزود: در ایران غولهای اقتصادی وجود دارند که مالیات هم نمی پردازند باید در این شرایط به کمک دولت بیایند.

اعلام دیر هنگام و جدی نگرفتن خطر

سخنگوی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر عدم شفافیت دولت و قصور در اعلام  کرونا اظهار کرد: اگر آن پزشک قمی که برادرش بر اثر کرونا فوت کرد افشاگری نمی‌کرد و مردم را در جریان نمی‌گذاشت دولت  همچنان ویروس کرونا را کتمان می‌کرد.

وی با جدی نگرفتن موضوع از سوی مسئولین ادامه می‌دهد: وزیر بهداشت از هفته دوم بهمن  مسئولین را در جریان وجود ویروس کرونا در کشور قرار داده بود و با بی توجهی و جدی نگرفته شدن از سوی سران کشور به این وضعیت بحرانی رسیده‌ایم .

پارسایی در ادامه افزود: اظهارات برخی از مسئولین  در به سخره گرفتن خطر انتشار کرونا ساده لوحانه بوده به گونه ای که این ویروس را  مختص زرد پوستان  و برای ایرانیان بی‌خطر دانسته‌اند و یا با تجویزات طب اسلامی به ضربه زدن به اعتبار این طب پرداخته‌اند.

عدم مدیریت واحد

این نماینده مجلس عدم هماهنگی در مدیریت کلان کشور را یکی از دلایل انتشار این ویروس در این سطح دانست و گفت: اگر انتخابات دو ماه با تاخیر اتفاق می‌افتاد چه می‌شد که مسئولان  نسبت به اطلاع‌رسانی در مورد کرونا پنهانکاری و اهمال کردند و جان مردم  را به بازی گرفتند، قطعا تمام افرادی که در ورود و انتشار گسترده این ویروس در کشور به واسطه جدی نگرفتن و پنهانکاری  نقش داشته‌اند باید پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: پروازهای خطوط هوایی به چین و ارسال تجهیزات پزشکی و بهداشتی به این کشور در زمانیکه سازمان بهداشت جهانی شرایط اظطراری اعلام کرده بود توجیهی ندارد و باید کاسبان این شرایط  پاسخگو باشند در حالی که در کشور کمبود تجهیزات بهداشتی و پزشکی داریم.

عدم وجود فضای شفاف رسانه‌ای

 وی در خصوص انتشار اخبار غیر موثق و شایعات افزود: دولت مبادی انتشار اخبار درست و شفاف را ایجاد کند تا کذابان به استرس و ترس مردم دامن نزنند و از آب گل آلود ماهی نگیرند. رسانه ملی نیز باید با انتشار اخبار بدون جهت‌گیری و شفاف به آرامش جامعه کمک کند تا  اعتماد مردم را به دست بیاورد متاسفانه در شرایط کنونی مردم نه به رسانه های داخلی و نه به مسئولین اعتماد دارند و خطر بی اعتمادی جامعه روز به روز افزایش می‌یابد.

روحانی مسئولیت نمی‌پذیرد

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در این راستا نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور منتشر کرده  در این خصوص به جهان صنعت نیوز گفت: دولت و افراد تصمیم ساز دیگر در به وجود آمدن این وضعیت مقصرند. رئیس جمهور از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند و دولت در رسیدگی به گیلان و قم در جهت بحرانی تر نشدن وضعیت این دو شهر کاهلی کرده است. حضرتی با اشاره به بی تدبیری مسئولین در به وجود آمدن این وضعیت افزود: دولت کجاست آیا این هیاتی که به عنوان دولت مشغول به کارند واقعا در جایگاه تصمیم گیری و مسئولیت پذیری هستند. مدیران مسئول در وزارت بهداشت و وزارت کشور و دیگر نهادهای تصمیم گیر باعث ایجاد مصیبت کرونا شده اند.

وی با انتقاد به وجود آمار متناقض درمورد مبتلایان و فوتی‌ها گفت :چرا متولیان امر در ارائه اخبار و زمان دقیق اطلاع آنها از ورود این بیماری به قم صادق نبودند و چرا در اجرای اقدامات پیشگیراننده کاهلی صورت گرفته تا کل کشور به این ویروس مبتلا شوند.

شفافیت  و امکانات

   حضرتی از رئیس جمهور خواست در این شرایط حساس با مردم صادق باشید و شجاعانه حقایق را با آنها در میان بگذارید تا در حل این بحران به دولت کمک کنند چرا که مردم در خیلی از شهرها هشدار در خانه بمانید را جدی نگرفته‌اند و با حضور در خارج ار منزل به گسترده شدن بیماری دامن می‌زنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به امکانات پزشکی از دولت خواست تا در شرایط اضطراری فعلی بودجه در خور به استانهای درگیر با کرونا اختصاص دهند و با راه اندازی فوری بیمارستان صحرایی و تامین مایحتاج مورد نیاز حمایت و تقویت کادر پزشکی و پرستاری و بهره بردن از انجمن های داوطلب و مردم نهاد به متوقف کردن چرخه ویروس مساعدت های لازم را داشته باشد..

 بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران درباره آخرین آمار مربوط به شیوع  ویروس کرونا در  کشور تا ظهر امروز(پنج شنبه ۲۲ اسفند)۱۰ هزار و ۷۵ هموطن به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در مجموع و از روز شیوع ویروس کرونا در کشور تا به امروز ۴۲۹ نفر فوت کرده‌اند.

 

 

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 94241
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا