پشت پرده کاهش تجارت ایران و اژدهای زرد

جهان صنعت نیوز| بروز ویروس کرونا در چین به عنوان اولین شریک تجاری کشور در صادرات و واردات منجر به کاهش روابط تجاری این کشور با ایران شده است. این در حالی است که با توجه به تشدید تحریم های بین المللی و قطع روابط ایران با اروپا، افزایش مبادلات تجاری با چین از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و هرگونه کاهش سطح مبادلات تجاری با این کشور، پیامد خوبی برای ایران به دنبال نخواهد داشت.

افت ۲۷ درصدی

جدیدترین آمار منتشر شده از سوی گمرک چین نشان می دهد مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۲ ماهه نخست سال جاری میلادی افت ۲۷ درصدی داشته و به ۲.۵۴۴ میلیارد دلار رسیده است. در حالی که در ماه های ژانویه و فوریه سال میلادی گذشته ارزش تجارت ایران و چین ۳.۴۵۳ میلیارد دلار اعلام شده بود.

این آمارها حاکی از آن است که صادرات چین به ایران در این دوره افزایش و واردات از ایران کاهش داشته است. چین در ماه های ژانویه و فوریه سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱.۱۵۱ میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افت قابل توجه ۵۰ درصدی داشته است. این در حالی است که واردات چین از ایران در مدت مشابه سال قبل ۲.۳۰۲ میلیارد دلار اعلام شده بود.

به عقیده کارشناسان، کرونا متهم اصلی کاهش داد و ستد میان کشورهای دنیا است اما واقعیت این است که کاهش بی سابقه قیمت نفت طی هفته های اخیر نیز بر کاهش ارزش کالاهای صادراتی کشور موثر بوده است. به طوری که به نظر می رسد که با توجه به آنچه گفته شد، ارزش مبادلات تجاری ایران با بسیاری از کشورهای دیگر نیز با کاهش قابل توجهی روبرو شده باشد. اگرچه گمرک ایران هنوز جزئیات تجارت خارجی طی هفته های اخیر را اعلام نکرده است.

کاهش مبادلات تجاری امری طبیعی است

در همین رابطه رییس اتاق بازرگانی ایران و چین به «جهان صنعت نیوز» گفت: با توجه به اینکه در دو ماهه نخست سال ۲۰۲۰ یعنی ماه های ژانویه و فوریه کشور چین به دلیل درگیری با ویروس کرونا تعطیل بوده است، کاهش سطح مبادلات تجاری کاملا طبیعی به نظر می رسد.

به گفته  مجیدرضا حریری، این در حالی است که ایران نیز دقیقا به همین دلیل در حال حاضر در تعطیلی به سر می برد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر منشا تمام تحولات منفی در دنیا به کرونا ارتباط پیدا می کند، گفت: این در حالی است که در ماه فوریه ۲۰۲۰ قیمت نفت و فرآورده های آن به شدت پایین آمده است و پتروشیمی و سایر فرآورده های حاصل از نفت به طور عجیبی افت قیمت داشته اند.  

این فعال بخش خصوصی بیان کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت و فرآورده های آن، کاهش ارزش صادرات ایران به تمام کشورها چیز عجیبی نیست.

حریری افزود: در حال حاضر همه کشورها در دنیا در حالت ناآرام به سر می برند و با توجه به اینکه آمار داخلی نیز به درستی منتشر نشده است، نمی توان قضاوت یا تحلیل خاصی انجام داد.

باید آمارهای داخلی اعلام شود

این کارشناس معتقد است که دولت هنوز آمار دقیقی را در خصوص واردات و صادرات منتشر نکرده در حالی که اگر این آمار به صورت دقیق اعلام شود، به طور حتم کاهش اررش مبادلات تجاری با بسیاری از کشورها نمایان خواهد شد به طوری که حتی می توان گفت کاهش تبادلات تجاری ایران و چین به نسبت تجارت ایران با سایر کشورها کاهش کمتری را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه روابط تجاری ایران و چین در حال حاضر با مشکل خاصی روبرو نیست ، گفت: شرایط اقتصادی در تمام دنیا در نابسامانی قرار دارد و این موضوع تاثیر خود را در همه حوزه ها از جمله تجارت خارجی نشان داده است.  حریری معتقد است که ارزیابی های فعلی چندان صحیح نیستند و باید طی ماه های آینده در مورد شرایط اقتصادی و وضعیت تبادلات تجاری مشترک اظهارنظر کرد.

 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 98095
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا