xtrim

وعده‌های توخالی

به گزارش جهان صنعت نیوز: سازمان بنادر و دریانوردی نیز اعلام کرده بود که برای سفر دریایی به قطر شرکت کشتیرانی والفجر کشتی کاتاماران را آماده جابه‌جایی مسافر کرده است. همچنین قرار بود دو فروند شناور کروز بخش خصوصی که برای این کار اعلام آمادگی کرده بودند برای جابه‌جایی مسافران آماده شوند.

از سوی دیگر بخش دریایی پایانه مسافری بین‌المللی دریایی بندر بوشهر به منظور پشتیبانی از جام‌جهانی ۲۰۲۲ فوتبال آماده شده و قرار بود پایانه مسافری بین‌المللی دریایی این بندر هم در آبان‌ماه سال جاری، آماده بهره‌برداری شود.
قاسمی حتی وعده داده بود که شرایط به گونه‌ای فراهم شده تا از هر فرودگاه به دوحه پرواز داشته باشیم. او به عنوان وزیر راه‌وشهرسازی مدعی شده بود در مذاکراتی که با طرف قطری داشته توانسته حضور مسافران جام‌جهانی ۲۰۲۲ را تسهیل کند؛ موضوعی که با کارنامه ضعیف این وزیر در مراسم اربعین سال جاری نمی‌توانست به طور کل قابل اعتنا باشد.
سرپرست هواپیمایی هما نیز گفته بود که ۴۲ پرواز از تهران به دوحه با ظرفیت ۲۵۰ و ۱۹۰ نفر، چهار پرواز از شیراز به دوحه، دو پرواز از لار و ۲۰ پرواز از مبداء لامرد به مقصد دوحه در نظر گرفته شده است. نکته جالب در این خصوص میزان پروازهایی بود که از سه مبداء فرودگاهی تهران، شیراز، لارستان و لامرد قرار بود به مقصد قطر برای جام‌جهانی صورت گیرد. بررسی‌ها نشان می‌‎داد به جز تهران که همه روزه پروازهای مختلفی از فرودگاه امام به پایتخت دیگر کشورها دارد، نوع تقسیم‌بندی پروازهای جام‌جهانی از مبداء سه شهر دیگر عجیب به نظر می‌رسد.
فرودگاه شیراز که فقط در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بیش از ۸ پرواز خارجی به کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت، در تقسیم‌بندی پروازی برای فیفا ۲۰۲۲ به مقصد قطر شامل ۴ پرواز شده بود.
بررسی‌ها در مورد فرودگاه لار که یکی از قوی‌ترین فرودگاه‌های کشور محسوب می‌شود فقط شامل ۲ پرواز شده اما در آن سو فرودگاه لامرد شامل ۲۰ پرواز از مقصد این شهرستان به دوحه قطر شده بود!
به نظر می‌رسید با توجه به تبعیض آقای وزیر راه و انتصاب دوستان و همشهریان او در منصب‌های مدیریتی کشور، در تقسیم‌بندی‌ها بیشتر نکته‌های قومیتی و ناسیونالیستی دخیل بوده تا ظرفیت و نقاط قوت واقعی فرودگاه‌های کشور برای انتقال ایرانی‌ها به قطر!
اکنون در حالی که در ماه‌های گذشته مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی بارها از تلاش برای راه‌اندازی خطوط دریایی برای بازی‌های جام‌جهانی خبر داده بودند، نهایتا اعلام شد سفرهای دریایی برای جام‌جهانی، لغو شده است تا فرصت خوبی که برای توسعه سفرهای دریایی در کشور پیش آمده بود و امکان سفر ارزان برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی عملا بدون نتیجه بماند.
پس از شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال ۱۳۹۸، راه سفر به کشورهای مختلف بسته شده بود؛ از جمله سفرهای دریایی از ایران به قطر و عمان که پیش از کرونا به عنوان مقاصد جدید در دستورکار قرار داشتند، اما شیوع این بیماری در دنیا وقفه‌ای در این زمینه ایجاد کرد. با فروکش کردن این بیماری، سفرها هم از سر گرفته شدند و پس از آن هم از زمستان سال گذشته و با مطرح شدن مسابقات جام‌جهانی قطر، مذاکره برای راه‌اندازی خط کشتیرانی دوحه دومرتبه در دستور کار قرار گرفت.
البته چالش‌هایی از جمله نرخ سوخت شناورها هم در این میان مطرح بود که برای حل این مشکل، سازمان بنادر و دریانوردی با وزارت نفت و میراث فرهنگی وارد مذاکراتی شد تا سوخت را مانند سفرهای دریایی داخلی، با قیمت یارانه‌ای به شناورها عرضه کند و با توجه به هزینه سفرهای خارجی، این سفرها صرفه اقتصادی داشته باشد و وزیر راه‌وشهرسازی اعلام کرد که موضوع تردد به قطر در جام‌جهانی هم در دستور کار قرار گرفته است.
بدین‌ترتیب از فروردین‌ماه سال جاری، از سوی مسوولان وزارت راه و سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد که مساله تعمیرات اساسی و لایروبی اسکله مسافری بوشهر انجام شده و راه‌اندازی خط کشتیرانی مسافری و آماده‌سازی بنادر مسافری دو کشور ایران و قطر هم در دستور کار قرار گرفته و در نهایت با موافقت قطر، امکان جابه‌جایی مسافران در ایام جام‌جهانی فراهم خواهد شد.
همچنین مردادماه، اعلام شد همه چیز برای انجام سفرهای دریایی در ایام جام‌جهانی در حال آماده‌سازی است و به حضور بخش خصوصی و خطوط کشتیرانی بستگی دارد و در نهایت مهرماه و کمتر از دو ماه مانده به شروع بازی‌های جام‌جهانی، وزارت راه‌وشهرسازی اعلام کرد که به‌دلیل هزینه‌های بالای اقامت در قطر، کشتیرانی از بوشهر و کیش تدارک دیده شده تا مردم بتوانند صبح بازی را ببینند و عصر به ایران برگردند.
با وجود این، هفته گذشته و در فاصله کمتر از دو هفته مانده به بازی‌های جام‌جهانی، در حالی که قیمت بلیت پروازهای ایران به قطر اعلام شده بود و خبری از فروش بلیت‌های کشتی از بوشهر به دوحه نبود، مهدی فرمهینی‌فراهانی سرپرست اداره کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد که قطر نمی‌تواند امکان انتقال زمینی مسافر را از بنادر این کشور به دوحه فراهم کند و به همین دلیل سفرهای دریایی ایران برای جام‌جهانی قطر لغو شده است.
پس از این اظهارات بود که عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم لغو سفر دریایی به قطر را تایید کرده و گفت با وجود اینکه کشتی سانی آماده مسافرگیری و حرکت به سمت کشور قطر است، اما دولت قطر به دلایل مشکلات داخلی خودش امکان پهلو گرفتن کشتی و شناورهای ایرانی را ندارد و مسوولان قطری از به وجود آمدن این شرایط و اینکه نمی‌توانند گردشگر دریایی جذب کنند، عذرخواهی کردند.
اگرچه سازمان بنادر می‌گوید علت لغو سفرهای دریایی به قطر، تصمیم‌های فراتر از وزارتخانه‌ای است که امیر قطر گرفته، اما اینکه در یک سال گذشته بارها از سوی وزارت راه‌وشهرسازی اعلام شد که هماهنگی‌ برای سفرهای دریایی به قطر انجام شده و اکنون در فاصله کمتر از دو هفته مانده به آغاز بازی‌های جام‌جهانی، این برنامه حذف شده و راه‌اندازی خط بوشهر-قطر به بعد از جام‌جهانی موکل شده و وعده سفرهای ارزان یک‌روزه به قطر برای تماشاگران ایرانی هم به جایی نرسیده، حائز اهمیت است.

opal
اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 305057
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *