آمریکا از جهنم تورم عبور کرد؟

افزایش شدید تورم ناشی از سیاست‌های انبساطی دوران کرونا، بانک‌های مرکزی را با چالش جدی روبرو کرد. حالا به نظر می‌رسد که بانک مرکزی آمریکا توانسته، بدون تشدید رکود اقتصادی، تورم را تا حدودی تعدیل کند.

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز، در ماه نوامبر تورم آمریکا دوباره کاهش یافت. موضوعی که دوباره این امیدواری را ایجاد کرد که با سیاست‌های فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) بزرگترین اقتصاد جهان بتواند بدون تشدید رکود اقتصادی، تورم را کنترل کند. همچنین معامله گران امیدوار هستند که در این شرایط بازار سهام آمریکا بتواند به رکورد جدیدی دست پیدا کند.

پس از آن‌که داده‌های فدرال نشان داد که قیمت‌ها در نوامبر افزایش کمتری از آنچه انتظار می‌رفت داشتند، شاخص S&P 500 ، ۰.۲ درصد افزایش یافت و شاخص سهام وال استریت را در یک درصد از بالاترین قیمت بسته شده در ژانویه ۲۰۲۲ قرار داد.

این شاخص برای هشت هفته متوالی رشد داشته است، رکوردی که آخرین بار در سال ۲۰۱۷ به دست آمده، و پس از نوسان ۱۲ ماهه، به جایگاه سومین سال برتر در دهه گذشته رسیده است.

ترس از تورم به پایان رسیده است

اندرو هانتر، اقتصاددان در شرکت تحقیقاتی کپتال اکونومیکس در این باره گفت: “شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد ترس از تورم پس از پاندمی به پایان رسیده است و انتظار داریم که نرخ بهره در سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش یابد.”

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا از گزارش روز جمعه دفتر تحلیل اقتصادی به عنوان “نقطه عطفی مهم” در تلاش برای بازگرداندن تورم به سطح قبل از پاندمی استقبال کرد.

او گفت: “همچنان که به تعطیلات نزدیک می‌شویم قیمت اقلام ضروری همچون یک گالن بنزین، یک پاکت شیر، اسباب بازی، لوازم خانگی و الکترونیکی، اجاره خودرو و خدمات خطوط هوایی نسبت به سال گذشته کم‌تر خواهند شد.”

دفتر تحلیل اقتصادی آمریکا اعلام کرد شاخص هزینه شخصی هسته که شامل نوسان قیمت انرژی و مواد غذایی نمی‌شود، در ماه نوامبر تنها ۰.۱ درصد افزایش داشته که این میزان کمتر از میزان مورد انتظار بوده است.

این رقم نرخ شش ماهه- سالانه را به ۱.۹ درصد کاهش می ده  که کمتر از نرخ تورم رسمی ۲ درصدی است که توسط بانک مرکزی هدف گزاری شده بود.

سیگنال بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ بهره

آخرین کاهش در آن‌چه تورم هسته‌ای خوانده می‌شود، درست یک هفته پس از آن اتفاق می‌افتد که بانک مرکزی بازارها را با سیگنال‌هایی مبنی بر کاهش نرخ بهره در سال آینده پس از افزایش بیش از حد انتظار در سال ۲۰۲۳، غافلگیر کرد.

تیم موری، استراتژیست ارشد بازار در می‌گوید: “تغییرات اعمال شده توسط بانک مرکزی باعث ایجاد چهارچوب ذهنی مثبت در سرمایه‌گزاران شده است.” وی افزود: “ما در این زمینه به یک توافق کلی رسیدیم.”

بازارهای آتی اکنون پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی در سال ۲۰۲۴ نرخ بهره را تا ۶ برابر  بیش‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی کاهش دهد و نرخ هدف خود را از ۵.۲۵ درصد، که بالاترین نرخ در ۲۲ سال اخیر است، به ۵.۵ درصد کاهش دهد.

تحلیل‌گران بر این باور هستند که پس از افزایش نرخ تورم که باعث شد بانک مرکزی نرخ بهره را به منظور ایجاد اعتدال افزایش دهد و این امر به رکود بینجامد، اکنون رونق بورس در کنار نرخ پایین بی‌کاری باعث ایجاد شکوفایی اقتصادی خواهد شد. 

جدیدترین داده‌های مرتبط با تولید ناخالص داخلی نشان می‌دهد که اقتصاد ایالات متحده با نرخ سالانه ۴.۹ درصد در سه ماهه سوم رشد کرده است، به طوری که اقتصاددانان اکنون انتظار دارند در سال ۲۰۲۴ این رشد کمی کاهش داشته باشد.

آمارها حاکی از این است که ایالات متحده آمریکا با رشد سریع‌تر اقتصادی و کاهش محسوس‌تر قیمت‌ها بهترین عملکرد را در میان اقتصادهای برتر دنیا از جمله کشورهای اروپایی داشته است. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا پیش‌تر از بانک مرکزی اروپا و بانک انگلستان نرخ بهره را کاهش دهد.

با نزدیک‌ شدن به انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۴، آمریکایی‌ها دیدگاه مثبت‌تری به اقتصاد کشور پیدا کرده‌اند.  بر اساس یک نظرسنجی دقیق انجام شده در دانشگاه میشیگان، با پشت سر گذاشتن یک دوره تورمی شدید احساس مثبت و اعتماد عمومی در بین مردم افزایش ۱۴ درصدی داشته است.

۵۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی انتظار دارند در سال آینده درآمدشان حداقل به میزان مساوی با رشد قیمت‌ها رشد داشته باشد. این رقم در ماه اکتبر ۴۹ درصد بوده است.

در گزارش دانشگاه میشیگان آمده است: “احساسات مثبت در میان تمامی مصرف‌کنندگان در هر سنی، با هر میزان درآمد و سطح تحصیلات، با هر وابستگی‌های سیاسی و از تمامی مناطق کشور افزایش یافته است.”

بخشی از بهبود تورم ناشی از کاهش شدید هزینه‌های بنزین در ایالات متحده در ماه‌های اخیر است که میانگین قیمت‌ها را به پایین‌ترین حد از تابستان ۲۰۲۱ رسانده است.

نباید زیاد خوش بین بود

در حالی‌که وال استریت در روزهای خوش خود قرار دارد، اقتصاددانان کمپانی Citi هشدار داده‌اند که قیمت‌ها در حوزه خدمات همچنان سیر صعودی دارند و نباید دیدگاه خوش‌بینانه و غیر واقع‌بینانه داشت.

اندرو هولنهورست، اقتصاددان حوزه بانکی در این باره می‌گوید: “تورم هسته‌ای به دلیل تورم زدایی از کالاها کاهش داشته است. این موضوع در ماه‌های آینده باعث کاهش تورم خواهد بود اما برای رساندن نرخ تورم به نقطه هدف‌گزاری شده کافی نخواهد بود.”

وی همچنین درباره مخاطراتی همچون ایجاد اختلال در تجارت جهانی در دریای سرخ، جایی که کشتی های تجاری مورد حمله موشک ها و هواپیماهای بدون سرنشین حوثی‌های یمن قرار گرفته‌اند، هشدار داد.

انتظار می‌رود در سال آینده بانک مرکزی در مرحله نرخ بهره را کاهش دهد. این کاهش نرخ یک تغییر رویکرد اساسی از جانب مقامات بانک مرکزی خواهد بود که ماه‌ها اصرار داشتند تا زمانی که مطمئن شوند که تورم از بین رفته است، شروع به تعدیل سیاست‌های پولی نخواهند کرد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 396936
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *