صادرات نفت خام در بهار به ۱۲ میلیارد دلار رسید

حجم صادرات نفتی و غیرنفتی کشور در فصل بهار به 25.5 میلیارد دلار رسید که این رقم نشان‌دهنده رشدی 18.6 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. در همین راستا، شاهد رشدی 7.1 درصدی در صادرات غیرنفتی (گمرکی) بوده‌ایم که به 13.5 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش سرویس نفت و پتروشیمی جهان صنعت نیوز، ارزیابی روند صادرات کشور نشان می‌دهد. صادرات نفتی (نفت خام کوره) هم در سه ماه ابتدای سال جاری برابر با ۱۲ میلیارد دلار بوده. که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۳۴.۸ درصدی داشته است. ازرش صادرات نفت خام و کوره در بازه زمانی مشابه سال قبل برابر با ۸.۹ میلیارد دلار ثبت شده است.

براین اساس واردات گمرکی نیز در سه ماهه ابتدایی سال گذشته ۱۴.۱ میلیارد دلار و در مدت مشابه سال جاری ۱۴.۳ میلیارد دلار بوده است. که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱.۴درصد افزایش را نشان می دهد.

روند تخصیص ارز مورد نیاز واردات

از سوی دیگر روند تخصیص ارز از ابتدای سال جاری تا ۲۳ تیرماه از تخصیص ۲۰ میلیارد و ۱۸۲ میلیون دلار ارز. برای واردات «کالاهای اساسی»، «دارو»، «کالاهای تجاری و بازرگانی»، «واردات در مقابل صادرات و خدمات» حکایت دارد.

به گزارش بانک مرکزی؛ ‌برای «کالاهای اساسی»و «دارو» ۴ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار. ‌برای «کالاهای تجاری» و «بازرگانی» ۱۰ میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلار و برای «خدمات» ۳۸۸ میلیون دلار. و برای واردات در مقابل صادرات نیز ۴ میلیارد ۱۲۲ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.

ارز تخصیص یافته برای واردات کالای اساسی

ارزیابی‌ها همچنین نشان می‌دهد ارز تخصیص یافته برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل «گندم»، «دانه‌های روغنی» و «نهاده‌های دامی» نیز ۳ میلیارد و ۸۰۷ میلیون دلار، برای «دارو»، «مواد اولیه دارویی» و «تجهیزات پزشکی» ۹۶۴ میلیون دلار و در مجموع ۴ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار برای «کالای اساسی» و «دارو» ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزانتر پرداخت شد.

این گزارش حاکی است تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۴۱۶ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۵۸۴ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۹۳۴ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۷۹۰ میلیون دلار، و «منسوجات و پوشاک» معادل ۵۳۸ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه های صنایع همچنین به ترتیب یک میلیارد و ۱۱ میلیون دلار، ۱۷۵، ۷۷۱، ۷۵۵ و ۳۵ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات تا پایان روز ۲۳ تیرماه سال جاری دریافت کرده اند.

منبع: اکوایران

نفت و پتروشیمی

شناسه : 440378
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا