پیش بینی بارش و دمای هوا تا اسفند ماه

بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، بارش پاییز کمتر از نرمال و بارش زمستان در محدوده نرمال خواهد بود. میانگین دمای هوای کشور طی پاییز و زمستان ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش سرویس عمومی جهان صنعت نیوز، بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور از نیمه مهر تا نیمه آبان ۱۴۰۳ (اکتبر ۲۰۲۴) بارش کشور در غرب، شمال‌ غرب و دو سوی دامنه‌های البرز مرکزی و غربی کمتر از نرمال و برای سایر مناطق در محدوده نرمال است. بارش نرمال این ماه در بخش‌های عمده‌ای از جنوب و شرق کشور قابل توجه نیست. احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال این دوره در بیشتر مناطق کشور به جز مناطق محدودی در کوه‌های زاگرس میانی و شمال ‌شرق کشور، کمتر از ۲۰ درصد است.

میانگین دمای هوا برای شمال ‌شرق، شرق و مناطق مرکزی کشور نرمال، برای شمال‌ غرب و غرب کشور تا دو درجه و برای سایر مناطق تا یک درجه بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

هوای میانه پاییز

نیمه آبان تا نیمه آذر ۱۴۰۳ (نوامبر ۲۰۲۴): اگر چه طی این مدت میانگین بارش کشور کمتر از نرمال خواهد بود اما کاهش بارش عمدتا برای زاگرس میانی و جنوبی پیش‌بینی شده است. کاهش بارش برای نوار شمالی و بخش‌هایی از جنوب ‌شرق و مرکز کشور قابل توجه نیست. احتمال وقوع بارش بیش از نرمال طی این دوره در اغلب مناطق کشور حدود ۲۰ درصد یا کمتر از آن است. شمال ‌غرب محتمل‌ترین منطقه برای بارش نرمال است.

میانگین دما نیز برای بیشتر نقاط کشور ۱ تا ۲ درجه فراتر از نرمال برآورد می‌شود و فقط در بخش‌های محدودی از شرق و جنوب ‌شرق تا ۱ درجه فراتر از نرمال خواهد بود.

نیمه آذر تا نیمه دی ۱۴۰۳ (دسامبر ۲۰۲۴): میانگین بارش کشور در این بازه زمانی نسبت به ماه پیش از آن بهتر می‌شود و برای اکثر مناطق کشور در محدوده نرمال پیش‌بینی شده است و تنها در استان‌های غربی متمایل به کمتر از نرمال است همچنین احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق کشور برابر با نرمال بلندمدت خواهد بود.

میانگین دمای هوای این ماه در مناطق محدودی از شرق کشور نرمال برای استان‌ها در دو سوی زاگرس ۱ تا ۲ درجه و در سایر مناطق تا یک درجه فراتر از نرمال برآورد می‌شود.

پیش بینی هوای دی تا بهمن

نیمه دی تا نیمه بهمن ۱۴۰۳ (ژانویه ۲۰۲۵): انتظار می‌رود بارش این ماه در زاگرس میانی و جنوبی گرایش به کمتر از نرمال داشته و سایر مناطق کشور در محدوده نرمال باشد. مقادیر پیش‌بینی شده برای کاهش بارش روی زاگرس اعداد درشتی نیستند. احتمال وقوع بارش بیش از نرمال در اغلب مناطق کشور برابر با نرمال بلندمدت خواهد بود.

دمای هوای این ماه برای نوار ساحلی خزر و بخش‌های محدودی از شرق و مرکز کشور نرمال، برای استان‌ها در دو سوی زاگرس ۱ تا ۲ درجه و برای سایر مناطق تا ۱ درجه فراتر از نرمال مورد انتظار است.

نیمه بهمن تا نیمه اسفند ۱۴۰۳ (فوریه ۲۰۲۵): میانگین بارش این ماه در محدوده نرمال با گرایش به کمتر از نرمال خواهد بود. بارش در مناطق مرکزی و جنوبی نسبت به ماه قبل بهتر می‌شود. بر این اساس، در دو سوی البرز و بخش محدودی از شمال ‌شرق متمایل به کمتر از نرمال، در استان‌های دو سوی زاگرس و جنوب‌ غرب کشور کمتر از نرمال و برای سایر مناطق نرمال برآورد می‌شود.

دمای هوا بیشتر از نرمال

میانگین دمای هوا برای کل کشور از ۱ تا ۲ درجه فراتر از نرمال برآورد می‌شود ولی در استان‌های نوار شرقی و سواحل خزر قدری متعادل خواهد بود.

احتمال وقوع بارش فراتر از نرمال (فصلی): بر اساس نقشه پیش‌ بینی‌ های ماهانه برونداد مدل مرکز پیش ‌بینی‌ های میان مدت اروپا موسوم به SEAS-۵.۱، بارش انباشته کشور تا بهمن ماه در محدوده کمتر از نرمال برآورد می‌شود. بیشترین و کمترین کاهش به ترتیب در امتداد کوه‌های زاگرس و مناطق مرکزی-جنوبی کشور مورد انتظار است. در مقیاس فصلی، بارش پاییز کمتر از نرمال و بارش زمستان در محدوده نرمال خواهد بود. در خصوص دمای هوای کشور نیز انتظار است، میانگین دمای هوای کشور طی پاییز و زمستان ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال باشد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، درستی گزارش پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در ماه‌های گرم درستی پیش‌بینی بارش کمتر از ماه‌های سرد سال است.

ایسنا

عمومی

شناسه : 456415
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *