بن‌بست دیپلماتیک

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این دستور پس از تهدید پیشین کره‌شمالی صادر شده ‌است. پیونگ‌یانگ خواستار جلوگیری از ارسال اعلامیه‌ها و برگه‌های تبلیغاتی ضدحکومتی به دست فعالان مخالف در همسایه جنوبی شده بود. تماس‌ها از جمله شامل ارتباطات و خط اضطراری با کاخ ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی، خط تماس در دفتر رابط بین دو کره و ارتباطات بین ارتش‌های دو کشور می‌شود. تاسیس این دفتر حاصل گفت‌وگوهای دو کشور در سال ۲۰۱۸ بود.

پس از پایان جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳، هیچ پیمان صلحی بین دو کشور بسته نشد و به همین دلیل دو کشور همچنان در حال جنگ هستند. دفتر ارتباط دو کشور در ماه ژانویه به دلیل خطر شیوع بیماری کووید ۱۹ تعطیل شد اما ارتباط با تلفن ادامه داشت.

اکنون سال‌هاست که مخالفان رژیم کره‌شمالی بادکنک‌هایی حامل اعلامیه‌های تبلیغی را به آن سوی مرز می‌فرستند. کره‌شمالی بارها ناخرسندی خود را از این اقدام آشکار کرده است. در همین راستا کره‌شمالی برخی از ادارات ارتباطی با کره‌جنوبی و همچنین یک پارک تفریحی مشترک با کره‌جنوبی را بسته است، این پارک به مثابه نماد آشتی میان دو کره شناخته می‌شد.

افزون بر این کره‌شمالی هشدار داده که در صورت ادامه فعالیت مخالفان سیاسی از قلمرو کره‌جنوبی پیمان نظامی سال ۲۰۱۸ باطل خواهد شد. هدف پیمان یادشده کاستن از تنش‌ها و خصومت‌ها میان دو کره بود. دولت کره‌جنوبی اخیرا کوشیده است با مصوبات قانونی از فعالیت بادکنکی مخالفان کره‌شمالی جلوگیری کند تا روند صلح و آشتی با همسایه شمالی ادامه یابد اما پیونگ‌یانگ مدعی است که کره‌جنوبی در جلوگیری از فعالیت‌های خصمانه چندان جدی نیست.

کره‌جنوبی در مواقع بحرانی با اعزام نیروهای پلیس از به هوا فرستادن بالن توسط مخالفان کره‌شمالی جلوگیری کرده است، اما می‌گوید به خاطر اصل قانونی احترام به آزادی بیان، نمی‌تواند چنین فعالیت‌هایی را کاملا ممنوع کند. ارسال بادکنک‌های تبلیغاتی بیشتر توسط فعالان محافظه‌کار و کسانی انجام می‌شود که از کره‌شمالی به جنوب گریخته‌اند. در اعلامیه‌های اپوزیسیون از برنامه موشکی و هسته‌ای رهبری کره‌شمالی انتقاد می‌شود. تنش‌ها میان دو کره در زمانی افزایش یافته که روند صلح میان کره‌شمالی و ایالات متحده نیز در بن‌بست سیاسی فرو رفته است.

همزمان با تهدید کره‌شمالی مبنی بر قطع خطوط ارتباطی با سئول در واکنش به پخش اعلامیه‌هایی علیه پیونگ‌یانگ توسط فعالان کره‌جنوبی، مقامات سئول اعلام کردند پیونگ‌یانگ به دو تماس تلفنی دیروز آنها پاسخ نداده است.

مقامات کره‌جنوبی دیروز خواستار حفظ خطوط ارتباطی بین‌کره‌ای شدند و اعلام کردند کره‌شمالی به دو تماس تلفنی آنها پاسخ نداده است. به گفته وزارت دفاع کره‌جنوبی، کره‌شمالی به تماس‌ها از طریق خطوط داغ نظامی نیز پاسخ نداده است.

این راه‌های ارتباطی شامل خطوط ارتباطی دریاهای شرق و غرب میان ارتش‌های دو کشور، خط ارتباطی آزمایشی بین دو کره و خط تماس ویژه میان حزب کمونیست کارگران کره‌شمالی و کاخ آبی ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی می‌شود.

برخی فعالان کره‌جنوبی در روزهای اخیر اقدام به انتشار اوراق و بادکنک‌های تبلیغاتی در منطقه مرزی با کره‌شمالی کرده‌اند. آنها با استفاده از این اقدام تبلیغاتی، به طور عمده به دنبال اعتراض به برنامه هسته‌ای نظامی کره‌شمالی و انتقاد از حقوق بشر در آن کشور هستند. کره‌شمالی هم در مورد انتشار اقلام تبلیغاتی در مرز دو کره اعلام کرد آنها عزت رهبر عالی کره‌شمالی را زیر سوال برده‌اند بنابراین هیچ عفو و فرصتی وجود ندارد. آنها باید مجبور شوند برای این امر هزینه‌های گزاف بپردازند.

کیم یو جونگ، معاون اول رییس کمیته مرکزی کره‌شمالی تهدید کرده که اگر سئول مانع از پخش اعلامیه‌های ضد پیونگ‌یانگ توسط فعالان کره‌جنوبی نشود، توافق نظامی با آن کشور را لغو خواهد کرد. کره‌شمالی همچنین اعلام کرده است «از این پس با کره‌جنوبی مانند یک دشمن برخورد خواهد کرد». کیم گفته بود این اعلامیه‌ها بر ضد توافق‌های رسیده رهبران دو کشور در سال ۲۰۱۸ است.

گروهی از کسانی که از کره‌شمالی فرار کرده‌اند، با کمک بالن، شبنامه‌هایی را به داخل خاک کره‌شمالی می‌فرستند. گزارش شده گاهی همراه شبنامه، وسایلی هم با این روش فرستاده می‌شود که مردم به برداشتن کاغذ‌ها هم ترغیب شوند. مردم کره‌شمالی فقط اجازه دارند از مجاری دولتی به اخبار دسترسی پیدا کنند و بیشتر آنها به اینترنت دسترسی ندارند.

کره‌شمالی به این نتیجه رسیده که نیازی به نشستن چهره به چهره با مقامات کره‌جنوبی نیست و هیچ مشکلی برای گفت و گو میان آنها وجود ندارد، چراکه آنها فقط به نگرانی ما اضافه می‌کنند. کیم جونگ‌ اون، رهبر کره‌شمالی و مون جائه این، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی در سال ۲۰۱۸ سه بار با هم دیدار کردند اما به نظر می‌رسد این نشست‌ها چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

همزمان گزارش شده کارگران و اعضای اتحادیه کارگری کره‌شمالی دوشنبه گذشته راهپیمایی گسترده‌ای را در مقابل تالار فرهنگ شهر کائسونگ واقع در مرز دو کره برگزار کردند تا اقدامات ضد کره‌شمالی مقامات کره‌جنوبی و مدافعان حقوق بشر را محکوم کنند.

ناامیدی پیونگ‌یانگ از سئول

ناامید شدن کره‌شمالی از کره‌جنوبی بعد از مدت‌ها صبر و انتظار و ناکام ماندن طرفین برای پیشرفت در مناسبات دوجانبه شاید یکی از اصلی‌ترین علت‌های قطع ارتباطات کره‌شمالی با همسایه جنوبی خود بود. کره‌شمالی از دو سال قبل گام‌های بسیار بلند و مهمی برای بهبود روابط با کره‌جنوبی برداشت، اما ظاهرا این اقدامات برایش حاصلی نداشته و زمانی که از کره‌جنوبی قطع امید کرد ارتباطات با این کشور را متوقف کرد.

کره‌جنوبی در این مدت نتوانست هیچ قدمی برای پیشبرد روابط با کره‌شمالی بردارد. این کشور نشان داد که راهبرد مشخصی برای این منظور ندارد و از سوی دیگر نفوذ آمریکا در سیاست‌های کره‌جنوبی بیشتر از هر اقدامی مانع پیشبرد روابط دو کره شده است.

در واقع کره‌شمالی قربانی سیاست‌های آمریکا و کره‌جنوبی و اتحاد نظامی و سیاسی این دو کشور شده و تا زمانی که سئول راهبردی مستقل برای همسایه شمالی خود نداشته باشد امکان ندارد شبه‌جزیره کره شاهد آرامش باشد.

آمریکا همچنان در شبه‌جزیره کره یکه‌تازی می‌کند و بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی مستقر کرده و همچنان تهدیدی جدی برای حق حاکمیت کره‌شمالی محسوب می‌شود و رزمایش‌های مشترک با کره‌جنوبی را ادامه می‌دهد.

همگام شدن کره‌جنوبی با تحریم‌های آمریکا و بسته شدن راه‌های ارتباطی تجاری دو کره به دلیل تحریم‌ها باعث شد مناسبات اقتصادی دو طرف نیز به حداقل برسد و کره‌جنوبی عملا برای اجرای طرح‌های تجاری که قول داده بود اقدامی نکرد.

کره‌جنوبی هر بار که موضوع طرح‌های ریلی و جاده‌ای و بسیاری از تاسیسات مشترک مرزی مطرح می‌شود درگیر موضوع تحریم‌ها می‌شود و همین مساله را مانع پیشبرد طرح‌ها می‌داند و بانک‌های این کشور نیز به دلیل مخالفت آمریکا اجازه تامین مالی این طرح‌ها را ندارند.

در حقیقت کره‌شمالی شاهد فلج ماندن این طرح‌ها و بلاتکلیفی کره‌جنوبی است و اینکه بارها به این کشور اعتراض کرده که همچنان پیرو سیاست‌های واشنگتن است در شرایطی که آمریکا برای شبه‌جزیره کره یک دشمن به حساب می‌آید.

تلاش کره‌شمالی برای کاهش تهدیدهای نظامی، متوقف کردن بسیاری از آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای و دست‌کم کاهش آزمایش‌های موشکی و همچنین جمع‌آوری بسیاری از تسلیحات از مرزهای دو کشور و حتی امضای توافقنامه امنیتی با کره‌جنوبی برایش فایده‌ای نداشت.

این کشور حاضر شد دفتر ارتباطی را در مجتمع مرزی اقتصادی دو کشور راه‌اندازی کند اما در این زمینه هم دستاوردی برای پیونگ‌یانگ رقم نخورد و امروز وضعیت در روابط دو کره کاملا پرچالش و تنشی است و اگر این شرایط ادامه پیدا کند شبه‌جزیره کره ممکن است به تدریج در آستانه تنش‌های فزاینده و بحران قرار گیرد.

کو بیونگ جونگ از کارشناسان کره‌جنوبی بر این باور است که کره‌شمالی از راهبردهای کره‌جنوبی ناامید و سرخورده است. این کشور شاهد بهبود و پیشرفت در مناسبات نبوده است همین سرخوردگی باعث شد تا تصمیم به قطع کلیه ارتباطات با کره‌جنوبی بگیرد.

کیم یونگ هیوک از دانشگاه دونگ کوک در کره‌جنوبی بر این باور است که نشانه‌های خوبی در روابط دو کشور به چشم نمی‌خورد و کره‌شمالی نتوانسته به آنچه تمایل دارد دست یابد. او با اشاره به اینکه صدای ناخرسندی کره‌شمالی کاملا به گوش می‌رسد افزود: این کشور به دنبال «وحدت دیپلماتیک» بود و تلاش زیادی هم برای این منظور صورت گرفت اما وضعیت اقتصادی و همه‌گیری کرونا شرایط را احتمالا برای پیونگ یانگ غیرقابل تحمل‌تر کرده است.

او گفت که کره‌شمالی مدت‌هاست برنامه‌ریزی‌هایی در قبال روابط با همسایه خود دارد و طرفداری و حمایت‌ها از رهبر کره‌شمالی همچنان قوی است اما وقتی مساله تبلیغات ضدکره‌شمالی در مرزها مطرح شد و بالن‌های تبلیغاتی ضد رهبر کره‌شمالی و در انتقاد از حقوق بشر این کشور به هوا رفت، در واقع فرصت برای پیونگ یانگ برای اعلام ناخرسندی به وجود آمد.

کره‌شمالی و کره‌جنوبی از زمانی که مذاکرات پیونگ یانگ و واشنگتن در ماه فوریه به بن‌بست خورد دچار روند نزولی در مناسبات شدند و هرگز نتوانستند از این شرایط خارج شوند و وقتی تحریم‌ها ادامه پیدا کرد و کرونا اقتصادها را تحت فشار گذاشت شرایط بدتر شد و ناخرسندی‌های کره‌شمالی فزونی گرفت.

حالا به نظر می‌رسد دو کره شاهد نوعی سردی روابط خواهند بود که می‌تواند برای شبه‌جزیره کره که کماکان فاقد رژیم دائمی صلح است خبر بدی باشد و آینده این منطقه در گرو تصمیماتی است که دو همسایه آسیای شمال شرقی می‌گیرند. اگر کره‌جنوبی نتواند خود را از زیر بار نفوذ آمریکا خارج کند و با تحریم‌ها همراه باشد و کمک‌حالی برای همسایه شمالی خود نباشد آن زمان بحران، آب‌های شبه‌جزیره کره را مواج و پرخطر خواهد کرد و این آسیب منطقه‌ای بازیگران دیگر را نیز به ورطه می‌کشاند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 113286
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا