گفتاردرمانی‌ به جای مدیریت

امیررضا واعظی‌آشتیانی * سخنان دیروز آقای روحانی بار دیگر نشان داد که او به موثر بودن گفتاردرمانی باور دارد. این در حالی است که مردم خواهان عمل هستند و این رویکرد جواب نخواهد داد. دولت تا کی قصد دارد و می‌تواند سوءمدیریت خود را در بخش‌های تولید، صنعت و اقتصاد نادیده بگیرد؟!

در دوران مدیریت و ریاست‌جمهوری آقای روحانی فقط چند بار وزیر صنعت تغییر کرده است!  در حوزه‌های آموزش و پرورش و اقتصاد نیز این اتفاق حادث شده است. در واقع وزرا و عوامل اجرایی دولت به جای اینکه در جهت سیاستگذاری‌های درست و منطقی پیش روند، به دنبال فرافکنی و یافتن مقصر در جایی بیرون از دولت هستند. اما این سوال باقی است که مگر تا کی می‌توان ضعف مدیریتی و ضعف در انتخاب افراد کارآمد را به گردن واشنگتن انداخت؟!

آیا واشنگتن به ما دیکته می‌کند که مدیران ناتوان انتخاب کنیم یا می‌گوید از ظرفیت‌های کشور به خوبی استفاده نکنیم؟ نظارت بر اعمال و رفتار مدیران نداشته باشیم؟ تا کی می‌خواهیم همه موضوعات را به واشنگتن گره بزنیم؟ البته در اینکه واشنگتن با ما رفتار خصمانه دارد تردیدی نیست اما نباید ضعف‌های تصمیماتی و اجرایی خود را هم به آن ربط دهیم.

به نظر من تحلیل مردم و افکار عمومی از وضعیت موجود و این حرف‌های آقای روحانی آن است که تیم رسانه‌ای رییس‌جمهور و کارشناسانی که مستقیما با او کار می‌کنند، به او مشاوره‌های غلطی می‌دهند. آیا در شأن رییس‌جمهور است که مرتب از ماسک زدن صحبت کند؟  مگر کشور وزیر بهداشت و وزارت بهداشت، سخنگو ندارد؟! اصلا مگر بعد از این همه صحبت، به چه نتیجه‌ای رسیدند غیر از اینکه مسائل و مصائب در ارتباط با کرونا در حال گسترش است. آیا وقت آن نرسیده که در سیاست‌های کرونایی تجدیدنظر کنند؟

متاسفانه اما به جای اینکه به سمت عمل بروند، بیشتر به گفتاردرمانی می‌پردازند.

امروز مردم از این دولت و حتی دولت‌های بعدی نیز عملکرد مناسب می‌خواهند. ما هم امیدواریم که آقای روحانی و دولت او در این زمان باقی‌مانده، از خودشان کارآمدی نشان دهند. هرچند تا امروز عملکرد خوشایندی از آنان ندیده‌ایم ولی امیدواریم و تاکید می‌کنیم که لازم است به خود آمده و تدابیری بیندیشند که شرایط به این صورت روز به روز برای مردم سخت‌تر نشود.

دلار ۲۸ تا ۳۰ هزار تومانی زندگی مردم را سخت‌تر می‌کند. حقوق‌های ثابت و افزایش تورم روزانه دغدغه‌های این روزهای مردم است. حتی اگر امروز مردم توجهی به کرونا ندارند و بخشی از آنان حاضر هستند جان خود را بدهند به این خاطر است که معاش آنان با مشکل مواجه شده است. به این خاطر است که به سبد اقتصادی که روز‌به‌روز کوچک‌تر می‌شود، نگاه می‌کنند. در عین حال نیز شاهد این رویه مبتنی بر گفتاردرمانی دولت هستند. این در حالی است که دیگر دوران گفتاردرمانی تمام شده و اگر آقای رییس‌جمهور تا پایان دولت و حتی تا پایان عمر خود هم سخن بگوید، تاثیری ندارد. بنابراین بهتر است به نحوی عمل نکنند که به شعور مردم توهین شود. مردم بیش از  سخنان رییس‌جمهور به نوع برخورد او توجه دارند و می‌بینند که با چه ادبیاتی و چگونه با آنان سخن می‌گوید.

* فعال سیاسی اصولگرا

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 140357
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا