روزهای سرنوشت‌ساز

به گزارش جهان صنعت نیوز: آمریکایی‌ها به شکل فزاینده‌ای نگران اتفاقاتی هستند که در نقطه پایانی انتخاباتی متشنج رخ خواهد داد. نتایج نظرسنجی روزنامه یو‌اس‌ای‌تودی و دانشگاه سافولک نشان می‌دهد که رای‌دهندگان آمریکایی در بیان اینکه آیا این انتخابات مسالمت‌آمیز برگزار خواهد شد و نتیجه مورد قبول قرار خواهد گرفت ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این میان جو بایدن و دونالد ترامپ دو نامزد دموکرات و جمهوریخواه با سفر به ایالت‌های مرکزی این کشور به دنبال جذب آرا از شهروندانی هستند که در انتخابات گذشته به آنها روی خوش نشان نداده بودند؛ جو بایدن به آیوا رفته و ترامپ هم به مینه‌سوتا سفر کرده است. بیش از ۸۶ میلیون آمریکایی تا روز جمعه زودتر از موعد رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌اند. این رکورد جدیدی برای رای دادن پیش از موعد طی ۱۱۰ سال گذشته در آمریکاست و انتظار می‌رود میزان مشارکت در انتخابات به قدری بالا باشد که رکورد سال ۱۹۰۸ را بشکند. بنا بر همین گزارش‌ها، از میان این ۸۶ میلیون رای، ۵۵ میلیون نفر به صورت پستی رای داده‌اند.

در ایالت تگزاس نیز بیش از ۹ میلیون نفر رای داده‌اند که بیش از کل آرای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ در این ایالت است. با این حال گزارش‌ها حاکی است که رقابت دونالد ترامپ و جو بایدن در ایالت تگزاس بسیار نزدیک است. دموکرات‌ها از سال ۱۹۷۶ تاکنون نتوانسته‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایالت تگزاس به پیروزی برسند. تگزاس دومین ایالت پرجمعیت آمریکا محسوب می‌شود. حالا تنها دو روز مانده به آغاز رسمی رای‌گیری در سراسر آمریکا، دموکرات‌ها حتی به کسب پیروزی در تگزاس هم امیدوار شده‌اند. چنانچه جمهوریخواهان انتخابات در تگزاس را به دموکرات‌ها ببازند، باید برای باقی ماندن در رقابت‌های سیاسی آتی به سوی تحول ساختاری و جذب آرای اقشار بیشتری از جامعه آمریکا بروند.

جو بایدن که نظرسنجی‌ها او را پیشتاز رقابت امسال معرفی می‌کنند روز جمعه به ایالت آیوا رفت؛ ایالتی که در سال ۲۰۱۶ با ۱۰ درصد اختلاف دونالد ترامپ را به هیلاری کلینتون ترجیح داد. بایدن حتی در جریان نخستین رقابت درون‌حزبی در آیوا، نتوانست با پیت بوتجج و برنی سندرز و الیزابت وارن، دیگر نامزدهای حزب دموکرات در آیوا رقابت کند و همین موجب شد کارزار انتخاباتی خود را با شکستی بزرگ در این ایالت کلید بزند.

همزمان دونالد ترامپ با سفر به مینه‌سوتا نشان داده که امیدوار است این ایالت را که سال ۲۰۱۶ با اختلاف کمی، به هیلاری کلینتون روی خوش نشان داده بود جذب خود کند. مینه‌سوتا که شهر مینیاپولیس آن در شش ماه گذشته و پس از مرگ جورج فلوید، کانون اعتراضات به خشونت پلیس و جنبش «جان سیاهان مهم است» بوده، به طور سنتی به نامزدهای دموکرات رای داده است.

جو بایدن که از زمان همه‌گیری ویروس کرونا سفرهای ایالتی خود را محدود کرده و مانند ترامپ میتینگ‌های بزرگ برگزار نمی‌کند، در چند روز باقی‌مانده به روز رسمی انتخابات (سوم نوامبر) سفرهای متعددی را در پیش گرفته است. او جمعه علاوه بر آیوا، به ویسکانسین و مینه‌سوتا هم رفت و پر سفرترین روز کارزار خود را رقم زد.

بایدن که در نظرسنجی‌ها با حدود ۱۰ امتیاز در سطح ملی پیش است، در ایالت‌های رقابتی و حساس چون فلوریدا، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین تنها حدود پنج درصد یا کمتر با ترامپ فاصله دارد و همین پیش‌بینی درباره نتایج نهایی انتخابات امسال را بسیار دشوار کرده است.

بوق ممتد، مانع سخنرانی بایدن در مینه‌سوتا

جو بایدن روز جمعه در بیرون پارک ایالتی فیرگراوند مینه‌سوتا برای ۲۲ دقیقه در یک مراسمی که به علت کرونا همه با خودرو در آن شرکت کرده بودند سخنرانی کرد اما بوق ممتد خودروهای حامی دونالد ترامپ بارها سخنرانی او را مختل کرد.

او در واکنش به این اعتراض با بوق گفت: «می‌دانید چرا آنها نمی‌خواهند صدای من را بشنوند؟ چون به شنیدن صدای رییس‌جمهوری که هیچ‌وقت چیزی نمی‌گوید عادت کرده‌اند. آنها به هیچ نشنیدن عادت کرده‌اند.» او یک بار دیگر هم وقتی از ضرورت ماسک زدن سخن می‌گفت با بوق ممتد حامیان ترامپ روبه‌رو شد و گفت: «این یک بیانیه سیاسی نیست مانند بوق زدن آن افراد بی‌ریخت آن طرف.» این اظهارات بایدن به بلندتر شدن بوق خودروهای مخالف او انجامید.

بایدن عملکرد رقیبش دونالد ترامپ در مبارزه با کرونا را به اصلی‌ترین موضع انتخاباتی خود تبدیل کرده و روز جمعه هم یک بار دیگر گفت: «دونالد ترامپ پرچم سفید تسلیم را بالای سر برده اما نه مردم تسلیم خواهند شد و نه من.»

او همچنین به جامعه بزرگ سومالی-آمریکایی‌های مقیم مینه‌سوتا پرداخت و گفت: «ترامپ به طرز بی‌شرمانه‌ای مهاجران سومالیایی را که برای زندگی بهتر به آمریکا آمده‌اند و به این ایالت و کشور خدمت می‌کنند، با تروریست‌ها مقایسه می‌کند. ما رییس‌جمهوری می‌خواهیم که همه ما را به هم نزدیک کند نه اینکه بین ما تفرقه بیندازد.»

الهان عمر نماینده سومالیایی‌تبار ایالت مینه‌سوتا یکی از دموکرات‌های جوان و پیشرو مجلس نمایندگان آمریکاست که بارها با اظهارات مهاجرت‌ستیزانه و اسلام‌هراسانه حامیان ترامپ و در مواردی خود او روبه‌رو شده و یکی از دلایل حساس شدن فضای سیاسی در این ایالت بوده است.

بایدن نگران تحولات در مینه‌سوتا

سفر روز جمعه بایدن به مینه‌سوتا در حالی صورت گرفت که نظرسنجی‌ها او را با ضریب اطمینان بالایی پیش‌تر از ترامپ در این ایالت می‌دانند اما ناظران انتخابات امسال می‌گویند این سفر نشان می‌دهد که ستاد بایدن نگران تحولات در مینه‌سوتاست. بایدن روز جمعه و پیش از ترک شهر ویلمینگتون در دلاوار (محل زندگی و اقامت بایدن) به خبرنگاران گفت که بنا ندارد هیچ چیزی را تمام شده و از پیش مشخص فرض کند.

استطاعت مالی قابل توجه ستاد انتخاباتی بایدن که تقریبا دو برابر ترامپ برآورد شده، به او اجازه داده حتی در ایالت‌هایی چون آیوا و جورجیا هم فعالیت گسترده‌ای داشته باشد؛ دو ایالتی که از سال ۱۹۹۲ که بیل کلینتون در آنها رای آورد، دیگر به نامزدهای دموکرات رای نداده‌اند.

ترامپ ناآرامی‌های مینیاپولیس را برجسته کرد

در سوی دیگر انتخابات آمریکا، دونالد ترامپ هم روز جمعه به ایالت مینه‌سوتا سفر کرد. او در چند روز پایانی این ماراتن، به چند ایالت صنعتی میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا سفرهای متعددی کرده است؛ ایالاتی که به طور تاریخی به دموکرات‌ها رای می‌دهند اما در سال ۲۰۱۶، او با تکیه بر آرای میشیگان، ویسکانسین و پنسیلوانیا توانست هیلاری کلینتون را شکست دهد. او در سال ۲۰۱۶ در مینه‌سوتا تنها با ۴۴ هزار رای کمتر، رقابت را به هیلاری کلینتون واگذار کرد.

ترامپ روز جمعه در شهر مینیاپولیس که از سال ۱۹۷۲ تاکنون به هیچ نامزد جمهوریخواهی رای نداده، ضمن اشاره به بخت کم خود در این شهر گفت: «اما ما در مینه‌سوتا خیلی محبوبیم چرا که من مینیاپولیس را از یک فاجعه نجات دادم.» اشاره رییس‌جمهور آمریکا به اعزام گارد ملی به مینیاپولیس برای کنترل ناآرامی‌ها بعد از مرگ جورج فلوید در اواخر ماه می امسال بود. اما در حقیقت، این فرماندار دموکرات مینه‌سوتا بود که دستور اعزام گارد ملی به مینیاپولیس را صادر کرد.

وی همچنین روز جمعه در شهر دیترویت ایالت میشیگان که قطب تاریخی تولید خودرو است، گفت: «رای دادن به من یعنی حفظ و خلق مشاغل مرتبط با خودروسازی و دیگر فرصت‌های کاری در میشیگان که پایگاه‌شان در همین ایالت است.»

ترامپ قرار است در فرصت باقی مانده ۱۳ سفر انتخاباتی دیگر هم برگزار کند. ستاد انتخاباتی او سه میتینگ در پنسیلوانیا (شنبه)، پنج میتینگ در میشیگان، آیوا، کارولینای شمالی، جورجیا و فلوریدا (یکشنبه) و پنج میتینگ دیگر در روز دوشنبه در کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان برنامه‌ریزی کرده است؛ میتینگ‌هایی که نشان از تمرکز ترامپ بر ایالت‌های کلیدی چون پنسیلوانیا، میشیگان و فلوریدا دارد. اما سفر او به جورجیا و کارولینای شمالی که معمولا جمهوریخواهان مشکلی برای کسب آرای آنها ندارند می‌تواند نشان‌دهنده نگرانی رییس‌جمهوری آمریکا از نزدیک بودن رقابت در این دو ایالت باشد.

رکورد انتخاباتی در تگزاس

گزارش‌ها حاکی است که بیش از ۸۶ میلیون آمریکایی تا روز جمعه زودتر از موعد رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌اند. در ایالت تگزاس نیز بیش از ۹ میلیون نفر رای داده‌اند که بیش از کل آرای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ در این ایالت است.

در حالی که دو روز به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در روز سه‌شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان) باقی مانده، میزان آرا پیش از موعد در این انتخابات از ۶۰ درصد آرا انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ گذشت. میزان آرا پیش از موعد ایالت‌های هاوایی و تگزاس تا روز جمعه از میزان کل آرای انتخابات در سال ۲۰۱۶ در این دو ایالت گذشت.

در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ در ایالت تگزاس هشت میلیون و ۹۶۹ هزار نفر رای داده بودند. این در حالی است که تا روز جمعه ۹ میلیون و پنج هزار نفر در این ایالت زودتر از موعد رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌اند. بیش از ۲۰ میلیون نفر از کسانی که تا روز جمعه رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ رای نداده بودند.

خبرگزاری بلومبرگ هم خبر داده است که باوجود رکورد بی‌سابقه آرا پیش از موعد در سراسر آمریکا، مشاوران ارشد ستاد انتخاباتی جو بایدن نسبت به میزان مشارکت آفریقایی- آمریکایی‌ها و لاتین‌تبارها در رای‌گیری پیش از موعد ابراز نگرانی کرده‌اند.

طبق این گزارش، دوسوم لاتین‌تبارها در ایالت آریزونا که برای رای دادن ثبت‌نام کرده‌اند، هنوز رای نداده‌اند. در ایالت فلوریدا نیز نیمی از لاتین‌تبارها و سیاهپوستان هنوز رای نداده‌اند، اما بیش از نیمی از رای‌دهندگان سفیدپوست رای خود را به صندوق‌ها انداخته یا پست کرده‌اند.

ادامه کمپین‌های ترامپ بعد از روز انتخابات

نشریه پولیتیکو در گزارشی نوشت، به مقامات ارشد کمپین انتخابات رییس‌جمهور آمریکا گفته شده که احتمالا وی پس از انتخابات سوم نوامبر نیز به برگزاری کارزارهای انتخاباتی خود ادامه خواهد داد.

یکی از مقامات ارشد کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و دو نفر از دستیارانش در مصاحبه‌ای با نشریه پولیتیکو تایید کردند که مشاوران کمپین انتخاباتی ترامپ گفته‌اند همزمان با ادامه شمارش آرا پس از روز انتخابات، امکان برگزاری کارزارهای انتخاباتی بیشتر وجود دارد. یکی از مشاوران کمپین ترامپ به نشریه پولیتیکو گفت: این حقیقت را که ترامپ در حین شمارش آرا به برگزاری کارزارهای انتخاباتی ادامه خواهد داد، بد تعبیر نکنید.

تعداد قابل توجهی از رای‌دهندگان آمریکایی امسال در بحبوحه پاندمی کرونا به صورت پستی رای خواهند داد. این به آن معناست که نتایج انتخابات در ایالت‌های چرخشی سرنوشت‌ساز ممکن است تا سوم نوامبر مشخص نشده باشد. همزمان با اینکه مقامات انتخاباتی آمریکا به دستیابی به نتایج نهایی نزدیک می‌شوند، رییس‌جمهور و خانواده‌اش احتمالا به برگزاری کارزارهای انتخاباتی ادامه خواهند داد.

یکی دیگر از مشاوران انتخاباتی ترامپ به نشریه پولیتیکو گفت: اگر در روز انتخابات به نتیجه نهایی دست پیدا نکنیم، صحبت‌هایی درباره فرصت‌های سفر ترامپ و خانواده‌اش وجود دارد اما مکان سفر ترامپ و تعداد افرادی که ما مستقر خواهیم کرد، هنوز مشخص نیست. اگر در تاریخ چهار نوامبر در ایالت‌های میشیگان و کارولینای شمالی یا پنسیلوانیا و نوادا نتایج قطعی به دست نیامده باشد، ترامپ احتمالا به این ایالت‌ها سفر خواهد کرد.

کمپین انتخاباتی ترامپ در دسامبر ۲۰۱۶ میلادی پس از شکست هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها در آن انتخابات یک تور «سپاسگزاری» آغاز کرد و در جریان آن به ایالت‌های اوهایو، آیووا، میشیگان، ویسکانسین و… سفر کرد.

رای اروپایی‌ها به بایدن

این در حالی است نتایج نظرسنجی جدیدی نشان می‌دهد، ‌اگر اروپایی‌ها می‌توانستند در انتخابات آتی آمریکا رای بدهند، دونالد ترامپ متحمل شکست سنگینی می‌شد. خروج از توافق اقلیمی پاریس او را در اروپا نامحبوب کرده است.

نظرسنجی شرکت تحقیقاتی «بی‌وی‌ای» نشان می‌دهد، چنانچه اروپایی‌ها می‌توانستند در انتخابات آمریکا شرکت کنند، جو بایدن دموکرات پیروز می‌شد. بیش از ۱۱ هزار تن از پنج کشور اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در این نظرسنجی شرکت کردند. آلمانی‌ها با ۶۶ درصد از اصلی‌ترین طرفداران جو بایدن هستند و از ریاست‌جمهوری او حمایت می‌کنند.

بهترین امتیاز رییس‌جمهور کنونی آمریکا هم در ایتالیا بود که ۱۵ درصد گفتند حامی این نامزد جمهوریخواه هستند. اما حتی در همانجا هم ۴۲ درصد طرفدار بایدن بودند.

محققان همچنین از مشارکت‌کنندگان درباره سیاست‌های دولت ترامپ در دوره او سوال کردند. تصمیم ترامپ به خارج کردن آمریکا از توافق آب و هوایی ۲۰۱۵ پاریس جزو کم‌محبوب‌ترین اقدامات او در میان اروپایی‌هاست. این اقدام در همه‌جا نرخ رضایت یک رقمی داشت اما در اسپانیا ۱۱ درصد حامی آن بودند. طرح ترامپ برای ساخت دیواری در امتداد مرز آمریکا با مکزیک هم جزو نامحبوب‌هاست. مردم بریتانیا بزرگ‌ترین حامی این اقدام بودند و ۱۷ درصد از آن حمایت کردند.

تنها ۲۲ درصد از شرکت‌کنندگان آلمانی در رابطه با آمریکا به صورت کلی گفتند که نگاه مثبتی به این کشور دارند. ایتالیایی‌ها بیشترین نگاه مقبول را به آمریکا داشته و ۳۸ درصد گفتند که نظر مساعدی به این کشور دارند. در حالی که این نظرسنجی احساسات قدرتمند ضدترامپ و ضدآمریکا را نشان می‌داد، این به آن معنا نیست که از علاقه اروپایی‌ها به انتخابات سوم نوامبر کاسته شده باشد. براساس بررسی موسسه بی‌وی‌ای، اکثریت بزرگی گفتند که به این انتخابات علاقه‌مند هستند. حدود ۸۵ درصد از آلمانی‌های شرکت‌کننده در این نظرسنجی هم گفتند که این رقابت ریاست‌جمهوری را دنبال می‌کنند، در حالی که چهار کشور دیگر حدود ۷۰ درصد علاقه‌مندی نشان دادند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 149073
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا