ایران می‌تواند به اروپا دارو صادر کند

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این راستا یک فعال حوزه دارو در آلمان با حضور در ایران و در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» از توان دارویی ایران در حوزه تولید دارو استقبال و اعلام کرد ایران توانایی حضور در بازار ۲۴۰ میلیارد دلاری دارویی اروپا که درحال حاضر شرکت‌های چینی و هندی در آن ایفای نقش می‌کنند را دارد؛ چراکه خطوط تولید و ماشین‌آلات به کار گرفته شده برای تولید دارو در شرکت‌های بزرگ دارویی ایران حتی از خطوط تولید در ایتالیا و اسپانیا نیز بهتر است.

 آلمان اگرچه حضور خود به عنوان شریک تجاری تکنولوژیک را در میان شرکای تجاری ایران حفظ کرده اما نگاهی به حجم تجارت ایران و آلمان در پنج ماهه نخست سال جاری میلادی نشان می‌دهد تجارت ۷۸۴ میلیون یورویی دو کشور در مدت مشابه سال گذشته در حال حاضر به ۷۳۲ میلیون یورو رسیده و کاهش هفت درصدی را تجربه می­کند. در این میان حتی آلمان رتبه دهم خود در لیست شرکای تجاری ایران را به روسیه واگذار کرده و صادرات ایران به این کشور نیز به دلیل تحریم‌ها، عدم امضای لوایح FATF و موانع موجود ۱۱ درصد کاهش داشته است.

با این حال اما فعالان اقتصادی در دو کشور امید خود را برای افزایش همکاری‌های تجاری از دست نداده‌ و نسبت به رفع تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن لوایح FATF، خوشبین هستند. فعالان اقتصادی در ایران و آلمان بر این عقیده هستند که در حوزه‌های مختلف اقتصادی، پتانسیل قابل توجهی برای همکاری دو کشور وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده کرد و سطح تبادلات تجاری را افزایش داد. صنعت دارو از جمله حوزه‌هایی است که به گفته فعالان حوزه دارو در آلمان، ایران توانسته در آن به خوبی بدرخشد اما تحریم‌ها، چالش‌های موجود در حوزه ارتباطات مالی و همینطور ضعف مدیریتی در داخل کشور باعث شده محصولات دارویی تولید شده در ایران نتوانند به بازارهای جهانی همچون اروپا راه پیدا کنند. این درحالی است که به محض رفع تحریم‌ها می‌توان همکاری‌های موثری را در این حوزه آغاز کرد.

بازدید از شرکت‌های ایرانی

در همین خصوص یک فعال حوزه دارو در آلمان به «جهان‌صنعت» گفت: باتوجه به اینکه در دانشگاه همکلاسی‌هایی از ایران داشتم و در مورد پتانسیل‌های موجود در این کشور شنیده و همواره به فرهنگ، تمدن و تاریخ ایران علاقه‌مند بودم، قصد داشتم که به ایران بیایم.

ماریوس مَنِک با اشاره به لغو نمایشگاه ایران فارما به دلیل شرایط سخت کرونایی اظهار کرد: اگرچه سفر من به ایران در سال جاری به دلیل لغو این نمایشگاه منتفی شده بود اما از آنجایی که تمایل داشتم تا از خطوط تولیدی برخی از شرکت‌های بزرگ دارویی در ایران برای همکاری‌های مشترک در آینده بازدید و با آنها مذاکره کنم، به ایران آمدم.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است در صنعت دارو در یکی از شرکت‌های بزرگ دارویی با قدمت ۱۰۰ ساله در آلمان فعالیت می‌کند، گفت: ایران کشور بزرگی است و حدود ۹۵ درصد از نیازهای دارویی خود را در داخل کشور تامین می‌کند، اما من به عنوان نماینده شرکتی که در حوزه تامین مواد اولیه فعالیت می‌کند و در این زمینه تخصص ویژه دارد، شاید اولین آلمانی‌ باشم که در چنین شرایطی به ایران آمدم تا برای همکاری با شرکت‌های دارویی در ایران به محض رفع تحریم‌ها اعلام آمادگی کنم.

درجه کیفیت برای ایرانی‌ها از قیمت مهمتر است

مَنِک بیان کرد: تحریم‌های بین المللی علیه ایران همچون ترمزی است که جلوی فعالیت‌های اقتصادی و همکاری‌های مشترک با خارجی‌ها را گرفته و باعث شده شرکت‌های ایرانی نتوانند به بازار اروپا و حتی به بسیاری از کشورهای همسایه وارد شوند.

این فعال حوزه دارو در آلمان اظهار کرد: درحال حاضر ایران، بازارهای بزرگی مثل برزیل، مکزیک و حتی بازار آمریکا را که بازارهای بزرگی هستند از دست می‌دهد و از بازار دارویی اروپا با ارزش ۲۴۰ میلیارد یورو نیز جا مانده است. این درحالی است که من در سفر خود به ایران متوجه شدم مردم ایران و مدیران شرکت‌های دارویی برای کیفیت کالا ارزش زیادی قائل هستند و قیمت برای آنها در درجه دوم قرار دارد. حتی مردم ایران برای تهیه دارو با کیفیت بالا، هزینه بالاتری را نیز پرداخت می‌کنند، اما متاسفانه در حال حاضر شاهد آن هستیم که تحریم‌ها دست شرکت‌های ایرانی را بسته است.

وی افزود: شرکت‌های دارویی در ایران در شرایط فعلی به دلیل تحریم‌ها به سختی مواد اولیه خود را تهیه می‌کنند و از آنجا که امکان بالا بردن قیمت‌ها را هم ندارند، نمی‌توانند با کشورهایی مثل چین و هند در بازار اروپا رقابت کنند. این درحالی است که اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران می‌تواند بازار بزرگی را در حوزه دارو نصیب خود کند.

به گفته این فعال حوزه دارو در آلمان، تمامی مدیران شرکت‌های دارویی در ایران تمایل دارند تا سطح GMP را به سطح اروپایی ارتقا دهند درحالی که تنها یک شرکت تاکنون موفق به دریافت تاییدیه GMP خطوط تولید از اتحادیه اروپا شده است. این درحالی است که اگر تحریم‌ها برداشته شود و دست شرکت‌های ایرانی برای فعالیت باز شود، ایران می‌تواند کالاهای دارویی خود را به اروپا صادر کند.

خوش‌بینی برای رفع تحریم‌ها

مَنِک با بیان اینکه باتوجه به روی کار آمدن دولت جدید در ایران این خوش‌بینی وجود دارد که تحریم‌ها نیز رفع شود، گفت: من برای همین به ایران آمدم، چراکه نسبت به رفع تحریم‌ها به زودی خوشبین هستم و امیدوارم تحریم‌ها برداشته شود تا استانداردها در شرکت‌های ایرانی ارتقا پیدا کند و ما بتوانیم از پتانسیل بزرگ ایران در صنعت دارو استفاده کنیم.

به گفته وی، شرکت‌های دارویی در ایران از نظر فیزیکی و ماشین‌آلات وضعیت خوبی دارند اما باید در حوزه ارتقای استانداردهای نرم­افزاری بیشتر کار کنند که اگر این اتفاق رخ دهد، ایران می‌تواند به زودی بازارهای بزرگ دنیا را نصیب خود کند.

این فعال حوزه دارو در آلمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت شرکت‌های تولیدی دارو در ایران را در بازدید اخیر خود چطور دیدید، بیان کرد: برخی از این شرکت‌ها، شرکت‌هایی بزرگ با ماشین‌آلات مدرن بودند که دغدغه مدیران آنها کیفیت بود. در واقع شرکت‌های ایرانی در حوزه دارو مثل پاکستان و بنگلادش فقط به ارزان­تر بودن دارو اهمیت نمی‌دهند ،بلکه برای آنها کیفیت بسیار مهم­تر است.

کیفیت داروهای ایرانی با خارجی تفاوت زیادی نمی‌کند

به گفته وی، مردم ایران حاضرند برای کیفیت بیشتر هزینه پرداخت کنند، اما برخی مشکلات این اجازه را به شرکت‌ها نمی‌دهد. این درحالی است که اگر مسوولان بتوانند مسائل داخلی را حل و تحریم‌ها هم رفع شود، کیفیت داروهای ایرانی با داروهای آلمانی تفاوت زیادی نخواهد داشت. درواقع کیفیت داروهای ایرانی از بسیاری از تولیدات کشورهای شرق اروپا بالاتر است.

مَنِک افزود: ارزش بازار دارویی در اروپا از ۱۴۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۸، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش داشته و به ۲۴۰ میلیارد دلار رسیده است. همچنین حجم این بازار روز به روز افزایش بیشتری پیدا می‌کند.

این فعال حوزه دارو در آلمان اظهار کرد: در آلمان و ایران، ۸۰ میلیون جمعیت داریم و دو بازار از نظر مشخصات شبیه به هم هستند، اما وابستگی دارویی آلمان به هند و چین بیشتر از ایران است.

وی با بیان اینکه هند در سال حدود ۹۰۰ میلیارد دلار صادرات دارو انجام می­دهد، گفت: این عدد تنها مربوط به صادرات کالای نهایی است و اگر صادرات مواد اولیه نیز به آن اضافه شود، عدد قابل توجه‌تری خواهد شد. بنابراین باتوجه به اینکه بازار دارو بازاری است که می‌تواند برای ایرانی‌ها از نفت نیز ارزآوری بیشتری داشته باشد، ما امیدواریم تغییرات لازم در این حوزه اتفاق بیفتد و شرکت‌های ایرانی در حوزه قیمت تمام شده، بازارهای جهانی از جمله اروپا را به طور کامل به هندی‌ها و چینی‌ها واگذار نکنند. ضمن اینکه صنعت داروسازی در حوزه اشتغالزایی نیز می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد.

سرکوب قیمت متوقف شود

کیفیت داروهای ایرانی موضوعی است که همیشه مورد بحث بوده و حتی برخی از مصرف‌کنندگان نسبت به کیفیت داروهای ایرانی اظهار نارضایتی می‌کنند اما بر اساس آنچه فعالان حوزه تولید دارو در خارج از کشور بیان می‌کنند، ایران به کیفیت تولید دارو دست پیدا کرده، اما از آنجایی که از بعد بین­المللی با تحریم و از بعد داخلی نیز با سرکوب قیمت از سوی مسوولان روبه‌رو است، نمی‌تواند در بازارهای جهانی ایفای نقش کرده و در داخل کشور نیز، نظر مصرف‌کننده را به سمت خود جلب کند. در واقع با اینکه تمایل تمام شرکت‌ها برای ارتقای کیفیت است و مردم هم حاضرند برای کیفیت بالاتر هزینه کنند، اما سیاست‌هایی که می‌گوید باید قیمت دارو ارزان باشد، باعث شده نتوانیم خطوط تولید را ارتقا دهیم و در این حین مردم نیز اعتماد خود را به بازار و داروهای تولیدی داخلی از دست می‌دهند.

بر اساس آنچه فعالان حوزه دارو اعلام می‌کنند، مواد اولیه که برای تولید دارو در ایران مصرف می‌شود، با اروپا یکسان است و ماشین‌آلات نیز چندان تفاوتی با ماشین‌آلات خارجی نمی‌کند و از کشورهایی همچون آلمان وارد خطوط تولید شده است، اما در نهایت کالای نهایی تولیدی به مذاق مردم خوش نمی‌آید و بیمار از نظر روانی احساس می‌کند این داروها اثربخشی پایینی دارد. در این خصوص کارشناسان می‌گویند آنچه داروی ایرانی را با داروی خارجی متفاوت کرده به تفاوت در بسته­بندی و مواد جانبی بر می‌گردد.

به گفته آنها، مواد جانبی مهمی برای دارو وجود دارد که جذب را راحت­تر می‌کند و حس بهتری به بیمار می‌دهد، اما وزارت بهداشت در کشور ما این موضوع را در حساب و کتاب‌های خود برای قیمت­گذاری مدنظر قرار نمی‌دهد. این درحالی است که اکسیپینت‌ها بخش بزرگی از تغییرات قیمت را ایجاد می‌کنند. ماده جانبی یا اکسی‌پینت Excipient به ماده یا موادی گفته می‌شود که در فرمولاسیون و در کنار ماده موثره دارویی در فرمول دارو به کار می‌رود اما خاصیت دارویی و درمانی ندارد. این مواد برای اهداف دیگری چون پایداری دارو، ایجاد خاصیت بافری، حفاظت از دارو در برابر عوامل میکروبی و… به کار می‌رود.

علاوه بر سرکوب قیمت که بلای جان شرکت‌های تولیدی دارو در کشور شده، تحریم‌ها نیز به تولیدکنندگان اجازه فعالیت نمی‌دهد. در همین راستا برخی کارشناسان باتوجه به روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی و یکپارچه شدن بخش سیاسی در کشور به رفع تحریم‌ها امیدوار و معتقدند اگر تحریم‌ها برداشته شود، ما می‌توانیم در حوزه دارو جهش و ارزآوری قابل توجهی داشته باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 208656
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا