آقای رییسی آقای کمیجانی را نگه‌ دار

به گزارش جهان صنعت نیوز:   اهمیت بانک مرکزی بدون تردید برای رییس دولت سیزدهم و نیز نهادهای دیگر آشکار است و به همین دلیل است که هنوز رییس بانک مرکزی از سوی رییس دولت معرفی نشده است. نوشته حاضر به چند دلیل پیشنهاد می‌کند رییسی کسی را کارآمد‌تر از اکبر کمیجانی برای ریاست بانک مرکزی پیدا نخواهد کرد و اگر مصلحت بداند او را در این منصب نگه دارد.

دلیل اصلی این است که اکبر کمیجانی یک اقتصاددان باتجربه است که در میان اقتصاددانان جایگاه مناسبی دارد و بسیاری از اقتصاددانان ایرانی او را به عنوان اقتصاددانی که خوب درس خوانده و از دانشگاهی معتبر مدرک دارد قبول دارند. دلیل دوم این است که کمیجانی اصولا گرایش سیاسی ندارد و با دولت‌های گوناگون و با نهادهای مختلف همکاری کرده است. به طور مثال هنگامی که مرکز پژوهش‌های مجلس تاسیس شد از همکاران این نهاد بود. این رییس بانک مرکزی اصولا کنش سیاسی ندارد و در دسته‌بندی‌های سیاسی وارد نشده است و به همین دلیل هیچ برچسبی به او نمی‌چسبد. دلیل دیگر این است که وی تجربه ارزشمندی در مدیریت بانک مرکزی در مقام قائم‌مقام و نیز معاون اقتصادی دارد و با ریز و درشت و چم‌وخم اداره بانک مرکزی هم به لحاظ اداری و هم به لحاظ انجام وظایف اصلی بانک مرکزی آشنایی کافی دارد.

اگر قرار باشد فردی تازه‌کار برای اداره بانک مرکزی به ویژه اگر مقام علمی بالا و تجربه مدیریت در بالاترین سطوح را نداشته باشد به بانک مرکزی بیاورید ماه‌ها طول می‌کشد تا این نهاد را بشناسد و برای خود همکار انتخاب کند. دلیل دیگر برای نگه داشتن کمیجانی برای بانک مرکزی رفتار هدفمند و محافظه‌کارانه وی است. تاکنون دیده نشده است او کلامی اضافی بر زبان بیاورد و بازار ارز را از تعادل خارج کند. او برخلاف رییس سابق بانک مرکزی که بیشتر به تبلیغات علاقه داشت رییسی کم‌گو است که از الزام‌های داشتن این مقام در همه دنیا به حساب می‌آید.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 210391
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا