خطر حکومت ایدئولوژیک

محمد‌تقی فاضل‌میبدی * در مساله افغانستان و طالبان قبل از هرچیزی باید مصلحت مردم افغانستان را در نظر بگیریم. آنها هم انسان هستند و حق حیات و زندگی دارند. اینکه یک عده بر مردم حاکم شده‌اند که آنها را از حقوق خدادادی خود محروم کنند مثلا اجازه ندهند که زن‌ها به مدرسه و دانشگاه بروند، اصلا درست نیست.
من معتقدم که یک حکومت ایدئولوژیک به شکل طالبانی در هرجای دنیا که حاکم شود، نه‌تنها برای ملت خود بلکه برای همه به ویژه برای ملت‌های مسلمان خطرناک است. به هرحال الان بخشی از مردم دنیا اسلام را از نگاه طالبان می‌شناسند یعنی اینها نه‌تنها به ملت افغانستان ضربه می‌زنند، بلکه به اسلام‌هم ضربه می‌زنند. در واقع نوعی اسلام هراسی ایجاد کرده‌اند. گروه‌های تروریستی هم در آنجا رشد کرده و مردم را می‌کشند. همین اخیرا داعش مسجدی را منفجر کرد و ۵۰ مسلمان شیعه را کشت و گناه آن به گردن کسانی است که اسلام ایدئولوژیک تند خوارجی را بر جامعه حاکم کرده‌اند چون داعش هم همان طالبان است و ایدئولوژی آنها یکی است.
به عبارت دیگر هر نوع مذهبی که بر جامعه‌ای حاکم شود و انسان‌ها را از حقوق اجتماعی خود محروم کند خطرناک است.
من شخصا بر این باورم که وجود طالبان در افغانستان نه به مصلحت ملت افغانستان است و نه ملت ایران و نه حتی به مصلحت اسلام و دیگر کشورهای دنیا. مگر اینکه این‌ها به قواعد جهانی تن دهند و خودشان را در معرض انتخابات مردم قرار دهند و مثل همه دنیا به شکلی از دموکراسی قائل باشند. اینکه طبقه‌ای بیایند به نام اسلام و با زور سرنیزه به مردم حاکم شوند این بسیار غلط است.
این تصور را قبول ندارم که قدرت گرفتن طالبان برای ما در ایران فرصت است. ما نباید همه چیز را به صورت سیاسی نگاه کنیم.
مظلوم‌تر از زن افغان نداریم و طالبان حق انسان‌ها را سلب کرده است. وقتی هم که سعدی می‌گوید بنی‌آدم اعضای یکدیگرند یعنی دختر افغانستانی‌، دختر من هم هست. من اگر مسلمان هستم باید دلم برای کشور همسایه هم بسوزد. اگر دل من برای مسلمان افغان نسوزد، مسلمان نیستم. اینکه نسبی حساب کنم و به موضوع سیاسی نگاه کنم کار درستی نیست. ما نباید مادامی که طالبان بخواهد با منطق فعلی یعنی محروم کردن زن‌ها از حقوق اجتماعی، نادیده گرفتن رای مردم و… در افغانستان حاکم باشد؛ آن را به رسمیت بشناسیم و حمایت کنیم.

*استاد حوزه علمیه قم

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 220639
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا