شیوه‌های قدیمی کاربرد ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با اینکه امروزه دانش‌بنیان‌ها بسیار مهم هستند اما متاسفانه بخش معدن سهم بسیار ناچیزی در این حوزه داشته است. تا وقتی شرکت‌های معدنی، دانش‌بنیان‌ها را سد راه خود می‌دانند و در برابر آنها مقاومت ‌کنند، تنها رونق توسعه است که به تعویق خواهد افتاد. در حالی‌که شرکت‌های استارت‌‌آپی در شرایط شیوع ویروس کرونا انواع خدمات رفاهی را ارائه می‌دهند باید در زمینه معدن نیز ورود کرده و به حل مشکلات کمک کنند. در واقع فعالان معدنی ناچار هستند که برای رونق بخش معدن به سمت توسعه استارت‌آپ‌ها حرکت کنند.

دانش‌بنیان‌ها می‌توانند در بحث رشد تکنولوژی،‌ تولید قطعات، توسعه بخش معدن و صنایع معدنی و در نهایت کاهش قیمت‌ها نقش بسیار مهمی ایفا کنند. متاسفانه هرچند شعارهای زیادی در حمایت از دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌ها در کشور شنیده شده، اما در عمل کار چندانی انجام نشده است. در واقع حمایتی که انتظار می‌رفت از شرکت‌های دانش‌بنیان اعمال شود، دیده نشده و اگر هم کاری صورت گرفته بسیار جزئی بوده است.

از آنجا که شرکت‌های دانش‌بنیان موجود اغلب کم‌توان بوده‌اند، آن‌طور که باید و شاید نتوانسته‌اند نقش کمک‌رسان را ایفا کنند. هرچند بعد از تحریم‌ها  از نظر روانی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور بیشتر شده‌، اما مشکل اغلب آنها کمبود نقدینگی است. در واقع افراد دانشمند اغلب سرمایه‌دار نیستند و منابع مالی کافی در اختیار ندارند. به این ترتیب برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان جایگاه واقعی و موثر خود را بیابند باید از نظر مالی مورد حمایت دولت قرار گیرند.

بحث حمایت از دانش‌بنیان‌ها از مباحثی بود که در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات وابسته کرمان مطرح و بر آن تمرکز شده است. در این نمایشگاه که شامگاه شنبه در این استان گشایش یافت و فعالیت آن تا ۲۰ مهرماه ادامه دارد، استاندار کرمان به بیان نکاتی پرداخت و گفت: کرمان پایلوت اصلی صنعت و معدن کشور است و حتی نمایندگانی از شرکت‌های خارجی در این نمایشگاه حضور دارند.

علی زینی‌وند  با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید به قلب تپنده صنایع و معادن تبدیل شوند گفت: باید کار علمی متناسب با دنیا داشته باشیم وگرنه با شیوه‌های قدیمی و دانش‌های بدون پژوهش نمی‌توان کاری انجام داد.

وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه در دنیا یکی‌ از ضروریات است ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس کرونا این نمایشگاه با نشاط خوبی برگزار شده است.  زینی‌وند با بیان اینکه در این نمایشگاه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و تنوع مشارکت و حضور شرکت‌های واسط و قطعات بسیار چشمگیر بود، تصریح کرد: این نمایشگاه می‌تواند تاثیر زیادی در هم‌افزایی و کیفیت‌بخشی حوزه صنعت و معدن داشته باشد و بین استان‌ها و شرکت‌های مهم تبادل خوبی ایجاد کند تا در آینده بخش صنعت و معدن به تناسب پیشرفت‌های علمی در دنیا ارتقا یابد.

وی ادامه داد: باید کار علمی متناسب با دنیا داشته باشیم وگرنه با شیوه‌های قدیمی و دانش‌های بدون پژوهش و کار R&D مبتنی بر شرایط دنیا نمی‌توان کاری انجام داد تا شرکت‌های دانش‌بنیان در همه صنایع از جمله صنایع صنعت و معدن و فولادی به عنوان برجسته‌ترین شرکت‌ها در این عرصه باشند.

استاندار کرمان همچنین افزود: شرکت‌ها و صنایع بزرگ فعال در استان را ملزم به خرید قطعات مورد نیاز خود از قطعه‌سازان کرمانی کرده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه بانک اطلاعاتی در زمینه نیازمندی‌ها و توانمندی‌های استان در حوزه صنعت و معدن نداریم گفت: بانک اطلاعات جامع نیازها و توانایی‌های استان توسط اتاق بازرگانی کرمان در حال انجام است و اطلاعات در حوزه SPX (نظام مبادلات پیمانکاری فرعی) جمع‌بندی شده است.

استاندار کرمان با تاکید بر لزوم رقابتی شدن تولید گفت: این مهم منجر به افزایش کیفیت و کاهش قیمت می‌شود و اگر SPX‌های که در این استان راه‌اندازی می‌کنیم، نتوانند با بازارهای خارج از استان به لحاظ قیمت و کیفیت رقابت کنند، با شکست روبه‌رو خواهیم شد.

وی یکی از راهکارهای توسعه متوازن استان را در راه اندازی SPXها تعریف کرد و افزود: به زودی با عملیاتی کردن SPXها در استان، گامی استوار در راستای توسعه متوازن استان برخواهیم داشت.

زینی‌وند تصریح کرد: ما فقط می‌توانیم نیازمندی‌های استان را احصا و شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی استان را ملزم به خرید کالای که با همان کیفیت و قیمت در استان ساخته می‌شود، کنیم اما بازاریابی و سودهی قطعه‌سازان بر عهده بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: صنایع پایین‌دستی باید از تجارب دنیا برای حضور در بازارها بهره گیرند و امروز نگاه دنیا به دانش روز، کیفیت و کاهش هزینه‌هاست که این ویژگی‌های مهم را می‌توان با شرکت‌های دانش‌بنیان محقق کرد.

مدیران معدنی رسالتی فراتر از بنگاهداری دارند

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان نیز با بیان اینکه معدن هم روزی تمام می‌شود و تجدیدناپذیر است گفت: مدیران بنگاه‌های معدنی و صنعتی استان رسالتی فراتر از بنگاهداری برعهده دارند.

سیدمهدی طبیب‌زاده افزود: مدیران بنگاه‌های معدنی و صنعتی استان برای نسل آینده نیز مسوولیت دارند زیرا منابع بین نسلی در حال مصرف است و شرایط بهتر زیستن را باید برای آنان فراهم کرد. وی در عین حال با بیان اینکه معدن یک روزی تمام می‌شود و تجدیدناپذیر است و اقتصاد استان کرمان هم مبتنی بر این منابع قرار دارد تصریح کرد: سهم عمده درآمدهای استان کرمان اعم از درآمدهای مالیاتی، اشتغال و سرمایه‌گذاری‌ها از بخش معدن تامین می‌شود لذا باید اقتصاد را بر پایه دانش و فناوری استوار کرد و به سمت دانش‌بنیان برویم.

رییس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به سرمایه‌گذاری عظیم موجود در استان و همزمان ۳۳ هزار اشتغال منفی در استان طی سال گذشته گفت: با اینکه سال گذشته در صنایع استان کرمان سرمایه‌گذاری عظیمی انجام شد اما ۳۳ هزار نفر شغل خود را از دست دادند و  این ریزش‌ها در صنایع کوچک و متوسط استان رقم خورد.

طبیب‌زاده تاکید کرد: سرمایه‌گذاری در بخش‌های بزرگ اقتصاد استان نتوانست مانع ریزش شغل استان شود.

رییس اتاق بازرگانی کرمان در ادامه بازارسازی برای واحدها و صنایع کوچک را راهکاری متحول کننده دانست و ادامه داد: معدن و صنایع معدنی فرصت بزرگی برای استان کرمان است و کرمان جزو معدود استان‌هایی به شمار می‌رود که در شرایط سخت تحریم سرمایه‌گذاری‌های سنگینی داشته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه انتقال آب از خلیج فارس اتفاقی عظیم بود و در عین حال با بیان اینکه در چند سال آینده با کمبود انرژی مواجه خواهیم شد گفت: باید تدبیری برای تامین انرژی اندیشیده شود.

طبیب‌زاده خاطرنشان کرد: صنایع بزرگ استان کرمان طی یکی دو سال آینده با کمبود گاز مواجه خواهند بود از طرف دیگر اجرای پروژه خط لوله گاز شماره ۱۱ کشور معطل مانده است لذا همت جدی مدیران  را می‌طلبد که برای تامین گاز استان تدبیر کنند.

وی با بیان اینکه کمتر از ۳۰ درصد خدمات، قطعات و تجهیزات مورد نیاز  صنایع بزرگ از کرمان تامین می‌شود ادامه داد: مسوولان برای حفظ اشتغال صنایع کوچک فکری داشته باشند.

۵۰ درصد قطعات معدنی از خارج از کرمان تامین می‌شود

سرپرست معاونت امور اقتصادی استانداری کرمان نیز در جریان برگزاری این نمایشگاه گفت: با وجود اینکه ظرفیت خوبی در حوزه قطعه‌سازی ماشین‌آلات معدنی در این استان وجود دارد اما بیش از ۵۰ درصد قطعات مورد نیاز بخش معدن استان از خارج از کرمان تامین می‌شود که جا دارد با هدف رونق بیشتر تولید و اشتغالزایی، این بخش تقویت شود.

حسین مهرابی با بیان اینکه باید از شرکت‌های دانش بنیان برای توسعه اقتصادی بهره  و کمک گرفت اظهار کرد: از آنجا که این شرکت‌ها قدرت مالی مناسب ندارند بهتر است منابع مالی شرکت‌های دانش بنیان  توسط شرکت‌های بزرگ و متوسط تامین شود.

وی راهکار دیگر را حرکت به سمت تکمیل زنجیره‌های با ارزش‌افزوده بالاتر دانست و بیان کرد: زمانی ما سنگ‌آهن را از معادن برداشت می‌کردیم و به صورت خام می‌فروختیم که بعد به طور تدریجی از همین ماده اولیه معدنی، گندله، شمش فولادی و اکنون میلگرد تولید می‌شود.

مهرابی برگزاری نمایشگاه‌ها را پل ارتباطی خوبی بین کارگزاران اقتصادی و بازارهایی که در دنیا وجود دارد دانست و افزود: در علم اقتصاد نیمه‌گمشده یا میانه‌گمشده داریم و منظور از آن هم شکافی است که بین بنگاه‌های خیلی بزرگ (بیش از هزار اشتغال) و بنگاه‌های خیلی کوچک (کمتر از ۵۰ نفر) در اقتصاد به وجود می‌آید و برای حل آن باید به سمت افزایش بهره‌وری از طریق شرکت‌های دانش بنیان رفت.

گفتنی است این نمایشگاه که با حضور استاندار کرمان و سایر مسوولان استانی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق واقع در شهر کرمان افتتاح شد،  با شرکت افزون بر ۸۰ شرکت دایر شده است و شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی استان کرمان و سایر استان‌های کشور نیز در این رویداد اقتصادی حضور پررنگ و برجسته‌ای دارند.

امیرحسین سعید مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی جنوب شرق در آیین گشایش این نمایشگاه  گفت که نمایشگاه در وسعت بیش از هفت هزار مترمربع با ۸۵ غرفه از شرکت‌های مختلف معدنی، صنایع و تجهیزات وابسته سراسر کشور دایر شده است و این شرکت‌ها محصولات خود را با هدف جذب سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی در معرض نمایش قرار داده‌اند. وی برگزاری این نمایشگاه را در کرمان به عنوان بهشت معادن کشور از ابعاد مختلفی حائز اهمیت برشمرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 220869
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا