اینترنت ملی را رها کنید!

به گزارش جهان صنعت نیوز: در همین راستا سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تشکیل جلسه فوری برای رفع اختلال سامانه هوشمند سوخت خبر داد. از سوی دیگر رییس انجمن کانون جایگاه‌داران حمله سایبری به پمپ‌بنزین‌های کل کشور نیز تایید کرده که مشکل مذکور به خاطر حمله سایبری به این سامانه است. هر چند «امین رضانواز» سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌وگو با صداوسیما اعلام کرده بود: «دستگاه‌های کارتخوان‌ سوخت به دلیل مسائل نرم‌افزاری و مستهلک شدن تجهیزات به مشکل خورده است.» اما در نهایت احتمال حمله سایبری از طرف مسوولان پذیرفته و دلیل اختلال پیش‌آمده در نهایت حمله سایبری عنوان شد.

به میان آمدن احتمال حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت دوباره بحث امنیت زیرساخت‌های اطلاعات در کشور را بر سر زبان‌ها انداخته است. به‌خصوص آنکه پیش از این حمله سایبری به راه‌آهن و سایت وزارت راه‌وشهرسازی خبرساز شده بود. در حالی که گفته می‌شود زیرساخت‌های شبکه‌های اطلاعات در سازمان‌های دولتی داخلی است، گسترش حمله‌های سایبری به این شبکه‌ها امنیت شبکه ملی اطلاعات را با سوالات و ابهامات جدی مواجه کرده است. این وضعیت برای مخاطبان این ابهام را به وجود آورده که اگر شبکه ملی اطلاعات امن‌تر از استفاده از شبکه جهانی اینترنت است پس علت این حوادث چیست و چرا قانونگذار به دنبال رشد و توسعه اینترنت ملی است؟

اینترنت را رها کنید و به امنیت کشور برسید

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به تازگی گفته که اینترنت را رها کنید و به امنیت کشور برسید. مجتبی توانگر رییس کمیته اقتصاد انرژی مجلس در حساب کاربری خود در پلتفرم «توئیتر» د ریک رشته توئیت نوشت: «اطلاعات نگران‌کننده‌ای از وضعیت امنیت اطلاعات کشور به گوش می‌رسد. شایع است که زیرساخت انتقال داده‌های چند سامانه حیاتی کشور روی ماهواره یکی از رقبای منطقه‌ای قرار دارد. سهل‌انگاری، غفلت یا نفوذ در حفاظت سایبری کشور باید ریشه‌یابی و رفع شود. در شرایطی که سامانه‌های حیاتی کشور روی وب یا اینترنت نیستند برخی افراد با اغراض نامعلوم دغدغه‌ای به جز محدودسازی دسترسی و استفاده مردم و کسب‌وکارها از اینترنت ندارند و با طرح موضوعاتی مثل پهنای باند خارجی آدرس غلط مخابره می‌کنند. اینترنت را رها کنید و به امنیت کشور برسید.»

تمرکز در اطلاع‌رسانی در زمان بحران وجود ندارد

معاون خبر پیشین خبرگزاری ایرنا در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: در مورد این اتفاق نظرات مختلفی مطرح شده است. هک شدن یا حمله ایبری به سامانه سوخت‌رسانی کشور به عنوان یک نظر مطرح شده، اما طبق آخرین اطلاعات این بررسی‌ها ادامه دارد و هنوز تایید نشده است. اسلامی‌فرد در ادامه گفت: یکی از نکات منفی که در حال حاضر وجود دارد این است که تمرکز در اطلاع‌رسانی در زمان بحران وجود ندارد و باید به صورت جدی به آن توجه شود. وی در ادامه گفت: وقتی مرجع مشخصی برای اعلام اخبار بیان نشود، مخاطب در ابهام به سر می‌برد. به دلیل این اختلالات فنی یا تفاوت‌هایی که وجود دارد، بررسی‌ها زمان‌بر است و نتیجه قطعی پس از بررسی‌ها اعلام می‌شود. اسلامی‌فرد در ادامه گفت: این احتمال وجود دارد که این اشکال منشاء بیرونی دارد اما اینکه به عنوان یک نظر جمع‌بندی شده نهایی اعلام شود، هنوز اتفاق نیفتاده است.

غلامحسین اسلامی‌فرد در ادامه افزود: باید ضریب اطمینان برای حفاظت از مجموعه‌هایی که با سیستم‌های فضای مجازی و اینترنت سروکار دارند بالا برود. در اصل باید تغییرات مهمی را در این حوزه انجام دهیم. وی در پایان گفت: اگر این اشکال را فرض بر این بگیریم که منشاء خارجی داشته است، باید ضربه‌پذیری را به کمترین میزان خسارت برسانیم. همچنین قبل از اینکه چنین اقداماتی انجام شود آمادگی لازم را برای خنثی‌سازی آن داشته باشیم.

حمله سایبری از یک کشور خارجی بود

از سوی دیگر دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با بیان اینکه حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت‌رسانی توسط یک کشور خارجی انجام شده، گفت: با تمهیداتی که قبل از لحاظ امنیتی در نظر گرفته شده بود، به هیچ وجه به اطلاعات سهمیه مردم لطمه‌ای وارد نشده و فقط در نظام خدمت‌رسانی اختلال ایجاد شده است. او با بیان اینکه این حمله احتمالا توسط یک کشور خارجی انجام شده، افزود: الان زود است اعلام کنیم حمله از سوی کدام کشور و به‌ چه صورت بوده، اما هدف این حمله ایجاد اختلال در خدمت‌رسانی به مردم است. متاسفانه اخیرا در سیستم راه‌آهن هم شاهد چنین اختلال گسترده‌ای بودیم که توانستیم با توان سایبری در کشور ظرف ساعات کمی مشکل را رفع‌عیب کنیم. این حادثه هم در مدت‌کوتاهی رفع‌عیب شده، اما به دلیل گستردگی جایگاه‌ها در سراسر کشور، به‌تدریج باید تیم‌هایی اعزام شوند و رفع اشکال کنند.

رییس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به اینکه آیا به سرورهای مرکزی آسیبی وارد شده گفت: خوشبختانه به سرورها و اطلاعات لطمه‌ای وارد نشده است. اصولا طراحی شبکه جایگاه سوخت‌رسانی در کشور ما یک طراحی خاص مربوط به کشور خودمان است. پمپ‌بنزین‌های ما تمام‌الکترونیک هستند و از نظام پرداخت و نظام واگذاری سوخت، تا نظام‌های الکترونیکی دیگر مانند تلفن مداربسته در جایگاه‌ها تحت نظام واحدی کار می‌کنند و خوشبختانه با تمهیداتی که قبل از لحاظ امنیتی در نظر گرفته شده بود، سیستم طوری است که به هیچ وجه به اطلاعات سهمیه مردم لطمه‌ای وارد نشده و فقط در نظام خدمت‌رسانی اختلال ایجاد شده است. فیروزآبادی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه این سیستم‌ها به هم متصل هستند، شاید حمله ‌کردن به سیستمی که نسبتا پیچیدگی بالایی ندارد، اما تعداد ترمینال‌های زیادی دارد، کار سختی نباشد. یعنی حمله‌ای که انجام‌ شده، سطح بالایی نداشته است. البته شاید اگر تدابیر مناسب‌تری اتخاذ می‌شد، ما حتی شاهد وقفه در سوخت‌رسانی هم نبودیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا اقدامات لازم برای پیشگیری از حملات سایبری انجام نشده بود، گفت: این مشکلات جهانی است و گفته می‌شود که سرعت توسعه دیجیتالی، بیش از سرعت نظامات امنیتی دیجیتالی است. در دنیا شاهدیم که همیشه اخباری در این حوزه شنیده می‌شود و حملاتی به نظامات بانکی، بانک‌های اطلاعاتی و ایجاد اختلال دیده شده است. حتی در شبکه‌های اجتماعی بعضا افشاگری‌های وسیعی به‌صورت میلیاردی در زمینه کشف اطلاعات یا ایجاد اختلال در سرویس دیده می‌شود. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی ادامه داد: مثلا اخیرا یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های پیام‌رسان مثل واتساپ برای مدت ۱۰ ساعت در کل جهان دچار اختلال شد. بنابراین نظام دفاعی از نظام حمله‌ای در کل جهان مقداری عقب‌ماندگی دارد. البته این باعث نمی‌شود ما اشکالاتی را که در سیستم‌هایمان وجود دارد و باید برطرف شود، توجیه کنیم. ما قطعا بعد از این حادثه دستگاه‌های مربوطه را مامور می‌کنیم که آسیب‌های موجود و نقاط ضعفی را که در سیستم وجود دارد، شناسایی کنند تا کمتر شاهد لطمه به خدمات عمومی کشور باشیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 224858
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا