هریس در پاریس

به گزارش جهان صنعت نیوز: باوجود دلجویی جو بایدن از امانوئل ماکرون در حاشیه نشست گروه ۲۰، اما رییس‌جمهوری فرانسه هنوز بابت پیمان آکوس دلخور است. برنامه‌های سفر پنج‌روزه هریس به پاریس شامل دیدار با امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، نیز خواهد بود. این سفر بر تلاش‌های گسترده‌تر کاخ سفید برای ثابت کردن تعهد آمریکا به فرانسه به دنبال تنش در روابط دو کشور در ماه سپتامبر (شهریور) تاکید دارد.  این سومین دیدار رسمی یک مقام عالی‌رتبه دولت بایدن با رییس‌جمهوری فرانسه در دو ماه گذشته است.

همچنین سومین سفر خارجی هریس به عنوان معاون رییس‌جمهوری آمریکا است که فرصتی برای او جهت کمک به شفافیت بیشتر برنامه‌های سیاست خارجی‌اش به‌شمار می‌آید. وی در مجمع صلح پاریس و کنفرانس بین‌المللی درباره مسائل لیبی شرکت خواهد کرد که انتظار می‌رود با حدود بیست و چهار رهبر جهان روبه‌رو شود.

انتظار می‌رود دیدار هریس با ماکرون بیش از همه مورد توجه قرار گیرد. همین هفته پیش، بایدن در دیدار با ماکرون در رم گفت وی در مدیریت معاهده مربوط به زیردریایی‌ها با سوخت هسته‌ای با استرالیا «ناشیانه» عمل کرده است.

هریس تاکنون ماموریت‌هایی را برای دولت بایدن درباره چندین موضوع سیاسی دشوار از جمله بحث‌های مهاجرتی و حق رای دادن انجام داده و از مکزیک و گواتمالا در ژوئن گذشته و سنگاپور و ویتنام در آگوست گذشته رسما دیدن کرده است.

دولت بایدن تلاش کرده ائتلافات گذشته با کشورهای هم‌پیمان آمریکا را احیا کند و چالش‌های جهانی را برطرف سازد و عبارت «آمریکا به عرصه جهانی بازگشته» را در دستور کار سیاست خارجی‌اش قرار دهد، اما خروج مفتضحانه دولت او از افغانستان و جنجال با فرانسه در موضوع پیمان زیردریایی، دستور سیاسی  وی را محک زد تا جایی که یک دیپلمات فرانسوی وی را با دونالد ترامپ رییس‌جمهوری سابق آمریکا مقایسه کرد.

انتظار می‌رود هریس و ماکرون درباره مسائل مختلف از جمله امنیت هند، اقیانوس آرام، بهداشت جهانی، امنیت و بهداشت اروپا مذاکره کنند. واشنگتن و پاریس اعلام کرده‌اند که امانوئل ماکرون و کامالا هریس درباره «تقویت همکاری‌های فضایی» بین دو کشور نیز گفت‌وگو خواهند کرد.

کامالا هریس قرار است در بازدید از یک مرکز تحقیقاتی بیومدیکال در پاریس با دانشمندان آمریکایی و فرانسوی که درباره ویروس کرونا تحقیق می‌کنند، دیدار کند. هریس همچنین در مراسم افتتاحیه مجمع صلح پاریس که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده سخنرانی خواهد کرد و محور سخنرانی او، ضرورت مقابله با نابرابری خواهد بود.

پیش از کامالا هریس، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید برای آرام کردن اوضاع به پاریس سفر کردند و جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا نیز به نوبه خود پا به خاک فرانسه گذاشت، زیرا او طی ۱۰ روز گذشته، در سفارت فرانسه در نزدیکی سَن-سی یِژ در رم، با امانوئل ماکرون همتای فرانسوی خود دیدار کرد.

معاون رییس‌جمهوری آمریکا، نخستین زنی که در تاریخ آمریکا چنین سمتی داشته است، به همراه داگ اِمهوف همسرش به گورستان نظامیان آمریکایی در شهر سورِن در نزدیکی پاریس خواهند رفت.

در تاریخ ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) «روز کهنه سربازان» در آمریکا، کامالا هریس در مراسم بزرگداشت آتش‌بس در سال ۱۹۱۸ که به جنگ جهانی اول پایان داد، شرکت خواهد کرد. او در همان روز در مجمع صلح پاریس که امانوئل ماکرون آن را سازماندهی کرده است، حضور خواهد داشت.

کنفرانس لیبی

هریس قرار است در طول سفر به فرانسه، علاوه بر دیدار با ماکرون، در کنفراس لیبی هم شرکت کند. لیبی از سال ۲۰۱۱ به دنبال سرنگونی حکومت معمر قذافی حاکم پیشین این کشور همواره جولانگاه غربی‌ها بر سر کسب منافع بیشتر بوده است.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی لیبی فراهم کردن مقدمات انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور در تاریخ ۲۴ دسامبر (سوم دی) است. این انتخابات یک ماه پس از انتخابات پارلمانی برگزار می‌شود. هدف از برگزاری این انتخابات پایان دادن به یک دهه هرج و مرج در این کشور پس از سقوط دیکتاتوری معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ است.

پیش از این، ماکرون گفته بود که فرانسه در روابط خود با منطقه ساحل از جمله مداخله نظامی در لیبی که منجر به سرنگونی قذافی شد، اشتباه کرده است. هدف از نشست لیبی به میزبانی پاریس اجرای دستورکار انتخابات لیبی و بررسی خروج نیروهای خارجی از این کشور عنوان شده است.

شماری از رهبران جهان از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ماریو دراگی نخست‌وزیر ایتالیا در کنفرانس لیبی شرکت خواهند کرد. هنوز معلوم نیست که آیا هریس در این سفر حامل پیام ویژه‌ای خواهد بود یا نه و یا سطح تعاملات او با دیگر رهبران جهانی تا چه اندازه خواهد بود. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفته است که این سفر بر مبنای متقاعد کردن کشورها برای حل مشکلات جهانی با حضور آمریکا خواهد بود.

تلاش دیپلماتیک برای حل بحران مهاجران

از طرفی در سومین سفر خارجی کامالا هریس معاون رییس‌جمهوری شاهد رسیدگی به بحران مهاجران در اروپا خواهد بود. یکی دیگر از اهداف کنفرانس پاریس درباره لیبی تلاش برای یافتن راه‌حلی برای بحران مهاجران است؛ تلاشی دیپلماتیک برای ترویج انتخابات مسالمت‌آمیز که می‌تواند جریان مهاجران غیرقانونی را که از جنگ داخلی به اروپا فرار می‌کنند، متوقف کند. یک مقام ارشد دولت هفته گذشته گفت، هریس نگرانی عمیق خود را در مورد حقوق بشر، وضعیت مهاجران و پناهندگان و تقویت تعهد برای محافظت از افراد آسیب‌پذیر، از جمله کسانی که از درگیری فرار می‌کنند، ابراز خواهد کرد.

این در حالی است که معاون رییس‌جمهوری آمریکا به دلیل سخنرانی بی‌اثر بایدن در مورد بحران مهاجران در مرز ایالات متحده و مکزیک مورد انتقاد قرار گرفته است.

کامالا هریس از منظر کاهش محبوبیت، دست‌کمی از جو بایدن ندارد و حتی گاهی در نظرسنجی‌های اعلام‌شده وضعیت بدتری نسبت به رییس‌جمهوری آمریکا دارد. نتایج تازه‌ترین نظرسنجی در آمریکا نشان می‌دهد که میزان نارضایتی از جو بایدن رییس‌جمهوری این کشور ۵۰ درصد کاهش یافته و میزان نارضایتی از معاونش حتی از این هم بدتر است.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که میزان محبوبیت کامالا هریس معاون رییس‌جمهوری آمریکا حدود ۲۸ درصد است که حتی از بایدن نیز بدتر است. آمارهای این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۱ درصد آمریکایی‌ها از کار وی ناراضی هستند. منفعل بودن کامالا هریس به ویژه در زمان بحران خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان و سکوت هریس در این زمینه انتقادات زیادی را برانگیخته بود.

درخواست نخست‌‌وزیر لیبی برای حمایت فرانسه از نامزدی‌اش

همزمان با درخواست ۴۹ نماینده پارلمان لیبی برای بازنگری در قوانین انتخاب ریاست‌جمهوری و پارلمانی، منابع از درخواست نخست‌‌وزیر این کشور برای حمایت فرانسه از نامزدی او در انتخابات پیش‌رو خبر دادند.

یک منبع دیپلمات آگاه از سفر اعلام نشده عبدالحمید الدبیبه نخست‌‌وزیر لیبی به پاریس خبر داد و اعلام کرد: الدبیبه در این سفر از فرانسه خواسته برای رعایت اصل برابری فرصت‌ها و جلوگیری از آغاز درگیری‌ها و تنش‌های جدید در لیبی از ایجاد فرصتی برای همه جهت کاندیداتوری در انتخابات حمایت کند.

این منبع افزود: الدبیبه از فرانسه خواسته در کنفرانس بین‌المللی پاریس درباره لیبی این موضوع را تایید کند و یا اینکه انتخابات بر اساس نقشه راهی مورد تایید همه طرف‌ها به تعویق بیفتد. برخی منابع نزدیک به الدبیبه فاش کردند که او با وجود مخالفت پارلمان با تغییر بند ۱۲ ماده چهار قانون انتخابات که طبق آن الدبیبه نمی‌تواند برای انتخابات کاندیدا شود، به دنبال کاندیداتوری برای انتخابات ریاست‌جمهوری است. در همین حال ۴۹ نماینده پارلمان لیبی در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر لزوم توافق درباره اصول قانون اساسی برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، بازنگری در قوانین انتخاب رییس‌جمهوری و رییس پارلمان آتی را خواستار شدند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 228060
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا